۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۴:۴۸
کد خبر: 83248270
T T
۰ نفر
سودان و سودان جنوبی برای بازگشایی گذرگاههای مرزی توافق كردند

تهران- ایرنا- كمیته امنیت سیاسی مشترك دو كشور سودان و سودان جنوبی در نشست روز دوشنبه خود در خارطوم، توافقنامه بازگشایی گذرگاه های مرزی امضا كردند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه «سودان تریبیون»، این اقدام یك روز پس از آن صورت می گیرد كه دو كشور در نشستی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، برای ترسیم خطوط مرزی توافق كردند.
«كمال عبدالمعروف» رئیس ستاد مشترك ارتش سودان پس از این نشست امنیتی گفت: با سودان جنوبی برای بازگشایی گذرگاه های مرزی كه پیشتر با هم توافق كرده بودیم، موافقت شد.
وی گفت: همچنین مقرر شد منطقه امن ظرف یك ماه از نیروهای نظامی تخلیه و یك تیم مشترك زیر نظر سازمان ملل متحد به منطقه «ابیی» اعزام شود تا از خروج نظامیان از آن منطقه اطمینان حاصل شود.
دو كشور در تاریخ 27 سپتامبر 2012 (6 مهر 91) با هدف جلوگیری از ارسال سلاح و مهمات از مرزها به گروه های شورشی، توافقنامه امنیتی مشترك امضا كردند.
بر اساس این توافق نامه، مقرر شد یك منطقه حایل به عمق 10 كیلومتر در دو طرف مرز سودان و سودان جنوبی احداث شود.
كمیته ترسیم خطوط مرزی مشترك دو كشور در سپتامبر 2017 نیز برای بازگشایی سه گذرگاه مرزی مشترك با هدف فعال سازی تجارت، افزایش تولید نفت و مقابله با قاچاق كالا توافق كردند.
سودان این سه گذرگاه مرزی را سپتامبر 2013 بست و سودان جنوبی را متهم كرد كه از شورشیان حمایت می كند.
كمیته ترسیم خطوط مرزی مشترك یكشنبه 17 مارس (26 اسفند 97) در آدیس آبابا پایان یافت.
«معاذ تنقو» رئیس كمیته امنیتی سودان نیز در این باره گفت: دو طرف همچنین گزارش كمیته فنی ترسیم خطوط مرز مشترك در خصوص مناطق توافق شده را مبنی قرار داده اند.
تنقو گفت: این نشست بر ضرورت تسریع در تكمیل ترسیم خطوط مرزی برای تقویت روابط مردم دو كشور در زمینه های اجتماعی و اقتصادی تأكید كرده است.
از اعلام استقلال سودان جنوبی از سودان در سال 2011 همچنان مناطق «ابیی»، «المیل 14»، «جوده الفخار»، «كوه المقینص»، « كاكا» و «حفرة النحاس» مناطق مورد مناقشه دو كشور محسوب می شود.
شبس**9363**1859