۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83249933
T T
۰ نفر

حريم 15 اثر تاريخي تبريز ثبت شد

۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83249933
حريم 15 اثر تاريخي تبريز ثبت شد

تبريز- ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با اشاره به تصويب 8 پرونده تعيين حريم آثار تاريخي تبريز، گفت: به دنبال برگزاري جلسه شوراي ثبت و حريم كشور، محدوده حريم و ضوابط حفاظتي15 اثر تاريخي تبريز در قالب 8 پرونده به تصويب رسيد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، 'مرتضي آبدار' اظهار داشت: 8 پرونده تعيين حريم و ضوابط حفاظتي تبريز شامل 15 اثر تاريخي است كه از جمله آن ها مي توان به شامل خانه پروين اعتصامي، خانه معبودي، خانه باغ كلانتري، كليساي سركيس مقدس و مدرسه تومانيان اشاره كرد.
وي اعلام كرد: ساير آثار تاريخي تبريز كه در جلسه اخير كميته حريم آثار غير منقول مطرح و به تصويب رسيده، باغ كمال، پل بيلانكوه، يخچال بيلانكوه، يخچال قائم مقام، خانه اميرفاطمي و بلوك غربي بازار (خانه كلكته چي، حمام نخست، مسجد مولانا و مسجد كلكته چي) و خانه خياباني است.
آبدار گفت: حريم محدوده اي است كه بر اساس ضوابط قانوني براي حفظ اثر تاريخي يا طبيعي تعيين و باعث حفظ موجوديت اثر و يكپارچگي آن مي شود.
وي ادامه داد: بناهاي تاريخي از جنبه هاي مختلف داراي حريم هايي هستند كه جهت مراقبت و نگهداري بهتر از بناها لازم است به اين حريم ها توجه شود .
آبدار گفت: هر بنايي با بافت شهري وطبيعي خود كاملا انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است اما در طي سال هاي گذشته كه شهرها رشد و گسترش يافتند، به سرعت بناهاي متنوعي در شهرها ساخته شده و بر اثر اين تحولات چهره شهرها دگرگون و به نوعي باعث جدا شدن بناها از بافت شهري خود شد.
وي گفت: به همين دليل حريم هايي براي بناهاي ارزشمند تاريخي تعريف شد تا اين بناها كماكان بتوانند به حيات خود ادامه دهند.
3071