۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83246573
T T
۰ نفر

وزیر فرهنگ:

چشم امید جریان نشر به نمایشگاه كتاب است

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83246573
چشم امید جریان نشر به نمایشگاه كتاب است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: جریان نشر برای تقویت پشتوانه فرهنگ به نمایشگاه بین المللی كتاب، چشم امید دارد از این رو باید تسهیلات لازم برای حضور عموم مردم مهیا شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز یكشنبه در به منظور بازید از آخرین وضعیت آماده ساز سازه‌های سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران از محل تعیین شده برای برگزاری این نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران دیدن كرد.
وی در حاشیه این دیدار گفت: نمایشگاه كتاب صرفا یك نمایشگاه متداول در كشور نیست زیرا این‌ نمایشگاه یك اتفاق خاص و بزرگ برای اهالی فرهنگ است، بنابراین اهتمام نسبت به این نمایشگاه و همكاری دستگاه‌های هم خانواده و سایر دستگاه‌ها، هدف همكاری در یك رویداد ملی را دنبال می‌كند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت ادامه داد: نمایشگاه بین المللی كتاب تهران از زوایای مختلف، گفت: اما این رویداد در سال 98 اهمیت بیشتری دارد، این نمایشگاه در اقتصاد نشر تاثیر خواهد داشت، امسال باتوجه به شرایط اقتصادی كه كشور به خاطر بدعهدی ‌‌‌پاره‌ای از كشورها تحمل می‌كند ناشران امید بیشتری به نمایشگاه دارند پس نمایشگاه امسال باید بهتر از گذشته برگزار شود.
صالحی یادآور شد: یكی دیگر از كاركردهای نمایشگاه كتاب این است كه چرخ حوزه اقتصادی و جریان فرهنگ در كنار هم می‌چرخد. به این دلیل است كه نگاه صرف اقتصادی مناسب نیست، در كنار این كار اقتصادی، تولید فكر و فرهنگ هم شكل می گیرد، پشت صحنه این تولید علم همان ناشران هستند كه برای این تولید علم تلاش كردند، تولید فرهنگ و علم در مساله اقتصاد نشر مستتر است.
وی با اشاره به دیگر كاركردهای نمایشگاه كتاب گفت: جنبه نمایشگاهی این رویداد به رشد و شكوفایی فرهنگ مردم كمك می كند، نمایشگاه كتاب باید نقطه ارتباط وقایع گذشته و آینده حوزه نشر باشد.
عضو كابینه دولت دوازدهم اظهارداشت: كاركرد سوم نمایشگاه، تقویت دیپلماسی فرهنگی و بین المللی بر مبنای نشر و كتاب است، اینكه براساس نشر و كتاب ما یك وجهه بین المللی پیدا كنیم بسیار حائز اهمیت است، هرساله حضور میهمان ویژه خارجی در نمایشگاه به تقویت بعد بین المللی این رویداد كمك كرده است.
وی با اشاره به این كه چین، میهمان ویژه امسال نمایشگاه كتاب خواهد بود، گفت: فضای فرهنگی پرشور ایران تلاش برخی كشورها را برای به انزوا كشاندن ایران خنثی می‌كند.
صالحی خاطرنشان كرد: حضور هر چه پررنگ‌تر ایران در فضای بین الملل و به افزایش ارتباط كشور با دنیا می‌انجامد. در این چند سال مهمانان خارجی كاملا مجذوب این نمایشگاه شده است و این رویداد در ذهن آنها باقی مانده است، در واقع این هیجان فرهنگی در كشور افراد بیرون از فضای كشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی اضافه كرد: می توانیم نمایشگاه كتاب را فرصت تعامل فعال با عرصه جهانی قرار دهیم كه بر حو‌زه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما تاثیر خواهد گذاشت.
وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی نمایشگاه كتاب را یك باشگاه فرهنگی برای خانواده‌های ایرانی خواند و تصریح كرد: خانواده‌ها با حضور در این رویداد، فضایی فرهنگی را تجربه می‌كنند، ما هم شاهد حضور خوب طیف خانواده‌های تهرانی و شهرستانی در این نمایشگاه هستیم.
صالحی ادامه داد: این رویداد این فرصتی فرهنگی را با محوریت كتاب فراهم می‌كند و این كاركرد امسال با توجه به شرایط اجتماعی و تنگناهای اقتصادی كه مردم با آن مواجه هستند و به تبع آن نشاط اجتماعی و همگرایی‌های اجتماعی را تحت شعاع قرار می دهد به شدت مورد نیاز است، بنابراین ‌این نمایشگاه با تامین بخشی از نشاط اجتماعی می‌تواند به مردم كمك كند.
وی اظهارداشت: امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است و مردم انتظار دارند حاكمیت، دولت و دستگاه‌های مرتبط كاركردهایشان بیشتر نمایان شود، بنابراین چهلمین سالگرد انقلاب، مسئولیت ما را بیشتر می‌كند و باید خدمات رسانی ما به مردم بیشتر شود. بسیاری از مواقع انتظارات مردم به جا است زیرا با هزینه كم و اندیشه بیشتر، می‌توان بسیاری از مشكلات را حل كرد.
وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با اشاره به واگذاری مسئولیت‌ها به مردم افزود: ر‌ویكردی كه در دولت با عنوان واگذاری رویدادها به مردم در پیش است موضوعی امكان پذیر است و ما هم به عنوان وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و دستگاه‌های همكار می‌توانیم به سمت این اتفاق برویم.
صالحی در خاتمه از تمام دستگاه‌های همكار كه تلاش‌های زیادی در این چندساله داشتند، ‌قدردانی كرد.
به گزارش ایرنا، دوره قبل نمایشگاه بین المللی كتاب هم در مصلای امام خمینی برگزار شد. دو دوره پیشتر این رویداد سالانه نیز در محل شهرآفتاب برگزار شده بود.
كمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از آمادگی این كمیته برای دریافت برنامه‌های پیشنهادی خبر داده است.
تمامی فعالیت‌های این كمیته در اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران متمركز است و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای اعلام برنامه‌های پیشنهادی خود با شماره 66176297 و شماره فكس 66176479 تماس گرفته و یا آن را به نشانی پست الكترونیك elmifarhangi7@gmail.com ارسال كنند.
همچنین تاكنون 37 موسسه در بخش لاتین برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران ثبت نام كرده اند كه نمایندگی بیش از 200 ناشر خارجی را بر عهده دارند. این ناشران از كشورهای آمریكا، انگلستان، آلمان، هلند، اتریش و سایر كشورهای اروپایی هستند.
در بخش ناشران عرب نیز 53 موسسه ثبت نام كرده اند و به این ترتیب ناشرانی از كشورهای لبنان، مصر، سوریه، عمان، قطر، عراق و پاكستان در این رویداد حضور خواهند داشت.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از تاریخ 4 تا 14 اردیبهشت 1398 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1355 ** 9053
۰ نفر