۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83247831
T T
۰ نفر
دادستان هاي آمريكا روند توليد بوئينگ 737مكس را بررسي مي كنند

تهران - ايرنا - دادستان هاي فدرال ومقام هاي وزارت حمل و نقل آمريكا در بحبوحه تحقيقات مربوط به مجوزهاي ايمني هواپيماهاي جديد '737 مكس' شركت بوئينگ، در حال بررسي روند توليد اين هواپيماها هستند.

به گزارش ايرنا از روزنامه وال استريت ژورنال ، يك هيات منصفه ويژه در اين ارتباط احضاريه اي به تاريخ 11 مارس (دوشنبه 20 اسفند) صادر كرده و از يكي از افراد دست اندركار توليد هواپيماهاي '737 مكس' خواسته كه اسناد مربوطه شامل مكاتبات، ايميلها وساير پيامها را به دادگاه ارائه دهد. اين احضاريه توسط يكي از دادستانهاي بخش جنايي وزارت دادگستري درخواست ارائه اسناد تا پايان ماه جاري ميلادي را داده است.
هنوز معلوم نيست كه آيا اين تحقيقات وزارت دادگستري با تحقيقات دفتر بازرس كل وزارت حمل و نقل درباره 'اداره فدرال هوانوردي' مرتبط است يا نه.
اين تحقيقات درارتباط با سامانه ايمني درسانحه 29 اكتبرشركت هواپيمايي'لايون اير' انجام مي شود كه 189كشته برجا گذاشت.مقامات هوانوردي در حال بررسي اين موضوع هستند كه آيا سيستم ايمني هواپيما در سانحه هفته گذشته هواپيمايي اتيوپي كه 157سرنشين در آن كشته شدند نقش داشته است يانه؟. احضاريه ياد شده يك روز پس از سانحه هواپيمايي اتيوپي صادر شده است.
يك سخنگوي بوئينگ از اظهار نظر خودداري كرد و گفت كه اين شرّكت مستقر در شيكاگو به سوالها در باره موضوعات حقوقي يا تحقيقات دولتي پاسخ نمي دهد.
در ايالات متحده آمريكا بسيار غيرمعمول است كه دادستانهاي فدرال درباره جزئيات مجوزهاي طراحي هاي هواپيماهاي تجاري تحقيق كنند. تحقيقات درباره برنامه هاي شركتهاي هواپيمايي يا رخنه ها و ضعف هاي احتمالي در نظارتهاي ايمني فدرال معمولا به عنوان پرونده هاي مدني و اغلب توسط بازرس كل وزارت حمل و نقل انجام مي شود. اما بازرس كل اين اختيار را دارد كه مواردي را به دادستانهاي فدرال ارجاع دهد.
در سالهاي گذشته شركتهاي هواپيمايي آمريكا و مقامات هوانوردي به شدت از دولتهاي خارجي از جمله فرانسه و كره جنوبي براي انجام تحقيقات كيفري از برخي شركتهاي توليدكننده هواپيما انتقاد كرده اند.
تحقيقات دولت آمريكا در حالي انجام مي شود كه وزير حمل و نقل اتيوپي گفته كه بين دو سانحه مزبور شباهت هاي روشني وجود دارد. مقامات آمريكايي گفته اند نتيجه گيري بسيار زود است زيرا اطلاعات جعبه هاي سياه هواپيماي شركت اتيوپي هنوز بايد مورد تحليل و ارزيابي قرار گيرد.
اين دو سانحه بزرگترين بحران شركت بوئينگ را در دو دهه گذشته ايجاد كرده و فروش مدل هواپيمايي كه باثبات ترين منبع درآمدي آن بوده را با تهديد رو به رو كرده است.
هفته گذشته و پس از آنكه يك فروند بوئينگ 737 مكس 8 شركت هواپيمايي اتيوپي، عازم نايروبي پايتخت كنيا، دقايقي پس از برخاستن از باند فرودگاه سقوط كرد و همه 157 سرنشين آن كشته شدند، يك حركت جهاني عليه اين مدل هواپيماي آمريكايي شكل گرفت. اين مدل هواپيما، اكتبر گذشته (آبان ماه) نيز يك فاجعه آفريد و آن سقوط در اندونزي بود كه در جريان آن 189 سرنشين هواپيما جان باختند.
حالا پس از سانحه سقوط در آديس آبابا ، بيش از 40 كشور به كارزاري پيوسته اند كه هم پروازهاي اين مدل هواپيما را كه تنها دو سال از تولد آن نگذشته، متوقف كرده و هم حريم هوايي خود را به روي 737 هاي مدل مكس 8 بسته اند.
با وجود مقاومت هاي رئيس بوئينگ، ماجرا رفته رفته به داخل آمريكا نيز كشيده شد و 'تد كروز' رئيس هيات ناظر بر امور هوانوردي سنا خواستار زمين گير كردن هواپيماهاي 737 تا پايان نتايج تحقيقات فني و رفع نقص اين هواپيماها شد و به اين ترتيب مقاومت هاي ترامپ و بوئينگ با هم شكست تا اينكه روز پنجشنبه بعد از يك هفته مقاومت اين دو، اداره هوانوردي آمريكا از توقف پروازهاي 737 مدل مكس 8 خبر داد.
اروپام**1078**1590
۰ نفر