۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83246183
T T
۰ نفر

میزبانی بیش از چهار هزار مسجد كشور از سنت اعتكاف

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83246183
میزبانی بیش از چهار هزار مسجد كشور از سنت اعتكاف

تهران- ایرنا- مدیركل تشكل‌های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از میزبانی بیش از چهار هزار مسجد در 31 استان كشور برای برگزاری سنت اعتكاف خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مجید باباخانی روز یكشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به جایگاه و ارزش معنوی و دینی سنت حسنه اعتكاف، از مردمی كردن این سنت در كشور خبر داد و گفت: بر این باوریم كه هر جا حضوری مردمی وجود داشته، رشد و فزونی برنامه‌ها و سهولت در امور را شاهد بوده ایم.

**چهارهزار مسجد و 400 هزار معتكف
وی در ادامه با تشریح برنامه‌ها و اقدامات انجام شده و مدنظر سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری سنت اعتكاف، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است كه بیش از 400 هزار نفر در مراسم امسال شركت كنند.
مدیركل تشكل‌های دینی و مراكز فرهنگی با اشاره به اینكه ثبت نام در سراسر كشور برای حضور در این مراسم سه روزه همچنان ادامه دارد، استقبال از این سنت را بی‌سابقه خواند.

** اعزام مبلغ، مداح و قاری قرآن
حجت الاسلام والمسلمین باباخانی از اعزام بیش از 370 گروه تبلیغی به مساجد كشور خبرداد و گفت: امسال سنت حسنه اعتكاف به صورت ویژه برگزار خواهدشد.
وی اظهارداشت: امسال همچنین پنج استان كشور به صورت ویژه اعتكاف دانش آموزی را در تهران، همدان، اصفهان، قم و قزوین میزبانی خواهند كرد.
مدیركل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: امسال همچنین در كنار ساماندهی و اعزام 370 گروه تبلیغی برای اعزام به سراسر كشور، اعزام مداح و قاری قرآن نیز از دیگر موضوعاتی است كه با همكاری نهادهای مربوطه انجام و نهایی شده است.
به گفته وی تلاش ما این است كه با معرفی و تبیین اعتكاف، این سنت را به سوی مردمی شدن بیشتر پیش برده و برگزاری هر چه بهتر و باشكوه تر آن را شاهد باشیم.

** تشكیل ستاد اعتكاف
حجت الاسلام باباخانی در بخش دیگری از سخنان خود از تشكیل ستاد اعتكاف در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: تلاش ما این است كه با آزاد كردن ظرفیت‌ها و هماهنگی با نهادهای بالادستی به دنبال تحقق مردمی شدن این سنت حركت كنیم .
به گفته وی دراین راستا با راه‌اندازی بانك ایده‌ها در تلاش هستیم تا نظر، ایده‌ها و ابتكارات عموم مردم را هم برای برگزاری هرچه بهتر اعتكاف جذب كنیم.

** طراحی جشنواره فرهنگ یو هنری برای اعتكاف
مدیركل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از طراحی جشنواره‌ای برای موضوع اعتكاف خبر داد و افزود: با كمك این جشنواره آثار ادبی و هنری در مورد اعتكاف جمع‌آوری خواهد شد.
به گفته وی تلاش می شود هنرمندان، اهالی قلم و كسانی كه به نحوی دستی در كار هنرداشته و دراین زمینه فعالیت می كنند برای معرفی و تبیین هرچه بیشتر سنت حسنه اعتكاف به میدان آیند.

** اخلاق و معنویت محور برنامه های اعتكاف امسال
حجت الاسلام باباخانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب كه معظم له دراین بیانیه بر موضوع «اخلاق و معنویت» تاكید داشتند، گفت: بنا داریم مباحث فكری و گفت‌وگو محور را در مراسم معنوی اعتكاف داشته باشیم؛ زیرا قراراست این بیانیه در گام دوم انقلاب به عنوان اصول حاكم و راهبری برای نظام باشد.
وی تصریح كرد: اعتكاف فرصتی برای گفت‌وگوها و مباحثات فكری است و یكی از كارها تفكر درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است تا به این وسیله به این بیانیه كه چراغ راه آینده كشور است سطحی نگاه نشود. ما هم از این فرصت برای تبیین بیانیه استفاده كافی و وافی خواهیم كرد.
مدیركل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، اظهارداشت: با توجه به همزمانی ایام اعتكاف امسال با سال تحویل، مقرر شده با هماهنگی مركز رسیدگی به امور مساجد اگر در مسجدی بنا به دلایلی تعداد حضور افراد كمتر بود با سایر مساجد به صورت تلفیقی این مراسم را برگزار كنند. همچنین بنا داریم در برخی برنامه‌های امسال نیز مردمی كه معتكف نیستند بتوانند در مراسم لحظه سال تحویل، جشن میلاد حضرت علی (ع)، شهادت حضرت زینب (س) و مراسم معنوی دیگر شركت كنند.

** آمار معتكفان سال قبل
حجت الاسلام باباخانی با مقایسه آماری برگزاری سنت اعتكاف در كشور، خاطرنشان كرد: سال گذشته بیش از400 هزار نفر در اعتكاف شركت كردند كه از این تعداد حدود240 هزار نفر خانم،140 هزار نفر آقا و در حدود 70 هزار نفر اعتكاف سال اولی داشتیم.
مدیر كل تشكل‌های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امسال هم بیش از چهار هزار مسجد میزبان مردم در ایام‌البیض خواهند بود؛ با توجه به تقارن این ایام با سال نو شمسی فرصتی برای كسانی كه شاغل، دانشجویان و دانش آموزان هستند فراهم شده تا درمراسم معنوی اعتكاف شركت كنند.

** رسالت سازمان تبلیغات زمینه سازی حضور مردمی
حجت الاسلام بابا خانی با اشاره به انتصاب حدود سه ماهه خود در این سمت، تاكید كرد: رسالت سازمان تبلیغات اسلامی زمینه سازی برای حضور مردمی در مناسبت های دینی، مذهبی و معنوی است؛ تلاش می كنیم ازهمه ظرفیت های لازم و موجود برای آماده سازی زیرساخت های این مهم بهره كافی و وافی را ببریم.
مدیركل تشكل ‌های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه كرد: بنا داریم از زبان هنر برای معرفی و تبیین هرچه بیشتر سنت حسنه اعتكاف و دیگر مناسبت های دینی، مذهبی و معنوی استفاده كنیم.
به گفته وی از سال آینده با توجه به مجموعه برنامه ها و سیاستگذاری های انجام گرفته، مناسبت های دینی و مذهبی با شكوهی بیشتر و با حضور مردمی در سراسر كشور برگزار می شود.
فراهنگ** 1355** 9053