۳ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۱
کد خبر: 83251607
T T
۰ نفر

جهان موضع ترامپ در قبال جولان را محكوم كرد

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۱
کد خبر: 83251607
جهان موضع ترامپ در قبال جولان را محكوم كرد

تهران – ایرنا – وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا اعلام كرد كه زمان به رسمیت شناختن اشغال بلندی های جولان توسط رژیم صهیونیستی فرا رسیده است، موجی از محكومیت ها و اعتراض های جهانی به سوی او روانه شد.

به گزارش ایرنا، ترامپ پنجشنبه در توئیتی اعلام كرد: اینك زمان آن فرارسیده كه پس از 52 سال، واشنگتن به طور كامل حاكمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. این توئیت سرآغاز فصل تازه ای از محكومیت ها علیه او و دولتش بود. ایران جزو اولین كشورهایی بود كه موضع دولت ترامپ را رد و اشغالگری رژیم صهیونیستی را محكوم كرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران كه به نشست فوق العاده وزرای امور خارجه سازمان همكاری اسلامی رفته بود، در حساب كاربری خود در توئیتر نوشت: «همراه با وزرای امور خارجه سازمان همكاری اسلامی در تركیه حضور دارم.‌ همگان حادثه تروریستی وحشیانه كرایست چرچ علیه مسلمانان را محكوم كردیم و خواستار اتحاد علیه موج خطرناك نژادپرستی و اسلام هراسی در غرب شدیم. همچنین همه از تلاش مستمر دونالد ترامپ برای دادن آنچه كه حق رژیم نژادپرست اسرائیل نیست شوكه شدیم: ابتدا قدس شریف و اكنون منطقه جولان در سوریه».
ظریف در توئیتر دیگری نوشت: آمریكا بزرگترین منبع بی ثباتی در خاورمیانه است. شاید آنقدر متوهم شده است كه فكر می كند نقض پیوسته قوانین بین الملل، زورگویی به كشورهای مستقل و دوشیدن دولت های دست نشانده اش قدرتش را اعمال می كند. این طور نیست. اقدامات بی پروای آمریكا فقط وحشت زدگی یك امپراتوری رو به زوال را نشان می دهد.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره اظهارات ترامپ درخصوص جولان اشغالی گفت: تصمیمات شخصی و خلق الساعه ترامپ منطقه حساس خاورمیانه را به سمت بحران های پی در پی جدیدی سوق خواهد داد.
وی افزود: رژیم صهیونیستی به عنوان یك رژیم اشغالگر بر هیچ یك از اراضی عربی و اسلامی حاكمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.
قاسمی تاكید كرد: تصاحب سرزمین از طریق اشغال و تجاوز محكوم است و تصمیم مداخله جویانه رییس جمهوری آمریكا در موضوع جولان، نه تنها در ماهیت تعلق آن به خاك سوریه تغییری ایجاد نمی كند، بلكه به روشنی شكست سیاست های سازشكارانه و درستی راه مقاومت و ایستادگی در مقابل خوی تجاوزگرانه و توسعه طلبانه آمریكا و رژیم صهیونیستی را به اثبات می رساند.

**بشار الجعفری: آمریكا حقی در تعیین سرنوشت جولان ندارد
بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جمع نمایندگان كشورهای مختلف اظهارات ترامپ را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هرگونه اقدام آمریكا درباره بلندی های جولان اشغالی را غیرقانونی و فاقد هرگونه ارزش دانست. وی افزود: اظهارات ترامپ درباره جولان اشغالی تغییری در این واقعیت كه جولان متعلق به سوریه است، ایجاد نخواهد كرد. نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تاكید كرد: دولت آمریكا حقی در تعیین سرنوشت جولان اشغالی سوریه ندارد.
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم در گفت وگو با شبكه خبری المیادین لبنان خاطرنشان كرد: در برابر دمشق هیچ مرزی برای بازپس گیری جولان وجود ندارد. مقداد افزود: سوریه همه احتمالات را برای بازپس گیری جولان بررسی خواهد كرد. وی گفت: ترامپ صهیونیست های مستبد و بزرگترین حامی تروریسم را نمایندگی می كند و دولت آمریكا قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جولان را به چالش می كشد.
«عمارالاسد» نماینده مجلس سوریه گفت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن مالكیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه تاكیدی بر شكست مزدوران و بازوهای تروریستی آمریكا است. وی در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیك افزود: جولان را از طریق مسالمت آمیز یا با جنگ آزاد خواهیم كرد.
وزارت خارجه سوریه نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیركل سازمان ملل و رییس شورای امنیت ارسال كرده و نوشت: دولت سوریه به شدت اظهارات ترامپ پیرامون وضعیت قانونی منطقه سوری اشغال شده جولان را محكوم می كند.

**معاون گوترش: اشغال جولان غیرقانونی است
«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد گفت كه ما همچنان به قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی كه اشغال بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل را یك اقدام غیرقانونی می داند، پایبندیم. وی افزود: وضعیت جولان هیچ تغییری نكرده است. از این رو، وضعیت جولان همان است كه پیش از این بوده است.

