۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 83245983
T T
۰ نفر
بهزیستی كردستان 6میلیارد ریال برای آزمایشات ژنتیك پرداخت كرد

سنندج - ایرنا - معاون توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان گفت: در راستای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت، از اول امسال تاكنون 6 میلیارد ریال از سوی این نهاد برای آزمایش های ژنتیك گروه های هدف در استان پرداخت شده است.

باقر كرمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: انجام غربالگری و آزمایش های ژنتیك قبل از ازدواج، پیش از بارداری و پس از تولد می تواند در كاهش معلولیت ها بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینكه آزمایش های ژنتیك قبل از بارداری برای سه گروه كاملا اجباری است، گفت: خانواده های دارای فرزند معلول، ازدواج های فامیلی و خانواده هایی كه در میان بستگان خود فرد معلول دارند گروه هایی هستند كه باید حتما قبل از بچه دار شدن آزمایشات ژنتیك را انجام دهند.
معاون توسعه پیشگیری اداره كل بهزیستی كردستان افزود: در حال حاضر هزینه این نوع آزمایش ها بسیار بالاست و برای خانواده هایی كه فرزند یا بستگان معلول دارند تقریبا تمام های هزینه های پذیرش، ویزیت و آزمایشات را بهزیستی متقبل می شود.
وی با بیان اینكه از اول امسال تاكنون 6 میلیارد ریال برای انجام این آزمایشات در استان پرداخت شده است، گفت: قبل از انجام آزمایشات نیز مشاورهای ژنتیك متشكل از پزشكان دوره دیده زیر نظارت بهزیستی مشاوره ها و راهنمایی های لازم را به خانواده ها ارائه می دهند.
كرمی یادآور شد: قطعا تولد نوزاد معلول هیچگاه به صفر نمی رسد و در میان ازدواج های غیرفامیلی امكان داشتن فرزند معلول بین سه تا پنج درصد است اما در ازدواج های فامیلی این ریسك تصاعدی بالا می رود ضمن اینكه داشتن فرزند معلول در هر 2 خانواده این ریسك را بسیار بالاتر می برد.
وی اظهار داشت: گاهی در میان ازدواج های فامیلی یك ژن خوب هم تصاعدی بالا می رود اما معمولا اكثر معلولیت هایی كه مورد بررسی قرار می گیرد بیش از 70 درصد آن مربوط به اینگونه ازدواج ها است.

** صدور مجوز سقط درمانی
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان به موضوع سقط درمانی به عنوان یكی از راههای جلوگیری از افزایش آمار معلولان در جامعه اشاره كرد و گفت: مجوز سقط جنین درمانی كه در سال های اخیر افزایش پیدا كرده كه با بررسی كامل پرونده پزشكی مادر، مدارك بارداری و نیز آزمایش های مادر و جنین قابل ارائه است.
وی با بیان اینكه سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد، در سقط های غیرقانونی هیچ‌گونه مجوز یا تأییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد و تهدید جانی مادر یا مشكلات جنینی نیز مطرح نیست.
كرمی افزود: براساس آمارهای موجود هر ساله مجوز بیش از 20 مورد سقط درمانی در استان صادر می شود ضمن اینكه این عمل قبل از 18 هفتگی و با اتفاق نظرعلما و پزشكان وتائید پزشكی قانونی انجام می شود.

** غربالگری پیش از ازدواج
وی در ادامه به انجام غربالگری های پیش از ازدواج نیز اشاره كرد و گفت: یكی از اقدامات سازمان بهزیستی انجام غربالگری قبل از ورود افراد به پروسه ازدواج است.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، پرسشگرهای آموزش دیده وارد مدارس دخترانه شده و دانش آموزانی كه دارای ریسك بالایی بوده و احتمال می رود پس از ازدواج صاحب فرزند معلول شوند شناسایی می شوند.
وی افزود: از دانش آموزان دختر شناسایی شده در این طرح آزمایش های لازم گرفته شده و به آنان اطلاعات لازم در مورد ژن معیوبی كه دارند داده می شود كه قبل از ازدواج ملاحظات لازم را در نظر بگیرند.
كرمی یادآور شد: استقرار مشاورهای سازمان بهزیستی در مراكز بهداشتی از طرح های پیش از ازدواج این سازمان است كه در آن پرسشنامه هایی توسط پرسشگرها در میان افراد توزیع شده و پس از شناسایی این افراد از این طریق به مراكز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد بهزیستی ارجاع می شوند.
وی اضافه كرد: در زمینه غربالگری های پیش از ازدواج محدودیت هایی در برخی شهرستان ها به دلیل نبود پزشك وجود داشت لذا این طرح سال گذشته در شهرستان های مختلف استان توسط پرسشگرها انجام می شد و افراد برای ارجاع به پزشك به سنندج فرستاده می شدند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان افزود: با توجه به صعب العبور بودن برخی شهرهای استان امسال تصمیم گرفته شد كه این طرح در برخی شهرستان ها اجرا نشود اما با برنامه ریزی های انجام شده برای سال آینده تلاش می شود در كل شهرهای استان مراكز ژنتیك دایر شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام زوجین در شهرستان سنندج و همچنین دهگلان، كامیاران و قروه بدلیل نزدیكی مسافت با مركز استان كه بخواهند ازدواج كنند غربال می شوند.
استان كردستان دارای سه مركز در زمینه ارائه خدمات تخصصی ژنتیك است كه از این تعداد یك مركز دولتی كه با حضور پزشك متخصص، پزشك عمومی، كارشناس ژنتیك و پذیرش در تمام روزهای هفته فعال بوده و 2 مركز نیز خصوصی است.
7348 / 3034