۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۴۹
کد خبر: 83243855
T T
۰ نفر
مشكلات مناطق آزاد در كارگروه ویژه مورد بررسی قرار می گیرد

كیش - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور از تشكیل گارگروه ویژه برای بررسی و حل مشكلات اقتصادی مناطق آزاد و اصلاح برخی بخشنامه ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، ' محمدباقر نوبخت' عصر پنجشنبه پس از نشست با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره كیش كه با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد كیش برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در كارگروه مذكور كه بزودی فعالیت خود را آغاز می كند، آثار برخی بخشنامه ها و دستور العمل صادره از مركز در روند فعالیت مناطق آزاد بررسی و تلاش خواهد شد كه در صورت لزوم برخی از این بخشنامه ها اصلاح شود و فعالان اقتصادی بتوانند به فعالیت خود در این مناطق ادامه دهند.
وی ضمن اشاره به مطالبات و خواسته های فعالان و سرمایه گذاران منطقه آزاد كیش كه در نشست امروز مطرح شد افزود: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی طبق قوانین مناطق آزاد در این مناطق سرمایه گذاری كرده اما اكنون به جهت شرایط ویژه و تحریمی، بخشنامه ها و دستورالعمل های جدیدی به این مناطق ابلاغ می شود كه با قوانین اصلی مناطق آزاد متفاوت است.
نوبخت اضافه كرد: بخشنامه های جدید به مسائلی تاكید دارد كه با توجه به شرایط تحریم و محدودیت منابع ارزی و در جهت مدیریت بازار ارز صادر شده، به همین جهت برخی اقلام كه قبلا بصورت عادی به مناطق آزاد وارد می شد، اكنون ممنوع شده است.
وی تصریح كرد : این ممنوعیت قطعا در روند فعالیت مناطق آزاد تاثیر گذار بوده به همین جهت دولت با تشكیل كارگروهی ویژه در حال بررسی و دست یابی به راهكار برون رفت از این مشكل است تا از یكسو در جهت منافع ملی و تثبیت نرخ ارز عمل كند و از دیگر سو، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهداف گارگروه ویژه مناطق آزاد توضیح داد: در این زمینه تصمیماتی كه در مركز یا سرزمین اصلی برای مناطق آزاد گرفته می شود از این پس در این كار گروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا متناقض با فعالیتهای اقتصادی در این مناطق نباشد.
وی اضافه كرد: این كارگروه می تواند در صورت لزوم برخی بخشنامه ها یا دستور العمل صادره را بگونه ای شایسته اصلاح كند.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به سیاست های اقتصادی مقاومتی تصریح كرد: رهبر معظم انقلاب در سیاستهای اقتصادی مقاومتی بر استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد و توسعه صادرات تاكید دارند و به تبع آن مجلس و دولت در جهت رونق بخشیدن به بیش از پیش به این مناطق همراه و هم نظر هستند.
نوبخت تصریح كرد: یكی از سیاست های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد در جهت تقویت اقتصاد ملی است و دولت در این زمینه تلاش می كند.
به گزارش ایرنا در این نشست كه مدیرعامل و مسئولان منطقه آزاد نیز حضور داشتند فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران كیش در سخنانی جداگانه خواستار اجرای قوانین مناطق آزاد شدند و صدرو برخی بخشنامه ها و دستوراالعملها از جمله ممنوعیت كالای گروه 4 را مهمترین مشكل خود ذكر كردند.
یادآوری می شود قبلا، كارشناسان و فعالان اقتصادی كیش و شركت كنندگان در میزگرد ایرنا، كه اواخر بهمن ماه برگزار شد، صدور برخی بخشنامه ها از جمله بخشنامه ممنوعیت كالاهای گروه 4 را نوعی خود تحریمی، عامل ركود اقتصادی و فرار سرمایه از مناطق آزاد ارزیابی كردند.
گمرك كشور، بیست و هفتم دی ماه امسال در بخشنامه ای به گمركات اجرایی مستقر در مناطق آزاد كیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماكو و مناطق ویژه اقتصادی اعلام كرد تا از صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود كالاهای گروه 4 به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خودداری كنند.
براساس این بخشنامه و ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه‌ای كالا كه شامل بیش از 1400 قلم كالا است ممنوع شد.
این بخشنامه بازتابی گسترده در محافل اقتصادی و تجاری داشته، واكنش منفی مسئولان،كارشناسان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد را برانگیخته و موجب التهاب در فضای كسب و كار و تجارت در این مناطق بویژه منطقه آزاد كیش به عنوان فعالترین منطقه آزاد شده است.
1339