۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83243489
T T
۰ نفر
شهرداري ها شهر را با مديريت محلي اداره كنند

بجنورد- ايرنا- معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان شمالي گفت: شيوه مديريت در شوراها و شهرداري ها بايد به سمتي تغيير كند كه با استفاده از توان مديريت محلي خود را اداره كنند.

به گزارش ايرنا، رضا رجب زاده روز پنجشنبه در گردهمايي شهرداران و روساي شوراهاي اسلامي شهرهاي اين استان افزود:
اين نهادها بايد تلاش كنند كه به صورت خودگردان و با عوارض محلي و جذب بخش خصوصي ارائه خدمت كنند.
وي به اختصاص 32 هزار ميليارد ريال اعتبار ارزش افزوده به بخش هدفمندي يارانه ها اشاره و بيان كرد: اين امر باعث ايجاد مشكلات عديده اي براي شهرداري هاي كوچك و دهياري ها شده است.
وي با اشاره به محدوديت منابع مالي دولتي، افزود: بايد شيوه كار در شهرداري ها و شوراها به نحوي تغيير كند كه خودگردان شوند و با عوارض و طرحهاي توسعه اي و جذب بخش خصوصي و شناسايي ظرفيت هاي موجود شهرها را با مديريت محلي اداره كنند.
رجب زاده با تاكيد بر ايجاد فضاي نشاط و شادابي در شهرها در آستانه نوروز 98، اظهار داشت: شهرداري ها بايد متناسب با جشن هاي ماه رجب و نوروز، فضاي بانشاطي را در شهرها خلق كنند.
وي افزود: بايد آيين ها و مراسم سنتي به گونه اي برنامه ريزي شود كه عبور 20 ميليون مسافر از استان محلي براي كسب درآمد شهرها شود و ظرفيت هاي استان نيز به درستي معرفي شود.
رجب زاده از ترافيك به عنوان اصلي ترين مشكل شهرها به ويژه در بجنورد، شيروان و اسفراين ياد كرد و گفت: با توجه به گسترش نامتوازن شهرها و حاشيه نشيني، لازم است برنامه مدوني در اين رابطه طراحي شود.
وي با اشاره به مشكلات موجود در بخش حمل و نقل عمومي استان، اظهار داشت: نوسازي و بازسازي ناوگان اتوبوسراني از مهمترين محورهاي مطالبات استان از سازمان شهرداري ها است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان شمالي بر ايجاد درآمدهاي پايدار با توجه به كاهش منابع دولتي شهرداري ها تاكيد كرد و افزود: هم اكنون لايحه درآمدهاي پايدار در مجلس در حال تصويب است كه مي تواند فضاي جديدي را براي شهرها ايجاد كند.
وي با اشاره به افزايش تخلفات ساختماني در استان و كشور، گفت: اگر اين تخلفات به همين روند افزايش يابد مصوبات طرح تفصيلي و جامع كه كار كارشناسي و مطالعاتي روي آنها انجام شده، ضمانت اجرايي خود را از دست مي دهد و شهر از حالت برنامه ريزي خارج و دچار روزمرگي مي شود.
رجب زاده، ابراز اميدواري كرد كه با پيگيري تصويب تخلفات ساختماني به عنوان جرم در مجلس، مشكلات اين حوزه مرتفع شده و درآمدهاي پايدار شهري ايجاد شود.
وي با اشاره به برگزاري همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در سال جاري در استان، خواستار تهيه كتابچه اي از ظرفيت هاي سرمايه گذاري استان براي معرفي به سرمايه گذاران و استفاده از ظرفيت آنها شد.
رجب زاده اظهار داشت: وجود پروژه هاي نيمه تمام در شهر مي تواند به نوعي ايجاد بي اعتمادي كند كه با تغيير مديريت سرمايه گذاري را دچار چالش كرده و لازم است آسيب شناسي لازم براي پروژه هاي كلان صورت گيرد تا فرآيند سرمايه گذاري در استان تسهيل شود.
وي از ديگر مشكلات موجود در مركز استان را پسماند و دفنگاه زباله دانست و گفت: با پيگيري انجام گرفته آماده سازي دفنگاه جديد در حال اتمام است ولي نيازمند فعاليت نرم افزاري و فرهنگ سازي در بين مردم براي تفكيك زباله از مبدا هستيم.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان شمالي با تاكيد بر افزايش جلب مشاركت مردم، اظهار داشت: بسياري از طرح ها با وجود هزينه بري بالا، رضايت مردم را در پي ندارد كه علت آن نبود پيوست اجتماعي است.
مديركل دفتر شهري استانداري خراسان شمالي نيز نبود نردبان بلندمرتبه و بالابر براي امدادرساني در حوادث آتش سوزي را از مشكلات حوزه شهري استان دانست.
حميد عرب، افزود: شهرداري هاي استان 171 ميليارد تومان از دستگاه هاي دولتي مطالبه دارند كه نيازمند پيگيري بيشتر براي وصول آن هستيم.
ط/5132