۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83246034
T T
۰ نفر
سهم بخش فرهنگ از تصميمات شوراي برنامه ريزي ناچيز است

يزد - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت: بخش قايل توجهي از تصميم سازيهاي شوراي برنامه ريزي متوجه بخشها و دستگاه هاي اقتصادي است و سهم حوزه فرهنگ از تصميمات اين شورا در سالهاي گذشته اندك بوده است.

به گزارش ايرنا، مجيد جواديان زاده روز يكشنبه در نشست دستگاه هاي هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در استان يزد اظهار داشت: رخدادهاي مهم فرهنگي استان در دو سال اخير مانند ثبت جهاني بافت تاريخي يزد و انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت كتاب كشور براي سال 98، نگاه ويژه به حوزه فرهنگ در شوراي برنامه ريزي با توجه به نقش تعيين كننده مصوبات اين شورا در استان را دوچندان كرده است.
وي ادامه داد: به همين منظور تلاش براي استفاده از ظرفيتهاي شوراي برنامه ريزي استان براي تقويت هرچه بيشتر دستگاه هاي فرهنگي و فعاليتهاي اين حوزه از طريق استانداري و مديريت و برنامه ريزي استان در حال انجام است.
جواديان زاده از تدوين استراتژي بخش فرهنگ استان براي سال آتي خبرداد و گفت: در اين زمينه اجراي برنامه هاي ويژه پايتخت كتاب ايران و هدف گذاري براي انتخاب يزد به عنوان پايتخت جهاني كتاب در دستور كار قراردارد.
وي همچنين تقويت كسب و كارهاي نوپا با ايجاد مركزي ويژه براي مديريت اين بخش در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و احياء جغرافياي فرهنگي يزد از طريق تعامل درون و برون مرزي با شهرهايي كه وجوه مشترك با يزد دارند را از ديگر اولويتهاي حوزه فرهنگ استان در سال آتي عنوان كرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد انتخاب يزد به عنوان پايتخت كتاب ايران در سال 98 و برگزاري دو جشنواره مطبوعات (يك جشنواره استاني و يك جشنواره منطقه اي) را از رخدادهاي مهم حوزه فرهنگ استان در سال 97 عنوان كرد.
جواديان زاده همچنين تغيير رويكرد برگزاري جشنواره هاي سالني به جشنواره هايي كه در مسير زندگي طبيعي مردم قراردارد، را از ديگر اولويتهاي حوزه فرهنگ استان در سال آتي عنوان كرد.
معاون اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد نيز در اين نشست گفت: نزديك به 60 درصد درآمد و اعتبارات اين اداره كل در زمينه فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي هزينه مي شود.
ابوالفضل خوشنويس ادامه داد: تبديل اوقاف استان بر محور اجراي برنامه هاي آموزشي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور از برنامه هايي است كه در سال جاري با قوت دنبال شده و چند دوره آموزشي كشوري به ميزباني يزد برگزار شده است.
وي همچنين از آماده سازي فضاهاي بقاع متبرك و امامزادگان استان براي اجراي طرح آرامش بهاري خبرداد و يادآور شد: در فضاهاي زير نظر اوقاف استان ظرفيت اسكان شبانه بيش از يك هزار مهمان نوروزي ايجاد شده است.
خوشنويس محدوديت انتقال نيرو از ساير دستگاه ها به اوقاف را از مشكلات مقابل روي اين اداره كل كه با محدوديت منابع انساني مواجه است، برشمرد و پيگيري مسئولان استان براي رفع اين محدوديت را خواستار شد.
رييس حج و زيارت استان يزد نيز گفت: امسال براي اعزام 25 كاروان حج تمتع از استان به سرزمين وحي برنامه ريزي شده است.
علي اصغر شريفي ادامه داد: در قالب اين 25 كاروان سه هزار و 710 زائر به حج مشرف مي شوند كه اين آمار در مقايسه با سال گذشته 600 نفر افزايش نشان مي دهد.
كاظم شاملو رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان يزد نيز در اين نشست با تاكيد بر افزايش تعامل ميان دستگاه هاي فرهنگي و ارتقاء كيفيت اطلاع رساني از رخدادهاي فرهنگي استان در سال آتي گفت: كسب رتبه هاي برتر آثار خبرنگاران ايرنا در جشنواره هاي استاني و منطقه اي مبين رويكرد مناسب اين رسانه در فرايند اطلاع رساني در استان بوده است.
در اين نشست براي تعيين دستور كار و برگزاري جلسات دستگاه هاي هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در استان يزد براي سال 98برنامه ريزي شد.
6014/