۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83245373
T T
۰ نفر
قدرداني جمعي از مردم شاهرود براي تعطيلي معدن بوكسيت شاهوار

شاهرود- ايرنا- جمعي از مردم شاهرود ظهر شنبه با حضور در فرمانداري اين شهرستان قدرداني خود را از تعطيلي معدن بوكسيت شاهوار اعلام كردند.

به گزارش ايرنا، در اين گردهمايي كه صدها تن حضور داشتند ؛ دست نوشته هايي با عنوان هاي ' شاهوار مايه حيات و زندگاني ' و ' تخريب شاهوار تهديد شهروندان شاهرود ' به چشم مي خورد .
دبير ستاد مردمي حفاظت از طبيعت شاهرود، در اين گردهمايي با تأكيد بر اينكه اين برنامه تنها براي نجات شاهوار بوده و غرض ديگري وجود ندارد ، ابراز داشت: ما براي تقدير از مسوولان و فرماندار شاهرود به اينجا آمده ايم .
اميرحسين وليان اضافه كرد: خوشحاليم كه با همه مشكلات و تلخي ها، مسوولان دولت تدبير و اميد با موضع گيري مسوولانه خود مردم شاهرود را خوشحال كردند.
وي ادامه داد: فرماندار شاهرود با همه فشارهايي كه از سوي برخي ايجاد شد براي حفظ قانون ايستادگي كرده و ديگر مسوولان و بزرگان شاهرودي نيز حمايت كردند.
وليان صدور فرمان تعطيلي موقت معدن را عيدي نظام جمهوري اسلامي به مردم شاهرود دانست و گفت: اما زمزمه هاي تلخي به گوش مي رسد كه زدوبندهاي آشكار و پنهان در پي تمديد پروانه هستند.
وي ادامه داد: بر اساس مفاد قانون اين معدن بايد تعطيل شود و آنقدر ويراني و خرابي به بار آورده كه هر ناظر قانوني حكم به تعطيلي معدن خواهد داد.
وي همچنين از استاندار و ديگر مديران استاني خواست تا تعطيل دايم اين معدن از پاي ننشينند.
دبير ستاد مردمي حفاظت از طبيعت شاهرود اضافه كرد: شاهوار شاهرگ حياتي و پشتوانه تاريخي شرق سمنان است، به بركت شاهوار سكونت در دشت بسطام پيشينه 10 هزار ساله دارد.
وليان تأكيد كرد: مردم و گروه هاي مردم نهاد اين شهرستان به احترام فرماندار و نماينده خود در مجلس شوراي اسلامي كه قول پيگيري موضوع را داده بودند ، هيچ گاه اعتراض خود را به خيابان ها نكشاندند.
در اين گردهمايي همچنين حاضران شعار ' زنده باد شاهوار، زنده باد بسطام ' و ' معدن بوكسيت تاش تعطيل بايد گردد ' سر دادند.
به گزارش ايرنا، هفته گذشته در پي اتمام مهلت بهره برداري معدن بوكسيت، فرماندار شاهرود به دليل انجام تخلفات گسترده تعطيل موقت آن را اعلام كرد.
مردم و دوستداران محيط زيست نيز از صبح شنبه با حضور در فرمانداري، دفتر امام جمعه و دفتر نماينده شاهرود تمديد نشدن مجوز برداشت معدن بوكسيت را خواستار شدند. مجوز فعاليت اين معدن فردا به پايان مي رسد.
به گزارش ايرنا ، كوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترين قله در قسمت شرقي رشته‌كوه البرز است ، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است .
اين كوه علاوه بر آنكه از مهمترين تامين كنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهاي كوهپايه آن است ، يكي از رويشگاه‌هاي ارزشمند سرو‌كوهي يا اُرس نيز محسوب مي‌شود، از سوي ديگر، اين قله نزد اهالي شاهرود به عنوان يكي از نمادهاي طبيعي اين شهرستان شناخته مي‌شود و همواره مورد توجه است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارش خود در تاريخ 25 شهريور با عنوان ' بررسي چالش هاي زيست محيطي و اجتماعي معدن بوكسيت تاش ' اعلام كرد: ادامه فعاليت معدن بوكسيت تاش به اين شكل، مي تواند علاوه بر وارد كردن ضربه هاي جبران ناپذير به طبيعت منطقه، حيات مردم را نيز در معرض تهديد قرار دهد.
اين مركز در گزارش خود در سه بخش به معرفي معدن بوكسيت تاش، چالش هاي زيست محيطي و اجتماعي اين معدن و بررسي روند قانوني اكتشاف و بهره برداري از آن پرداخته و در نهايت راهكار ارائه كرده است.
تهديد منابع آب زيرزميني منطقه، آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني، از بين رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حيات وحش منطقه، ايجاد ريزگرد و گرد و غبار، از بين رفتن جاذبه اصلي گردشگري منطقه، از بين رفتن پوشش گياهي و درختان و نيز چالش مديريت پسماند و ايجاد سيلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسير آب و دره ها از جمله سرفصل هاي بخش دوم اين گزارش است.
7359/6167