۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۵۲
کد خبر: 83250144
T T
۰ نفر
آيين سنتي «كوسه به داس» در مهاباد برگزار شد

مهاباد - ايرنا - آيين سنتي «كوسه به داس» براي استقبال از سال نو و فرا رسيدن عيد نوروز با حضور اقشار مختلف مردم در مهاباد برگزار شد.

به گزارش ايرنا، سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد روز چهارشنبه در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: آيين كوسه به داس از جمله مراسم‌هاي سنتي اين منطقه به شمار مي رود كه در فهرست آثار ناملموس كشور نيز به ثبت رسيده است.
علامرضا عبده اظهار داشت: اين مراسم سنتي امروز در منطقه «تاقه دار» محور مهاباد به سمت سردشت برگزار شد و فردا نيز از ساعت 10 تا 13 در موزه مردم‌شناسي، بازار اصغري و تاناكورا و روز جمعه /دوم فروردين/ نيز در ساعت 11 تا 13 در محل تاج سد مهاباد و در بعد از ظهر همان روز از ساعت 15 تا 17 در غار آبي سهولان مهاباد برگزار مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين مراسم در واقع به مناسبت زنده شدن زمين، راندن درد و بلا و نويد دادن بهار در شب قبل از تحويل سال نو برگزار مي شود، اضافه كرد: مراسم كوسه به داس از جمله بازي‌ها و نمايش‌هايي است كه توسط گروه هاي 2 تا 6 نفره برگزار مي‌شود و اجراكنندگان اين رسم معمولا شامل كوسه، توبره كش، ني زن، محافظ كوسه يا دوگه و نيز مردي است كه طناب دور گردن كوسه را در دست نگه مي دارد.
عبده ادامه داد: در اين مراسم يك فرد جوان يا ميانسال نقش كوسه را بر عهده مي‌گيرد كه لباس كردي محلي ژنده و شلخته‌اي پوشيده و صورتكي از جنس نمد كه داراي دو شاخ نمدي است به صورت مي‌زند؛ اين فرد ريش و سبيلي از پشم گوسفند براي خود تهيه مي‌كند تا شبيه بز درآيد و بالشتك كوچكي نيز همانند دمبه در پشت خود تعبيه مي‌كند و جاجيمي نيز بر پشت خود مي اندازد و چند زنگوله و يك يا دو داس نيز در دست مي گيرد.
به گفته وي در اين مراسم فرد كوسه با نواختن سازهاي محلي از جمله دف، دهل و سورنا به استقبال مردم آنان مي رود و تا زماني كه صاحبخانه هدايايي به گروه ندهد، حياط را ترك نمي كند و گروه نيز در اين مدت با نواختن سازهاي محلي كوسه را براي اصرار به گرفتن هداياي بيشتر تشويق مي كند.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد افزود: مردم نيز در مقابل به استقبال كوسه شتافته و هدايايي به مناسبت نوروز مانند انواع خشكبار، روغن، كره و تخم مرغ ارزاني مي كنند.
به گزارش ايرنا، مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده و يكي از مهمترين قطب هاي گردشگري در غرب كشور به شمار مي رود كه به نگين گردشگري آذربايجان مشهور است.
مهاباد 92 اثر تاريخي ثبت شده ملي دارد كه سد مهاباد، غار سهولان، تالاب كاني برازان، موزه و حمام ميرزا رسول، تخته سنگي فقره قا، برده كنته و مسجد جامع از مهمترين اثرهاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان است.
در نوروز سال 1397 در تعطيلات نوروز، 467 هزار نفر از جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان بازديد كردند.
مهاباد داراي 133 اتاق در قالب چهار هتل، 49 اتاق در قالب سه مهمانپذير و 11 سويت در قالب يك هتل آپارتمان است.
9903/6185/3072