۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83243729
T T
۰ نفر
استاندار خراسان شمالي: شهرداري ها نبايد رقيب بخش خصوصي شوند

بجنورد- ايرنا- استاندار خراسان شمالي گفت: شهرداري ها بايد محيط و شرايط لازم را براي ورود بخش خصوصي در بدنه اجرايي فراهم كنند و خود نبايد رقيب اين بخش شوند.

به گزارش ايرنا؛ محمدعلي شجاعي روز پنجشنبه در نشست با شهرداران و روساي شوراهاي اسلامي شهرهاي استان با تاكيد بر جلب مشاركت مردمي در اجراي امور، اظهار داشت: بايد از خروجي اقدامات در بخش هاي مختلف بويژه در شهرداري مردم بهره مند شوند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد عقب افتادگي هاي خود را توجيه كنيم، افزود: براي پيشرفت استان و كشور بايد ديدها را وسيع كنيم و از حالت سنتي و محلي خارج شويم.
وي گفت: آنقدر كه در خود استان درگيري فوق العاده بالا وجود دارد در بيرون از استان نيست و با يكديگر همراه نيستيم و اين موضوع موجب مي شود تا توسعه صورت نگيرد.
شجاعي اظهار داشت: در كشورهاي توسعه يافته از بهترين هاي جهان در فكر و سرمايه استفاده مي كنند اما ما هنوز نشسته ايم و نگاه مي كنيم و 6 متر جلوتر را نمي بينيم در حالي كه بايد ديدها را وسيع تر كنيم.
وي با تاكيد بر مشكلات سرمايه گذاري در استان، افزود: شوراها و شهرداري ها بايد به عنوان افرادي كه دغدغه مردم را دارند خدمات دقيق و منظمي به مردم ارائه دهند.
وي با بيان اينكه برخي شهرداري ها وضعيت خوبي از لحاظ نيروي انساني ندارند، گفت: اين موضوع آفت است و اين نگاه موجب شده تا آنها خودشان را با بنگاه كاريابي اشتباه بگيرند و دائما در حال افزايش نيرو باشند.
مقام عالي دولت در خراسان شمالي افزود: در حال حاضر عده اي در شهرداري جمع شده اند كه حقوق مي گيرند و پروژه تعريف مي كنند ولي نمي توانند خدماتي ارائه دهند و همين امر باعث افزايش بالاي بودجه جاري به نسبت كارهاي عمراني است.
وي رعايت نكردن برخي موارد كاري را دليل وجود معوقات كارگري و كارمندي دانست و گفت: در 6 ماهه دوم اوضاع هزينه كردي بودجه هاي شهرداري بدتر هم شده كه از آنها تقاضا مي شود هزينه هاي جاري را افزايش ندهند تا خدمات بهتري به مردم ارائه شود.
شجاعي اظهار داشت: تجربه نشان داده پيكره دولتي مي تواند بخش خصوصي را به زمين بكوبد بنابراين بايد شرايط براي حضور اين بخش فراهم شود و از محل عوارض، درآمدي را براي خود ايجاد كند.
وي با بيان اينكه هر جا به سيستم دولتي و حقوق بگير وارد شده ايم به سوددهي نرسيده ايم، گفت: نبايد شهرداري ها به امر سرمايه گذاري ورود كنند زيراكه نمي توانند موفق شوند.
وي در خصوص مطالبات شهرداري از سايردستگاه ها نيز افزود: اين مطالبات به صورت فهرستي تهيه شده و براي تحقق آنها در تخصيص اعتبار دستگاه ها لحاظ مي شود.
استاندار خراسان شمالي با اشاره به مطرح شدن ايجاد درآمد پايدار براي شهرداري ها طي ساليان متمادي، اظهار داشت: هم اينك بزرگترين اتكاي درآمدهاي شهرداري ها به پروانه هاي ساختماني است در حالي كه توسعه و رشد مسكن تاثير بيشتري روي درآمد شهرداري ها مي گذارد.
وي گفت: شهر بايد بر اساس داشته ها و پتانسيل ها اداره شود و بر همين اساس نيز هزينه و نيرو تعريف شود.
شجاعي به آمار وحشتناك جايگاه استان در بخش مولفه هاي كسب و كار اشاره كرد و افزود: سيستم بانكي و اداري متفق القول قسم خورده اند تا بخش خصوصي به استان ورود پيدا نكند و وضعيت استان در بروكراسي اداري و بانكي و فساد اداري نيز خيلي بد است.
وي با تاكيد بر سرمايه گذاري بخش خصوصي در استان، اظهار داشت: مولفه هاي كسب و كار نشان مي دهد حال استان براي پذيرش بخش خصوصي خوب نيست.
استاندار خراسان شمالي صدور مجوزهاي بي نام براي سرمايه گذاري را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: شهرداران و شوراهاي شهر بايد پروژه هاي قابل واگذاري در حوزه هاي مختلف را شناسايي و مجوزهاي لازم را بگيرند تا سرمايه گذار كارش را بدون معطلي شروع كند.
وي از شوراها نيز خواست مشوق ها و معافيت هاي لازم را براي سرمايه گذاران ايجاد كنند تا سرمايه گذار جذب شود و افزود: امروز مشاركت اجتماعي در قالب تعاوني ها و صندوق ها معيار اول در هر شهر و كشوري است بنابراين بايد مردم را همراه خود كنيد و نظر آنها را در پروژه ها در نظر بگيريد.
شجاعي از نداشته هاي استان را بخش پسماند دانست و اظهار داشت: در اين رابطه خيلي نسبت به ساير استان ها عقب هستيم و بايد هر چه سريعتر بحث پسماند و دفنگاه زباله تعيين تكليف شود.
وي به وجود پرونده هاي قضايي شهرداري ها نيز اشاره كرد و گفت: به ادارات دولتي ابلاغ مي شود كه حق شكايت از شهرداري ها را ندارند و مشكلات در استانداري حل مي شود تا مردم از خدمات آنها بهره مند شوند.
تقسيمات سياسي استان 863 هزار نفري خراسان شمالي شامل هشت شهرستان، 19 بخش، 22 شهر، 45 دهستان و يكهزار و 298 روستا است.
ط/ 6042