۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83243510
T T
۰ نفر

ژاپن به رزمایش نظامی روسیه اعتراض كرد

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83243510
ژاپن به رزمایش نظامی روسیه اعتراض كرد

پكن- ایرنا- دولت ژاپن از طریق كانال های دیپلماتیك به رزمایش های نظامی روسیه در جزایر اتوروفو (Etorofu) و كوناشیری (Kunashiri) اعتراض كرد.

به گزارش ایرنا تلویزیون 'ان.اچ.كی' ژاپن روز پنجشنبه گزارش كرد دولت ژاپن موضع خود را مبنی بر اینكه این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو این كشور هستند كه پس از جنگ جهانی دوم به طور غیر قانونی اشغال شده اند، حفظ می كند.
ارتش روسیه روز سه شنبه رزمایش های نظامی را با حضور حدود 500 سرباز، تانك و تعدادی از دیگر ادوات نظامی در این جزایر آغاز كرد.
دولت ژاپن از طریق سفارت خود در مسكو به وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرده است كه این رزمایش ها به افزایش تجهیزات نظامی در این جزایر منجر خواهد شد.
این دو جزیره بخشی از چهار جزیره قلمرو شمالی هستند كه روسیه كنترل آنها را در دست دارد ژاپن نیز ادعای مالكیت آنها را دارد.
دولت ژاپن همچنین گفته است كه این نوع رزمایش های نظامی با موضع ژاپن درباره این جزایر مغایرت داشته و در نتیجه انجام چنین رزمایش هایی غیرقابل قبول است.
از نظر روسیه این جزایر از اهمیت استراتژیك برخوردارند و این كشور به كرات در این جزایر و در نزدیكی آنها رزمایش نظامی انجام داده است.
وزارت امور خارجه ژاپن در نظر دارد همچنان تحولات در این ناحیه را از نزدیك زیر نظر داشته باشد.
مذاكرات منظم 'شینزو آبه'، نخست وزیر ژاپن و 'ولادیمیر پوتین'، رئیس جمهوری روسیه، برای پایان دادن به مناقشه چند دهه ای بر سر مالكیت این جزایر تاكنون به نتیجه نرسیده است.
آبه به دنبال دستیابی به توافقنامه ای جامع با 'ولادیمیر پوتین'، رئیس جمهوری روسیه تا ژوئن سال جاری میلادی است.
ارتش روسیه در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، جزایر كوریل را تصرف كرد و مناقشه بر سر حاكمیت این جزایر مانع امضای توافقنامه صلح بین ژاپن و روسیه شده است.
این جزایر در ساحل شمالی جزیره هوكایدوی ژاپن واقع شده و در روسیه به كوریل جنوبی و در ژاپن اراضی شمالی معروف است.
**آساق**1904**