۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83249831
T T
۰ نفر
راهكارهاي ارتقاي خدمات به مسافران نوروزي گناباد

گناباد- ايرنا- شهرستان گناباد با توجه به جاذبه هاي تاريخي و گردشگري اش مقصدي مناسب براي گردشگران و مسافران نوروزي به شمار مي رود.

پيشينه كهن تاريخي و جاذبه هاي گردشگري گناباد، مجالي خاطره انگيز را براي مسافران و گردشگران نوروزي ايجاد كرده تا با سفر به اين خطه، جلوه گاهي از فرهنگ كهن اين مرز و بوم را به تماشا بنشينند.
گناباد با تاريخ كهن خود آثار تاريخي متعددي را در خويش جاي داده و از مجموع 250 اثر تاريخي شناسايي شده در اين منطقه 144 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده كه در اين ميان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوي در فهرست آثار جهاني يونسكو از جايگاه خاصي برخوردار است.
گناباد در كنار آثار تاريخي و گردشگري با پنج امامزاده شامل سلطان محمد عابد وامام زادگان احمد، محمود، احمد جوانمرد و يحيي (ع) از قابليت بالايي براي گردشگري مذهبي برخوردار است.
با هدف بررسي آمادگي و كشف نقاط ضعف و قوت ارائه خدمات دستگاههاي اجرايي در ارائه خدمات به مسافران نوروزي ميزگردي در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي اين شهرستان برگزار شد.
در اين ميزگرد رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و مدير حوادث و دبير ستاد تسهيلات نوروزي دانشگاه علوم پزشكي، مدير بحران فرمانداري و شهردار گناباد به بررسي مسائل پرداختند.

* جلب مشاركت مردم لازمه ارتقاء خدمات به مسافران نوروزي
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: جلب مشاركت مردم در هر بخشي موفقيتهاي زيادي به دنبال دارد و لازمه ارتقاء كيفي خدمات محسوب مي شود و در بهبود كيفي خدمات موثر است.
عليرضا شناسايي افزود: در برنامه هاي فرهنگي نوروزي توجه خاصي به بهره گيري از مشاركت مردم شده است كه از آن جمله مي توان به رويدادسازي روستايي، بازيهاي بومي و محلي، نوروزگاهها و راهنمايان گردشگر اشاره كرد.
وي ادامه داد: هر روز از تعطيلات نوروزي سال 1398 به يك عنوان از جمله نوروز و طبيعت، بومگردي، كويرنوردي، غذاهاي سنتي و صنايع دستي و گردشگري مذهبي تعريف شده و متناسب با اين عنوانها و ظرفيتهاي خاص هر روستا برنامه هاي فرهنگي در مناطق روستايي برگزار مي شود كه اين مساله نقش مهمي در جذب و ماندگاري گردشگران و مسافران دارد.
دبير ستاد خدمات سفر شهرستان گناباد گفت: نوروزگاه گناباد در نوروز 1397 رتبه نخست استان خراسان رضوي را كسب كرد و امسال هم نوروزگاههايي با مشاركت مردم در سطح شهر و به صورت ويژه در روستاي بيلند برگزار مي شود.
شناسايي افزود: با همكاري آموزش و پرورش تعدادي از دانش آموزان مسلط به زبان انگليسي در تعطيلات نوروزي براي راهنمايي مسافران و گردشگران خارجي فعاليت خواهند داشت كه در تعطيلات نوروزي 1397 تنها در قنات جهاني قصبه فعال بودند و امسال در تعدادي ديگر از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري اضافه شده اند.
وي ادامه داد: با همكاري مردم و ادارات اوقاف و امور خيريه و ورزش و جوانان طرح آرامش بهاري در بقاع امام زادگان و تعدادي بازارچه هاي صنايع دستي در مناطق شهري و روستايي برگزار مي شود.
دبير ستاد تسهيلات نوروزي دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: اين دانشگاه از ظرفيت مشاركت مردم در احداث و توسعه و نوسازي پايگاههاي سلامت بهره مي گيرد و بدين منظور طي امسال جلساتي با حصور گناباديها و بجستانيهاي مقيم مشهد و تهران طي سالجاري برگزار شد.
رضا زارع حسيني گفت: يكي از اقدامات مهم كه با مشاركت خيران سلامت محقق شد و از نتايج آن در طول سال و از جمله در تعطيلات نوروزي با توجه به افزايش سفر گردشگران و مسافران بهره گرفته مي شود احداث و تجهيز سوئيتهاي اقامتگاه همراه بيمار در بيمارستان بهلول گناباد است.
وي با اشاره به كمبود ذخائر خوني و از طرفي افزايش سفر مسافران نوروزي و احتمال حوادث جاده اي مشاركت مردم در اهداي خون را ضروري دانست.
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و حوادث دانشگاه علوم پزشكي گناباد نيز گفت: ارتقاء سطح آگاهيها و مشاركت و همياري مردم مولفه مهم اجراي بهينه ماموريتهاي اورژانس به شمار مي رود و بدين منظور دوره هاي آموزش سلامت همگاني و كمكهاي اوليه در مساجد و مدارس اين شهرستان برگزار شده است.
دكتر امين زماني افزود: با توجه به افزايش حجم سفرهاي نوروزي و به تبع، حوادث جاده اي جلب اين مشاركت نتايج بسيار خوبي به دنبال دارد و افزايش فرهنگ عمومي در استفاده صحيح از خدمات سازمانهاي امدادي و جلوگيري از تماسهاي غير ضروري مهم است.
محمد نيازي دبير ستاد هماهنگي مديريت بحران فرمانداري و عضو ستاد خدمات سفر گناباد هم گفت: ايجاد هم افزايي در بين متوليان ذيربط و استفاده از مشاركت مردم در فعاليتها و برنامه هاي نوروزي مهمترين رويكرد اين ستاد به شمار مي رود.
شهردار گناباد هم گفت: مردم اين شهر همكاري بسيار خوبي در فعاليتهاي اجتماعي و شهري دارند و درهر پويشي كه مشاركت آنها مطالبه شده است حضور فعالي داشته اند كه از جمله آنها مي توان به پويش نهال كاري، جمع آوري زباله و سه شنبه هاي بدون خودرو اشاره كرد.
مهران حسين زاده گفت: شهرداري گناباد در ارائه خدمات و برنامه هاي نوروزي از ظرفيت مشاركت و تشكلهاي مردمي بهره مي گيرد.

