۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83251165
T T
۰ نفر

صنايع دستي آذربايجان شرقي تلفيقي از هويت و هنر

۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83251165
صنايع دستي آذربايجان شرقي تلفيقي از هويت و هنر

تبريز-ايرنا- صنايع دستي آذربايجان شرقي در قالب رشته هاي مختلف از جمله جاذبه هاي گردشگري و فرهنگي اين خطه به شمار مي رود كه توسط هنرمندان اين ديار تلفيقي بديع از هويت و هنر دست هنرمندان را به تصوير مي كشد.

به گزارش ايرنا، صنايع دستي مختلف و متنوع آذربايجان شرقي با كسب 13 عنوان فاخر نشان مرغوبيت بين المللي و اشتغال رسمي و شناسايي شده بيش از 11 هزار نفر در اين حوزه از جمله حوزه هايي است كه با استقبال گردشگران و مسافران نوروزي قرار مي گيرد كه طي سال هاي اخير با برپايي نمايشگاه هاي گوناگون استقبال از اين صنايع بيشتر شده و هنرمندان صنايع دستي آذربايجان شرقي بيش از پيش هنر دستان خود را در معرض نمايش عموم مي گذارند.
هرچند صنايع دستي استان با چالش جدي تامين مواد اوليه برخوردار است كه آينده اين صنعت مهم و ارزآور را نگران كننده كرده است، اما توجه مردم به اين هنر و استقبال از آن بارقه هاي اميد فراواني را پيش روي هنرمندان صنايع دستي گشوده است.
استاندار آذربايجان‌ شرقي با تاكيد بر نقش مهم و بارز صنايع دستي براي جلب و جذب گردشگران در فصول مختلف، گفت: اشتغال ‌زايي زود بازده اين حوزه انگيزه اصلي مديريت استان براي در اولويت‎ قرار دادن آن در برنامه هاي اصلي است و در اين راستا احداث چند شهرك يا ناحيه صنعتي را در دستور كار داريم، چون توجه به صنايع دستي از اولويت هاي اشتغال زودبازده است.
محمدرضا پورمحمدي با اشاره به تصويب ايجاد ناحيه صنايع‌ دستي به مساحت 6 هكتار در حريم شهر تبريز و اراضي قزلجه ميدان، اظهار داشت: براي اشتغال زودبازده، گردشگري و صنايع ‌دستي جزو اولويت ‌هاي ماست و در اين راستا احداث چند شهرك يا ناحيه صنعتي را در دستور كار داريم، زيرا معتقديم ايجاد نواحي صنعتي مزيت‎هاي زيادي در كاهش هزينه‎ها و تعديل مسايل زيست‎ محيطي مربوطه دارد.
پورمحمدي اظهار داشت: صنايع دستي در بيشتر كشورهاي جهان جزو رئوس برنامه هاي مربوط به گردشگري است كه اگر بهاي لازم به آن داده شود، بدون ترديد ضمن اشتغال زايي فراوان، به افزايش درآمدهاي سرانه و ردش و رونق اقتصادي منطقه كمك شايان توجهي مي كند.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز از صادرات افزون بر 4 ميليون دلار صنايع دستي در سال گذشته از اين استان خبر داد و گفت: اين ميزان صادرات در حالي به انجام رسيده است كه در حوزه تبليغات و رسانه اي كردن صنايع دستي آن گونه كه بايد نه هزينه و نه برنامه اي مدون اجرا شده است.
مرتضي آبدار افزود: اگر تبليغات گسترده اي در صنايع دستي آذربايجان شرقي از طريق رسانه ها و نيز دفاتر گردشگري و مسافري صورت بگيرد و اين برنامه ها در قالب هاي مشخص تعريف شود، بدون ترديد آينده صنايع دستي استان افق هاي جديد و بسيار اميدبخشي را فرا روي هنرمندان اين حوزه باز مي كند.
وي تعداد هنرمندان صنايع دستي شناسايي شده رسمي آذربايجان شرقي را 11 هزار نفر اعلام كرد كه در تعداد 86 رشته مختلف به طور مستقيم فعاليت مي كنند.
آبدار با تاكيد بر اينكه صيانت از ميراث فرهنگي، توسعه گردشگري، ترويج صنايع دستي بدون مشاركت عموم مردم، قابليت تحقق همه جانبه را نخواهد داشت، ادامه داد: با توجه به شرايط كنوني اقتصادي كشور در عرصه صيانت از مواريث فاخر فرهنگي استان نياز به حضور عموم مردم نقش پر رنگتري به خود گرفته است، زيراكه تنها مشاركت مردم در كنار بودجه محدود دولتي مي تواند ما را در انجام رسالت خود موفق كند.
وي با بيان اينكه شرايط خاص اقتصادي كشور لزوم حمايت و توجه به هنرمندان صنايع دستي را دوچندان كرده است، گفت: گذر از شرايط فعلي تنها در سايه اميد و اتحاد مردم ميسر خواهد بود كه يكي از نمودهاي آن حمايت از هنرمندان صنايع دستي است.
آبدار با دعوت از مردم براي قرار دادن صنايع دستي در سبد خريد خود، يادآوري كرد: در اين حالت هنرمندان در زمينه اعتلاي كمي و كيفي صنايع دستي حمايت خواهند شد.
معاون صنايع دستي مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز با بيان اينكه صنايع دستي اين استان در قالب نمايشگاه ها و بازارچه هاي مختلف در 30 نقطه استان طي تعطيلات نوروزي برپا شده و به مسافران نوروزي عرضه مي شود، گفت: اين نمايشگاه ها در راستاي حمايت مادي و معنوي از هنرمندان صنايع دستي و در جهت تبليغات اين صنايع برگزار مي شود.
فرشاد به آفرين يكي از برنامه هاي اصلي اداره كل ميراث فرهنگي استان را ايجاد نمايشگاه هاي صنايع دستي جهت عرضه و آشنايي بيشتر مسافران و گردشگران نوروزي با صنايع دستي هنري و سنتي آذربايجان برشمرد.
وي اظهار داشت: يكي از اصلي ترين محل ‌هاي عرضه صنايع دستي در نوروز 98 نمايشگاه لاله پارك تبريز است كه كار خود را از 20 اسفند جاري آغاز كرده و تا 17فروردين 98 ادامه خواهد داد.
به آفرين با اشاره به اينكه نمايشگاه صنايع دستي لاله پارك در مدت يك ماه فعاليت خود به معرفي هرچه بيشتر هنرهاي دستي و سنتي اين منطقه خواهد پرداخت، ادامه داد: تعداد 22 هنرمند استان آثار خود را در اين نمايشگاه و در 18 رشته هنري ارايه خواهند كرد.
وي با بيان اينكه نوروز فرصتي مناسب جهت معرفي هنر دست هنرمندان فاخر استان به گردشگران و ميهمانان نوروزي است، گفت: نوروز 98، فرصتي مناسب جهت اعتلاي صنايع دستي استان در سطح ملي و بين المللي نيز است كه زمينه مناسبي را در راستاي رونق بازار صنايع دستي استان ايجاد خواهد كرد.
/3071/3038