۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 83247584
T T
۰ نفر
نوروز همدان؛ گردشگری در قواره شهری جهانی

همدان - ایرنا - همدان در پدیده نوپای صنعت گردشگری كشورمان زود رشد كرده و با انتخاب این كهن دیار به عنوان «پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018» در ردیف شهرهای جهانی این صنعت پاك جای گرفت؛ شهری با یكهزار و 800 اثر تاریخی و فرهنگی كه اینك آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، سال 2018 میلادی قلب دیپلماسی گردشگری كشور در همدان می تپید و این تپش خون تازه ای به جسم و جان كهن دیار تاریخی هگمتانه دمید و همدلی و همزبانی را در كوی و برزن شهر و روستا شكوفا كرد تا همدان نیز هم قد و قواره نام «پایتخت گردشگری آسیا» قد كشیده و به بار بنشیند.
این روزها همدان در آخرین نفس های زمستان پلی به بهار زده و با اندوخته ای ناب از این نامگذاری میمون برای ثبت افتخاری دیگر آماده می شود تا در رستاخیز زمین و نو شدن روزگار، خوانی رنگین از بهترین های تاریخ و طبیعت چشم نواز همدان چهار فصل را برای اهل گشت و گذار بگستراند.
در میزگردی با «محمود رضا عراقی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، «علی مالمیر» مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «حمیدرضا یاری» مدیرعامل شركت سیاحتی علیصدر و عضو هیات رییس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) كه اضلاع مثلث گردشگری دیار هگمتانه را شكل داده اند، رخدادها، برنامه های آتی، بایدها و نبایدها، نقاط قوت و توانمندی ها و در مواردی كاستی های صنعت پاك گردشگری دیار همگتانه مرور شد؛ جلسه ای كه مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز به بیان دیدگاه رسانه های استان در آوردگاه نوروز 98 پرداخت.

** همدان سرفراز در برندسازی جهانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: دیار هگمتانه دارای ظرفیت های كم نظیر گردشگری است و همه ویژگی های یك شهر تاریخی را دارد؛ اما با رویكرد استفاده از صنعت گردشگری متناسب با این داشته های گرانبها قدری فاصله دارد كه باید این فاصله كم شود. همدان از سال جدید وارد مرحله ای تازه از گردشگری جهانی شده و برای رویدادهای سال 2020 برنامه ریزی می كند و این ورود مستلزم ارتقای برخی شاخص ها در زمینه تكمیل زیرساخت ها، معرفی هدفمند جاذبه های همدان به جهانیان و مهمتر از همه مزین شدن به اخلاق حرفه ای گردشگری است.
راه آهن، خطوط هوایی و اتوبانی امن و آرام از زیرساخت های مهم گردشگری است كه در روند تكمیل و بهینه سازی آنها سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به رشد این صنعت سودآور و پاك كمك شایانی كند و در سود آن سهیم باشد. همچنین همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی و میزبانی برخی اجلاس های جهانی از شیوه های معرفی همدان است كه در سال گذشته نشان دادیم استعداد خوبی در برقراری ارتباط با مردم جهان داریم.
همدان در عرصه برندسازی محصولات و صنایع دستی بسیار موفق بوده و از برندهای معروف مانند «لالجین شهر جهانی سفال» و «ملایر شهر جهانی مبل و منبت» می توان به اقتصاد گردشگری همدان كمك بزرگی كرد به شرط اینكه راه و رسمش را بلد باشیم و مردم و رسانه ها این موضوعات را از مسئولان مطالبه كرده و خود نیز یاریگر باشند تا همدان همچنان به عنوان یك مقصد گردشگری در فهرست جهانی باقی بماند.

** تكمیل زیرساخت های حمل و نقل گردشگری الزامی است
عراقی با اشاره به استقبال كم از خط هوایی تهران - همدان اضافه كرد: اتوبان همدان - تهران زمان پیمایش این دو شهر را به سه ساعت تقلیل داده و طبیعی است كه با فراهم آمدن چنین امكانی خطوط ریلی و هوایی برای تردد به پایتخت كمتر مورد استفاده قرار گیرد اما با این وجود خطوط هوایی این استان به شهرهای مشهد، كیش و تهران سرویس دهی می كند تا هنگامی كه عرضه و تقاضا اوج گرفته و گردشگری همدان به رونق بنشیند.
خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد راه اندازی قطار تهران - همدان و بالعكس بودیم كه ظرفیتی عظیم برای گردشگری و همچنین انتقال بار بشمار می رود و می توان موجب تحول در عرصه اقتصادی این استان شود. هرچند به اعتقاد برخی فاصله ایستگاه قطار از شهر همدان نارضایتی هایی در پی دارد اما برای این منظور نیز تدابری اندیشیده شده است. در این ارتباط قرار است ایستگاه قطار از حاشیه به داخل شهر انتقال داده شود تا مسافران با خیالی آسوده و آسانتر سفر كنند. بی تردید اجرای این طرح در افزایش مسافران راه آهن اثرگذار بوده و تحولی بزرگ در گردشگری این منطقه ایجاد می كند.