* توسعه كيفي زيرساختهاي اقامتي ضرورت خدمات به مسافران
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد گفت: هفت اقامتگاه بومگردي در روستاهاي رياب، قوژد و محله كوي شرقي اين شهرستان فعال است و يك اقامتگاه هم در تعطيلات نوروزي به بهره برداري مي رسد.
شناسايي افزود: چهارهتل وهشت مدرسه و خانه معلم نيز آمادگي اسكان مسافران نوروزي در گناباد را دارند و تعدادي از ميهمانسراهاي ادارات هم براي استفاده در مواقع لزوم آماده است و سعي شده با توسعه كيفي زيرساختها كمبودي از اين نظر احساس نشود.
دبير ستاد تسيهلات نوروزي دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: خوابگاه و استادسراهاي اين دانشگاه براي اسكان دانشجويان و خانواده هايشان و همچنين پرسنل دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور آماده شده است.
زارع حسيني افزود: در صورت لزوم و افزايش مسافران در تعطيلات نوروزي از اين اماكن براي اسكان آنها بهره گرفته مي شود.
شهردار گناباد هم گفت: افزايش كيفي زيرساختهاي اقامتي مولفه مهم جذب و ماندگاري زائر و مسافر به شمارمي رود و علاوه بر زيرساختهاي موجود در اين شهر شهرداري گناباد آمادگي دارد در صورت لزوم كمپهاي زائر و مسافر ايجاد كند.

