۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83242545
T T
۰ نفر

سیل عامل 61 درصد مخاطرات كشور است

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83242545
سیل عامل 61 درصد مخاطرات كشور است

اهواز - ایرنا - مدیركل مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سیل عامل 61 درصد مخاطرات كشور بر اساس مطالعات انجام شده در چهار دهه گذشته ایران، بوده است.

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل مطلق روز چهارشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان بیان كرد: با توجه به این عامل خطر، مدیران و مسئولان لازم است پیش بینی بروز سیل و خطرهایی كه می تواند برای منطقه داشته باشد را انجام دهند.
وی افزود: به طور مثال بروز سیل یك ماه گذشته در خوزستان خسارت بسیاری را در مناطق مختلف وارد كرد كه اگر پیش بینی لازم صورت می گرفت از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری می شد.
مدیركل مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت گفت: پس از سیل، 28 درصد مخاطرات در ایران را زمین لرزه، سه درصد توفان و سه درصد دیگر خطرهای ناشی از رانش زمین و آتش سوزی جنگل ها شامل می شود.
مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: 40 میلیون نفر از 80 میلیون جمعیت ایران زیر تاثیر مخاطرات و بلایا هستند.
او با بیان اینكه در كشور 29 مخاطره ثبت شده گفت: امسال 15 هزار و 279 حادثه بلایای طبیعی در كشور رخ داد و به طور متوسط روزی چهار مخاطره در ایران اتفاق افتاده است.
مدیركل مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه 19 هزار و 799 نفر در حوادث امسال مصدوم شدند بیان كرد: بیشترین میزان حوادث مربوط به مسمومیت با گاز CO، تصادف، مسمومیت با الكل و مسمومیت غذایی بود كه بیشتر آنها قابل پیشگیری بود.
وی در ادامه با اشاره به اینكه 24 هزار واحد بهداشت در كشور وجود دارد افزود: اگر مراكز بهداشتی در سطح كشور تا 70 درصد ایمن سازی شوند آسیب پذیری در مقابل مخاطرات نیز كاهش می یابد.
اسماعیل مطلق در ادامه گفت:در بحث راهیان نور نیز باید مراقبت های بهداشتی و سلامتی به طور جدی اعمال و كنترل شود.
وی ادامه داد: خطر انفجار مین در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و واژگونی خودروهای حامل زائران راهیان نور از جمله خطراتی است كه زائران راهیان نور را تهدید می كند و دشمنان نظام نیز با انتشار این خبرها و تبلیغات منفی در این بخش از این حوادث سواستفاده می كنند.
مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برای كاهش خطراتی كه كاروان های راهیان نور را تهدید می كند لازم است كه به مواردی همچون آگاه سازی جامعه، استقرار سامانه یكپارچه جامعه، مشخص كردن افراد مختلف كه در كاروان های راهیان نور حضور دارند و توجه به مراقبت های سلامتی و كنترل بیماری های واگیردار توجه ویژه شود.
وی افزود: همچنین لازم است كه تیم بهداشت محیط را برای نظارت بر آب و غذایی كه بین زائران توزیع می شود در مسیر تردد كاروان ها مستقر شود.
7158/ 6037