** سرمایه گذاران گردشگری تشویق شوند
معاون امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: حمایت از سرمایه گزاران بخش خصوصی جزو سیاست های دولت تدبیر و امید است و استان همدان نمونه های مثال زدنی از اینگونه حمایت ها و پشتیبانی بسیار دارد. برای مثال مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری گنجنامه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی مورد حمایت مسئولان استان قرار دارد زیرا این مجموعه نخستین مجتمع تفریحی راه اندازی شده در همدان بود كه هرسال خدمات گردشگری خود را افزایش داده و از جاذبه های مهم گردشگری این شهر محسوب می شود. لازم به یادآوری است كه افزون بر آثار تاریخی و طبیعی، برای تخلیه انرژی و ایجاد هیجان و سرزندگی در نوجوانان و جوانان به مجموعه هایی نظیر تله كابین و سورتمه گنجنامه نیاز داریم و برای برداشتن بار سنگین مشكلات اقتصادی از دوش این مجتمع گردشگری باید همه مشاركت كرده و به ویژه دستگاه های نظارتی و متولی دلسوزانه كمك كنند تا این مجتمع از تكاپو نیفتد. بی تردید حمایت از سرمایه گذاران گنجنامه بهترین مشوق برای تشویق دیگر سرمایه داران است كه در صنعت گردشگری همدان تصمیم به سرمایه گذاری دارند.

** انقلاب هتل سازی همدان با تدبیر دولت
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این میزگرد گفت: گردشگری با وجود قدت بلند جهانی، صنعتی نوظهور در كشورمان به حساب می آید اما همدان در این پدیده نوظهور ملی به خوبی رشد كرده و به بار نشسته است و امروزه از همه طیف های علاقه مند به عرفان، ادبیات، تاریخ و طبیعت به این شهر آمده و همدان به لحاظ بهره غنی كه از عرفا، شعرا و فلاسفه جهانی و نامدار دارد، پاسخگوی نیاز همه قشر مخاطبی است.
این تنوع گردشگران نیازمند زیرساخت های اقامتی متنوع است و از این لحاظ هتل های پنج تا یك ستاره، اقامتگاه های بومگردی و خانه مسافرها در قیمت های مختلف در این شهر احداث شده و پذیرای مسافران است. لازم به یادآوری است كه تا سال 94 شمار هتل های همدان به 10 باب می رسید كه در مدتی كوتاه و با تدبیر و حمایت خوب دولت، پنج هتل به جامعه هتلداری این شهر افزوده شد و هفت هتل دیگر نیز در حال ساخت و 14 تاسیسات گردشگری بزرگ شامل مجتمع های سرگرمی، تفریحی، سفره خانه های سنی نیز در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند كه به جرات می توان شتاب هتل سازی را انقلابی بزرگ دانست كه بهبود فضای كسب و كار و اشتغال را برای همدان نوید می دهد. افزون بر افزایش هتل ها در زمینه بومگردی نیز همدان رشد خوبی داشته به طوریكه هم اینك 30 اقامتگاه بوم گردی در سراسر استان چشم و دل گردشگران را به روی طبیعت زیبا و چهار فصل همدان گشوده است و در فضای گرم و دلپذیر خانه های سنتی روستایی از مسافران داخلی و خارجی پذیرایی می كنند.