* هم افزايي دستگاههاي اجرايي براي خدمات مطلوب به مسافران نوروزي
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد گفت: با هدف ارتقاء سطح آمادگي دستگاههاي اجرايي و ارگانهاي مرتبط، ستاد خدمات سفر شهرستان متشكل از 10 كميته اصلي ابلاغي تشكيل و با توجه به نياز شهرستان كميته هاي روستايي و مذهبي به مجموع آنها اضافه شد كه وظايف هر يك از بخشها تعريف و ابلاغ شده است.
شناسايي گفت: اسكان و غذا نخستين مساله مهم براي مسافران ورودي به گناباد است و بازديد از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري در رديفهاي بعدي قرار دارد و لذا ايجاد امكانات لازم در پاركهاي ورودي بسيار مهم است.
دبير ستاد تسهيلات نوروزي دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت: اين ستاد از 25 اسفندماه امسال فعاليت خود را آغاز كرده است و پنج گروه بهداشتي در تعطيلات نوروزي بر مجتمعها، اماكن اقامتي، رستورانها و واحدهاي صنفي شهرستانهاي تابعه اين دانشگاه شامل گناباد و بجستان نظارت دارند.
زارع حسيني افزود: با توجه به افزايش سفر مسافران نوروزي چهار پزشك طب اورژانس علاوه بر ساير پزشكان و متخصصان براي ارائه خدمات مطلوب در اين بيمارستان فعال هستند و دانشگاه علوم پزشكي اين شهرستان آمادگي هر نوع همكاري و هم افزايي با ساير بخشها براي ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزي را دارد.
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و حوادث دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: با توجه به قرارداشتن شهرستانهاي گناباد و بجستان در مسير بيش از هفت استان جنوبي و مركزي كشور حجم زيادي از زائران امام رضا (ع) در مسيير ورود و خروج از استان خراسان رضوي از اين مناطق عبور مي كنند.
دكتر زماني افزود: تعداد زيادي از گناباديها و بجستانيهاي ساكن شهرهاي ديگر كشور هم در اين مدت به شهرهاي خودشان سفر مي كنند كه اين مساله جمعيت اين شهرستانها، ترافيك در جاده ها و شهر و ماموريتهاي بخشهاي مختلف به خصوص اورژانس را افزايش مي دهد.
وي ادامه داد: طبق استاندارد به ازاي هر 20 هزار نفر جمعيت يك پايگاه اورژانس بايد در مناطق مختلف فعال باشد ولي در شهرستانهاي تابعه اين دانشگاه شامل گناباد و بجستان به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت يك پايگاه اورژانس فعال است.
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و حوادث دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت: براي افزايش سطح آمادگي پرسنل اورژانس از چندي قبل ضمن نوسازي پايگاهها، كلاسهاي آموزشهاي تخصصي براي پرسنل هم برگزار و امكانات لازم تامين شده است و علاوه بر 15 پايگاه اورژانس گناباد و بجستان، بالگرد اورژانس هوايي گناباد هم آمادگي ارائه خدمات امداد و نجات تا شعاع 150 كيلومتري اين شهرستان را دارد.
دبير ستاد هماهنگي مديريت بحران فرمانداري گناباد هم گفت: با هدف بررسي و افزايش آمادگي دستگاههاي اجرايي و ارگانهاي مرتبط در مواقع بروز حوادث پيش بيني نشده مانور لحظه صفر در اين شهرستان برگزار شد.
محمد نيازي آبگرفتگي در معابر مناطق شهري و روستايي را از مشكلات مهم در زمان بارشهاي شديد ذكر و بر لزوم آمادگي بيشتر شهرداريها و دهياريها در اين زمينه تاكيد كرد.
شهردار گناباد هم مهمترين دغدغه مسئولان اين شهر در زمان اوج سفر مسافران مانند تعطيلات نوروزي را افزايش تصادفات جاده اي ذكر كرد و گفت: بايد با افزايش اطلاع رساني و هم افزايي دستگاههاي اجرايي خدمات رسان و رعايت قوانين و مقررات توسط مردم اين سوانح را كاهش داد.
حسين زاده گفت: گروه خدمات بحران شهرداري و آتش نشاني گناباد براي ارائه خدمات در مواقع لزوم و همكاري با ديگر دستگاههاي اجرايي در آمادگي كامل قرار دارد تا علاوه بر حوادث پيش بيني نشده در زمان بارندگيها و آب گرفتگي معابر و سقوط درختان و خسارتهاي احتمالي خدمات لازم را ارائه دهد.
وي ادامه داد: 600 ميليون ريال براي گلكاري در معابر شهري گناباد هزينه و 20 المان نوروزي در اين شهر نصب شده است ضمن آن كه آمادگي آتش نشاني براي ارائه خدمات امداد و نجات 30 درصد افزايش يافته و 30 تابلوي راهنما هم به مجموع تابلوهاي سطح شهر اضافه شده است.
شهرستان 89 هزار نفري گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
1922/2095