به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، كارشناسان و پژوهشگران حوزه دانشگاه و صنعت معتقدند كه ارتباط سازمان یافته و هدفمند دانشگاه ها با صنعت به اشتغال دانش آموختگان می انجامد.
به گفته محمد سعید سیف در حال حاضر به طور میانگین 60 درصد دانش آموختگان ایران شاغلند كه با ارتباط سازمان یافته صنعت و دانشگاه این رقم می تواند افزایش قابل ملاحظه ای پیدا كند.
تجربه كشورهای مختلف حاكی از آن است كه ایجاد و باروری چنین رابطه ای از عوامل اصلی رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی آن ها بوده است.
مراكز تولیدی و صنعتی در اغلب كشورها برای رفع نیازهای خود از دانشگاه ها می خواهند كه در زمینه های مورد نظر آن ها تحقیق كرده و هزینه های پژوهش را نیز پرداخت می كنند.
دانشجویان دوره دكتری در كشور آلمان در صورتی مدرك خود را دریافت می كنند كه در زمینه های مورد نیاز صنعت تحقیق كنند، نتایج آن ها را مورد بررسی قرار دهند و خروجی كار خود را در اختیار صنایع قرار دهند.
بخشی از آموزش دانشجویان در كانادا در قالب دوره های كسب تجارب كاری در صنایع و دستگاه همكار می گذرد.
گزارش دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاكی است ترم های تحصیلی در بخشی از آموزش های دانشجویان به صورت چرخشی بوده و عده ای از آنان نیمه اول سال را به صورت تمام وقت در محیط كار و عده ای دیگر هم نیمه دوم سال را در محیط كار سپری می كنند.
بابت حضور دانشجویان در محیط كار پرداخت هایی نیز از سوی صاحبان و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی به آنان صورت می گیرد.
در برخی دانشگاه های هلند نیز از جمله دانشگاه آمستردام در طول سال هفته ای با عنوان شغل یابی وجود دارد كه به دانشجویان یا دانش آموختگان جویای كار اختصاص داده می شود.
برنامه های این هفته به صورت مشترك توسط دانشگاه ها و نهادها سازماندهی می شوند و در آن كارگاه هایی با عنوان فرصت های شغلی، چگونگی یافتن شغل مناسب و مهارت های مورد نیاز بازار كار برگزار می شود كه شبكه سازی میان دانش آموختگان دانشگاه از اهداف اصلی هفته شغل یابی است.
در این هفته با دعوت از دانش آموختگان موفق دانشگاه، كارفرمایان بزرگ و ارائه نظرات، دانشجویان از تجارب آنان استفاده می كنند.
در ایران نیز طرح رصد اشتغال دانش آموختگان كه از سال 97 در 80 دانشگاه كشور به مرحله اجرا گذاشته شده یكی از مهمترین گام ها در این چارچوب برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه به شمار می رود.
ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بــه دانش آموختگان و مدیران بخش های صنعتی كشور در باره وضعیت اشتغال هر یك از رشته های دانشگاهی برای شفاف سازی و همچنین رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته های آموزشی در كاهش نرخ بی كاری دانش آموختگان موثر است.
استفاده از شبكه دانش آموختگان دانشگاه ها برای بهبود همكاری های دانشگاه با جامعه و صنعت و ایجاد فرصت های شغلی در كنار كارورزی از دیگر اهداف طرح رصد ه شمار می رود.
وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، با هماهنگی موسسه برنامه ریزی آموزش عالی با رصد اشتغال دانش آموختگــان دانشگاه های كشور بر اساس اطلاعات ثبتی، وضعیت كلی اشتغال دانش آموختگان را به تفكیك دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی در همین چارچوب ترسیم می كند.
محمد سعید سیف، مدیر كل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: بر اساس این طرح هر یك از دانشگاه های كشور با دانش آموختگان خود به شكل نظام مند و منسجم در ارتباط است.
وی افزود: دانشگاه ها از فرآیند این ارتباط از نظرات دانش آموختگان در تصحیح برنامه های آموزشی، توسعه واحدهای درسی و همچنین پذیرش دانشجو استفاده می كنند.
سیف اظهار داشت: نتایج این رصد، اطلاعات بازار كار رشته های متعدد تحصیلی را نیز در اختیار دانشگاه ها قرار می دهد و در نتیجه این امر علت نبود بازار كار برای برخی از رشته های آموزشی مشخص می شود. دانشگاه ها نیز این نتایج را در برنامه ریزی های خود لحاظ می كنند.
این طرح علاوه بر بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان، پیوند آنان را با دانشگاه های محل تحصیل خود حفظ كرده و در استمرار این پیوند بعد از دوران تحصیل نیز نقشی انكار ناپذیر دارد.
اجرای دقیق و كامل طرح رصد می تواند ارزیابی جامعی از ارتباط سامان یافته دانشگاه و صنعت را ارائه دهد و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی كند. برقراری این ارتباط سازمان یافته اولین قدم های ایجاد تناسب میان نیاز جامعه با تحصیلات دانشگاهی خواهد بود.
**9484**1601**
تهران - ایرنا - آمارهای منتشره دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاكی از آن است كه نرخ اشتغال دانش آموختگان نسبت به شمار دانشجویان مطلوب نیست به همین جهت در صورت ایجاد ارتباط و تعامل مناسب حوزه صنعت با دانشگاه می توان بخش زیادی از این خلاء را پر كرد .