** خانه مسافرها نیازمند نظارت و حمایت
مالمیر یادآوری كرد: در ایام پیك سفر مانند تعطیلات تابستان و عید نوروز با حجم زیادی گردشگر مواجه هستیم كه مسافران بنابر وضعیت اقتصادی یكی از مراكز اقامتی را برای اسكان انتخاب می كنند كه خانه مسافرها هم جزو پر استقبال ترین ها هستند. در حال حاضر 60خانه مسافر دارای مجوز و استانداردهای لازم برای خدمات دهی به مسافران وجود دارد و مابقی به طور غیرمجاز فعالیت می كنند كه راهكار اساسی برای ساماندهی این تعداد، محدود كردن مسیرهای غیرقانونی و هدایت به سمت قانونمند شدن این اقامتگاه ها است كه اینكار با مشاركت یك شركت خصوصی همكار در حال پیگیری است اما در این رابطه نیازمند تعامل ارگان ها و نهادها به ویژه دستگاه قضایی برای برخورد قاطع و بازدارنده با اسكان غیرمجاز هستیم.
از طرف دیگر توسعه هتل ها رقابت سالمی را بین هتلداران ایجاد كرده و برای جلب نظر مشتری انواع تبلیغ، تخفیف و ارتقای سطح خدمات را به ویژه در ایام پیك گردشگری ارایه می كنند تا سهم بیشتری از مسافران داشته باشند اما نمی توانیم آنها را وادار به ارایه تخفیف كنیم و تنها توصیه و پیشنهاد دهنده هستیم. در این زمینه مدیران هتل ها بر اساس شرایط، قوانین و راهبردهای خود اقدام به ارایه تخفیف هایی گاه تا 70 درصد می كنند.

** شهرستان ها در گردشگری سهیم می شوند
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: برای افزایش ماندگاری گردشگر در شهر تاریخی همدان ناگزیر از دو شیوه مدیریتی هستیم؛ یا جاذبه های جدیدی باید برای گردشگران معرفی كنیم كه تازگی داشته باشد و یا در جاذبه های فعلی تولید محتوا كرده و غنی سازی كنیم تا نظر گردشگر جذب شود. بر این اساس تكمیل زیرساخت در روستاهای هدف گردشگری در اولویت دولت قرار گرفت و امسال در روستاهای مانیزان، پری، ملحمدره، حبشی، فارسبان، اشتران، گشانی، كهنوش، حیدره قاضی خان، اكنلو، قروه در جزین، قلعه جوق و وركانه عملیات عمرانی گسترده ای با 370 میلیارد ریال اعتبار انجام شد كه كاری جهادی و بی نظیر برای آماده سازی فضای روستاهای گردشگری برای استفاده گردشگران بود.
همچنین امسال در تداوم راهبرد دو سال گذشته آیین نوروزگاه را در 9 شهرستان و روستاهای گردشگری برنامه ریزی كرده ایم و افزون بر 500 ویژه برنامه با محوریت سنت و آداب و رسوم كهن برگزار می شود كه گام بزرگی در كاهش تمركز گردشگری در مركز استان و سهیم شدن شهرستانها در اینگونه رویدادها است. از طرفی هرچند با وجود 20 روستای گردشگری مصوب شده در استان و تاكید صریح دولت برتكمیل زیرساخت و فراهم كردن الزامات و نیازمندی های گردشگر در این مناطق كه كار ثبت و افزودن به لیست روستاهای گردشگری را قدری با سختی مواجه كرده است، اما اگر روستایی قدرت جذب گردشگر را داشته و از مولفه های لازم برخوردار باشد به طور حتم مورد حمایت قرار می گیرد و برای این منظور نیز برنامه ریزی های مختلفی برای استفاده از ظرفیت حداكثری مناطق بكر گردشگری استان شده است.

** ثبت جهانی «غار علیصدر» و «تپه هگمتانه» دغدغه ملی شود
مالمیر اظهار داشت: ثبت جهانی یك اثر تاریخی و طبیعی فرایندی است كه در چند رده استانی، كشوری و سازمان جهانی یونسكو باید پیگیری شود و از آنجا كه هر سال یك سهمیه به كشورمان اختصاص می یابد و ایران كشوری غنی با تراكم آثار مهم تاریخی است، صف انتظار برای ثبت جهانی آثار مهم استان یعنی «غار علیصدر» و «تپه هگمتانه» طولانی شده است. باید تاكید كرد كه هیچ كندی و تعللی توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و متولیان امر صورت نگرفته است و ما به جد پیگیر این موضوعات هستیم.
تنها مشكلی كه احتمال می رود برای ثبت جهانی غار علیصدر رخ دهد، وجود هتلی در نزدیكی این مجموعه است كه برای این منظور نیز راهكارهایی اندیشیده است. هرچند پس از ارسال پرونده این اثر برای ثبت جهانی، بازدیدهایی از این منطقه صورت می گیرد و بسته مدیریتی برای این اثر تهیه می شود و در یك بازه زمانی مشخص برای رفع نواقص و مشكلات باید اقدام كرد اما ما دست به كار شده و منتظر نماندیم و با سرمایه گذار این هتل و جمعی از متولیان وارد مذاكره و مشورت شدیم بلكه چاره ای برای اینكار بیابیم. بی گمان ثبت جهانی این 2 اثر توسعه گردشگری همدان را متحول می كند و برای رسیدن به این مهم از هیچ كوششی دریغ نمی كنیم. در این زمینه دست نیاز به سوی رسانه ها دراز كرده و خواستار پرداختن به این موضوع هستیم تا ثبت جهانی «غار علیصدر» به عنوان بزرگترین غار آبی جهان و «تپه هگمتانه» به عنوان بزرگترین سایت تاریخی ایران دغدغه همگانی شده و در اولویت نخست كشوری قرار گیرد.

