۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83246606
T T
۰ نفر

حال بناي مسجد 900 ساله دزفول ناخوش است

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83246606
حال بناي مسجد 900 ساله دزفول ناخوش است

دزفول - ايرنا - مسجد جامع دزفول يكي از سه مسجد كهن شهرستان دزفول اين روزها حال خوشي ندارد و به دليل برخي مشكلات دچار آسيب هايي شده است.

به گزارش ايرنا معماري مسجد جامع دزفول با شماره ثبت ملي ۲۸۷ به شيوه ساسانيان و با الگو گرفتن از كاخ ايوان كرخه در نزديكي شوش بنا شده كه در دوران جنگ تحميلي نيز دچار آسيب هايي شده است.
به گفته برخي كارشناسان پساب ها و مشكل فاضلاب موجب مشكلاتي براي برخي ديوارها و ستون ‌هاي مسجد جامع دزفول شده و نفوذ پساب در اين مسجد به وضوح قابل مشاهده است؛ ايوان شرقي و غربي مسجد جامع به سمت حياط داخلي مسجد منحرف شده ‌كه اين انحراف را مي توان از كج شدن داربست‌ هاي فلزي جوش شده به اين ايوان‌ها به خوبي ديد.
انحراف ستون‌ هاي آجري داخل شبستان و نفوذ رطوبت در تمام ديوار، سازه اين مسجد را با خطر ريزش روبه رو كرده است كه بايد در اين خصوص چاره انديشي شود.
رييس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان دزفول در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: نبود رسيدگي و نشت فاضلاب در سال هاي گذشته موجب رانش زمين و نشست در اين مسجد تاريخي شده است.
حجت اله آريايي افزود:زيرساخت هاي ناقص دفع فاضلاب در سال هاي گذشته، ساخت و سازهايي كه در محله انجام شده، پايين بودن سطح ديوارها و كوچه نسبت به سيستم دفع فاضلاب، منجر به نشست زيرزمين و ستون هاي مسجد شده است.
وي با بيان اينكه بارندگي ها نيز در آسيب به اين مسجد تاريخي موثر بوده اند گفت:تخريب ايزوگام سقف اين مسجد و جمع شدن آب بر روي سقف سازه باعث شده تا بر اين بناي تاريخي اثر منفي گذاشته كه در اين خصوص امكان ريزش در ضلع شرقي اين مسجد وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه بازديد هفتگي توسط كارشناسان ميراث فرهنگي از اين مسجد تاريخي صورت مي گيرد افزود:با توجه به اينكه مسجد جامع دزفول يكي از مساجد وقفي اين شهرستان است و متولي آن اداره اوقاف و امور خيريه است نياز است كه اوقاف به اين موضوع ورود كرده و با تامين اعتباراتي مرمت و استحكام بخشي اين بناي تاريخي انجام شود.
آريايي افزود:در سال هاي گذشته با كمك خيرين اقدام به خريداري تعدادي درب و پنجره براي جلوگيري از ورود رطوبت به اين مسجد كرديم ولي قسمت شرقي اين سازه هنوز مشكل دارد.
وي گفت:اصل سازه مسجد جامع دزفول مربوط به اوايل دوره اسلامي و قرن اول تا سوم است ولي سازه كنوني مربوط به 900 سال پيش است.
رييس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دزفول مسجد جامع را يكي از بي نظيرترين مساجد تاريخي دانست و ادامه داد:كاشي كاري و معماري اين مسجد منحصربفرد است و مطابق معماري دوره اسلامي ساخته شده است.
وي افزود:ميراث فرهنگي دزفول آمادگي دارد با همكاري اداره اوقاف و امور خيريه اقدام به مرمت و استحكام بخشي اين مسجد براي جلوگيري از آسيب هاي بيشتر كند.
وي ادامه داد:بايد سقف مسجد سبك سازي شود و با اقدامات فني و كارشناسي نسبت به استحكام بخشي ان اقدام شود.
رييس اوقاف و امور خيريه شهرستان دزفول نيز گفت:مسجد جامع دزفول جزو موقوفات غيرمتصرفي سازمان اوقاف است كه با اين وجود اوقاف متولي نيست و فقط ناظر است با اين وجود تاكنون اقداماتي براي مرمت سازه اين مسجد توسط اوقاف انجام شده است.
حجت الاسلام مجتبي خميدي با بيان اينكه درآمد اين مسجد صرف مرمت آن شده است افزود: نشست هاي فني مهندسي براي مرمت و استحكام بخشي اين مسجد تاريخي در دزفول برگزار شده و اقدامات لازم براي تامين اعتبار مرمت اين مسجد آغاز شده است.
وي بدون اشاره به اعتبار مورد نياز براي مرمت مسجد جامع دزفول گفت:با تامين اعتبار دولتي، اقدامات مرمتي اين مسجد تاريخي زيرنظر ميراث فرهنگي آغاز و مشكل حل خواهد شد.
7278/ 6037