۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83240633
T T
۰ نفر

گمرك شرایط جدید ترانزیت خشكبار را اعلام كرد

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83240633
گمرك شرایط جدید ترانزیت خشكبار را اعلام كرد

تهران – ایرنا- مدیركل نظارت بر ترانزیت گمرك جمهوری اسلامی بخشنامه ای برای رفع مشكلات ترانزیت میوه، آجیل و خشكبار به گمركات اجرایی سراسر كشور ابلاغ و اعلام كرد كه یك كانتینر از محموله به عنوان وثیقه در مبدا نگهداری می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از گمرك، چنانچه محموله پروانه ترانزیتی بیش از یك كانتینر باشد پس از اخذ تضامین قانونی لازم (ارانه تضامین بیمه ای معادل حقوق ورودی )، یك كانتینر از محموله مورد نظر به عنوان وثیقه در مبدا نگهداری می شود و مابقی محموله با رعایت قوانین و مقررات به گمرك مقصد هدایت و پس از وصول به مقصد كالای باقیمانده ارسال می شود.
براساس تبصره این بخشنامه، با توجه به سریع الفساد بودن میوه از نگهداری بخشی از محمولات مربوطه خودداری می شود.
همچنین در ادامه این بخشنامه درباره پروانه هایی كه شامل یك كانتینر باشند نیز قید شده كه چنانچه شركت حمل و نقل اظهار كننده دارای پرونده قاچاق یا تخلف گمركی نباشد، همچون گذشته نسبت به انجام تشریفات قانونی ترانزیت (ارائه تضامین بیمه ای معادل حقوق ورودی ) اقدام خواهد شد.
چنانچه شركت حمل و نقل اظهار كننده دارای پرونده قاچاق یا تخلف گمركی باشد، ارسال محمولات مربوطه نیاز به اخذ حقوق ورودی و یك برابر ارزش كالا به شكل سپرده نقدی و با ضمانتنامه بانكی امكان پذیر است.
مسئولیت اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمركات بوده و ناظرین حوزه های نظارت گمركات استان ها نیز به ترتیب مقتضی بر اجرای این بخشنامه نظارت لازم را باید داشته باشند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار تهران بیستم اسفند ماه به ایرنا گفت: امسال با وجود نوسان نرخ ارز به دلیل عرضه بالای آجیل و خشكبار و كاهش تقاضا (پایین بودن قدرت خرید مردم) در 20 روز گذشته افزایش قیمت نداشتیم و به نظر می رسد در هشت روز پایانی سال نیز افزایش قیمتی در این محصولات نباشد.
سالانه در كشورمان حدود 200 هزار تن پسته، 160 هزار تن كشمش، 150 هزار تن مغز گردو، یك میلیون و 200 هزار تن خرما، 35 تن انجیر، 50 هزار تن بادام درختی ، 330 تن لوبیا، 90هزار تن عدس، 300 هزارتن نخود و 270 تن زعفران تولید می شود.
اكنون سالانه بیش از 2 میلیارد دلار انواع خشكبار ایران به بیش از 50 كشور جهان از جمله آلمان ،آمریكا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، پرتغال، كشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات متحده عربی،كویت، كشورهای آسیائی چین ،كره جنوبی، ژاپن، استرالیا ،روسیه صادر می شود.
اقتصام**9132 **1559