** تبلیغات رمز موفقیت غار علیصدر
مدیرعامل شركت سیاحتی علیصدر و عضو هیات رییسه سازمان جانی گردشگری (UNWTO) نیز در این میزگرد اظهار داشت: غار علیصدر جاذبه ای شگفت انگیز در جهان محسوب می شود و بیشترین گردشگر منطقه را به سوی خود فرا می خواند. اگرچه هزینه های هنگفتی نیز برای تبلیغات این اثر مهم هزینه شده و می شود اما به این اصل معتقدیم كه تبلیغات نه تنها هزینه نیست بلكه سرمایه گذاری بلند مدت است و در سال گذشته ثمره شیرین این سرمایه گذاری را در افزایش چندین برابری گردشگران شاهد بودیم. در حالی كه استان های دیگر با كاهش گردشگر مواجه بودند، همدان روزهای خوش گردشگری را سپری می كرد و این رونق را مدوین انتخابش به عنوان «پایتخت گردشگری آسیا» و میزبانی چندین اجلاس جهانی مهم می دانیم كه سرمنشا این توفیقات شركت سیاحتی علیصدر و درخشش آن در سازمان جهانی گردشگری بود كه بركسی پوشیده نیست.

** نوروز غار علیصدر 24 ساعته می شود
یاری یادآوری كرد: در تعطیلات نوروز به دلیل خیل گردشگران مشتاق كه به روزانه بیش از یكهزار مسافر می رسد و زمان انتظاری كه باید برای ورود به غار در نظر داشت، ساعات كار این مجموعه افزایش می یابد و درب این مجتمع گردشگری در تمام ساعات شبانه روز به روی مسافران گشوده است. همچنین با بهسازی و نوسازی مراكز اقامتی، پاركینگ، نمازخانه، رستوران ها و شهربازی های این مجموعه، تلاش كردیم كیفیت خدمات دهی در نوروز 98 افزایش یابد. در كنار این موارد باید اعلام كنیم كه برای رفاه حال مسافران، افزایش یك و نیم برابری ظرفیت پذیرش ورودی به غار را با هدف كاهش زمان انتظار مسافران در برنامه نوروزی این مجموعه گنجانده ایم.
از طرفی غار علیصدر بارها توسط كارشناسان و محققان مورد تحقیق و كاوش قرار گرفته است كه هربار به نتایجی شگفت آور رسیده اند و بخش هایی از غار كشف شده است و با كمال میل از گروه های حرفه ای غارنوردی و علاقه مندان به این موضوع استقبال می كنیم و یارگیر آنها خواهیم بود.

** پیوند رسانه ها و گردشگری همدان گسستنی نیست
مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز كه به عنوان نماینده رسانه های دیار هگمتانه در این میزگرد حضور داشت، گفت: رسانه های مكتوب و مجازی استان علاقه مند به موضوع گردشگری هستند و اختصاص بخش هایی از صفحات روزنامه ها، نشریات و خبرگزاری ها به معرفی ظرفیت های گردشگری همدان و یا نقد و چالش در این حوزه نشان از علاقه مندی جامعه رسانه ای به مبحث میراث فرهنگی و گردشگری است. از طرفی بازتاب تلاش هدفمند رسانه ها را در اعلام خرسندی و رضایتمندی مكرر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور از پوشش خبری فوق العاده رویدادهای گردشگری همدان در سال 2018 میلادی مشاهده كردیم.
حمزه كه خود را از خانواده بزرگ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) معرفی و سابقه فعالیت خود در این رسانه را تبیین می كند، تلاش این رسانه در انعكاس بین المللی اخبار اجلاس جهانی گردشگری و همدان 2018 را به چندین زبان جهان قابل توجه ارزیابی و از عملكرد خبرنگاران و عكاسان استان برای پوشش مناسب رویدادهای یاد شده تقدیر می كند.
تنظیم از : زهرا زارعی
7527/2087/2090
۰ نفر