۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83247343
T T
۰ نفر

چین: 13 هزار تروریست را دستگیر كرده ایم

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83247343
چین: 13 هزار تروریست را دستگیر كرده ایم

پكن- ایرنا- مقامات چین می گویند از سال 2014 میلادی تا كنون حدود 13 هزار تروریست را در استان مسلمان نشین سین كیانگ واقع در غرب این كشور بازداشت كرده اند.

به گزارش ایرنا از ساوت چاینا، دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین امروز دوشنبه كتاب سفید «مبارزه با تروریسم، زدودن افراط گرایی و تامین حقوق بشر در شین جیانگ» را منتشر كرد.
در این كتاب آمده است كه چین در این مدت همچنین یك هزار و 588 گروه و باند خشونت طلب و تروریستی را در سین كیانگ نابود كرده است.
بر اساس این گزارش همچنین در این مدت در منطقه سین كیانگ چین دو هزار و 52 دستگاه انفجاری كشف و ضبط شده است، 30 هزار و 645 نفر به دلیل ارتكاب جرم مجازات شده اند و 345 هزار كتاب دینی غیرقانونی هم مصادره شده است.
در این كتاب آمده است كه تروریسم دشمن مشترك و هدف مبارزه مشترك جامعه بشری به شمار می رود گروه های تروریستی از طریق روش هایی مانند خشونت، تخریب و ترساندن، ضمن پایمال كردن گستاخانه حقوق بشر، كشتار مردم بی گناه، آسیب رساندن به امنیت عمومی، ایجاد وحشت در میان مردم، به طور جدی صلح و امنیت جهان را تهدید می كنند.
گزارش می افزاید: دولت چین مخالف تروریسم و افراط گرایی به هر شكلی است و از هیچ اقدامی برای معرفی تروریسم و افراط گرایی چشم پوشی نخواهد كرد و با آن به طور جدی مبارزه می كند.
در این كتاب نوشته شده است: چین یك كشور قانونمند سوسیالیستی است و احترام و تامین حقوق بشر از اصول قانون اساسی چین است مبارزه با تروریسم و نابودی افراط گرایی كه در شین جیانگ انجام شده، بخش مهم مبارزه جامعه بین المللی با تروریسم است و كاملا با منشور و اصول سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم و حفاظت از حقوق اصلی بشر مطابقت دارد.
انتشار این كتاب در بحبوحه نگرانی های بین المللی نسبت به ادعای بازداشت غیر قانونی و آموزش های ایدئولوژیك اجباری اقلیت قومی و مسلمان اویغور در سین كیانگ است، موضوعی كه پكن قویا آن را رد كرده است.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین كیانگ متهم می كنند اما دولت چین این اتهامات را رد كرده و می گوید تنها كسانی را مجازات می‌كند كه علیه امنیت كشور اقدام كرده باشند.
كشورهای غربی، همچنین دولت چین را به راه اندازی اردوگاه های كار اجباری برای مسلمانان متهم كرده اند اما چین می گوید «مراكز بازآموزی عقیدتی» بخشی از تلاش های دولت برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سین كیانگ است و هرگونه كار اجباری در این اردوگاه ها را تكذیب می كند.
پكن به منظور شفاف سازی و مقابله با ادعاهای دولت های غربی هرساله در چندین نوبت اقدام به اعزام روزنامه نگاران و دیپلمات های مقیم چین به این مناطق می كند تا از نزدیك در جریان خدمات دهی دولت به اویغورها قرار بگیرند.
**آساق**1904**