**اعتراض گسترده در خاورمیانه
بسیاری دیگر از كشورها و شخصیت ها و نهادهای خاورمیانه نیز به حمایت از سوریه و جولان برخاسته و اشغال بلندی های جولان را محكوم كرده و درباره به رسمیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان هشدار دادند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه ضمن مخالفت با موضع ترامپ در مورد بلندی های جولان سوریه گفت: سخنان رییس جمهور آمریكا منطقه را در آستانه یك بحران جدید قرار داده است اما اجازه نمی دهیم به اشغال جولان مشروعیت داده شود. وی در جریان نشست فوق العاده كمیته اجرایی سازمان همكاریهای اسلامی كه برای بررسی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند امروز در استانبول تشكیل شد، این مطلب را عنوان كرد.
مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه تركیه نیز در نشست افتتاحیه كمیته اجرایی سازمان همكاری اسلامی در ارتباط با موضع اخیر ترامپ گفت: این سخنان قابل قبول نیست و اینگونه سخنان ذهنیت های منحرف را رشد می دهد.
موضع گیری ترامپ در ارتباط با بلندی های اشغالی جولان و سفر مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا به لبنان با واكنش شخصیت های لبنانی مواجه شد. الشیخ علی الخطیب نایب رئیس مجلس اسلامی شیعی اعلی در خطبه نماز جمعه در جنوب لبنان موضع گیری آمریكا در خصوص اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را محكوم كرد.
فواد سنیوره نخست وزیر اسبق لبنان نیز اظهار داشت: موضع گیری ترامپ امكان پیشرفت در طرح های عربی صلح با اسرائیل را از بین می برد و باعث می شود بی قانونی در جهان حاكم شود.
'قبلان قبلان' عضو هیات رئیسه جنبش امل هم در مراسمی در شهر صور در جنوب لبنان گفت: منطقه با چالش هایی روبرو است كه بسیاری از آن ها از خارج از مرزها می آیند. وی تاكید كرد: آمریكا امروز خاك یك كشور عربی را می فروشد، انگار خاك خودش است و آن خاك جولان است. آمریكا خاك جولان را به كسی می فروشد كه حق آن نیست.
محمدعلی الحوثی رییس كمیته عالی انقلاب مردمی یمن هم در بیانیه ای ضمن محكومیت اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریكا درباره جولان اشغالی، آن را نقض قوانین بین المللی دانست و گفت: این سخنان حقی برای صهیونیست ها ایجاد نخواهد كرد.

**دبیركل اتحادیه عرب: حاكمیت اسرائیل بر جولان اعتبار حقوقی ندارد
«احمد ابوالغیط» دبیركل اتحادیه عرب هم اظهار داشت: هیچ كشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاكمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتی اگر این كار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت.
الازهر مصر هم در بیانیه ای با اعلام اینكه این اظهارات بی سابقه قانونی كردن اشغالگری و غصب سرزمین دیگران است، افزود: در این باره احساسات ملت های عرب و مسلمان مورد توجه قرار نگرفته و همه قوانین بین المللی نقض شده است. در این بیانیه آمده است كه قوانین و قطعنامه های بین المللی بارها تاكید كرده اند كه جولان سرزمین سوری و اشغال شده به شمار می رود و تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در آن باطل و غیرقانونی است.
همچنین «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت: منطقه جولان بخش اشغال شده و جدایی ناپذیر از خاك سوریه است. الصفدی روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری رسمی اردن (پترا) افزود: موضع اردن درقبال جولان اشغالی ثابت و تغییرناپذیر است. وی اضافه كرد: قوانین و قطعنامه های بین المللی به طور صریح و آشكار تاكید می كنند كه تسلط بر سرزمینی با زور جایز نیست.

**هشدار روسیه و اروپایی ها
«دمیتری پسكوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران تصریح كرد: در هر صورت، مطرح كردن این ایده به هیچ وجه به رسیدن به حل و فصل مسائل خاورمیانه كمكی نمی كند و برعكس آن را دشوارتر و پیچیده تر می كند.
« ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت: تغییر موقعیت حقوقی بلندی های جولان بدون تصمیم شورای امنیت نقض تصمیمات سازمان ملل متحد است.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای خاطرنشان كرد: بلندی های جولان بخشی از قلمرو سوریه است كه در جریان جنگ شش روزه اشغال شد. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: این گونه اظهارات نمونه دیگری از نادیده گرفتن معیارهای بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، ابتكارات صلح عربی و اصل زمین در عوض صلح است كه در كنفرانس مادرید با میانجی گری روسیه و آمریكا تایید شده است.
«كنستانتین كاساچوف» رئیس كمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز اعلام كرد: اظهارات دونالد ترامپ درباره بلندی های جولان نشانگر این واقعیت است كه آمریكا به جای حقیقت، منفعت را به رسمیت می شناسد و سود تنها معیار آنها برای تصمیم گیری است.
«دونالد توسك» رئیس شورای اروپا نیز با اشاره به اینكه اتحادیه اروپا اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد، اظهار داشت: موضع اتحادیه اروپا به خوبی معلوم بوده و تغییر نكرده است.
«مایا كوتسیانچیچ» سخنگوی «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود: موضع ما در قبال اینكه بلندی های جولان به كجا تعلق دارد تغییر نكرده است. كوسیانچیچ افزود: بر اساس حقوق بین الملل، اتحادیه اروپا حاكمیت اسرائیل بر سرزمین هایی كه در سال 1967 اشغال كرده است، از جمله بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و آن را بخشی از اسرائیل نمی داند.
وزارت خارجه فرانسه با بیان اینكه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را نپذیرفته است، اعلام كرد: جولان قلمروی است كه سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شد و فرانسه ضمیمه شدن آن به این رژیم را نمی پذیرد. وزارت خارجه فرانسه افزود: به رسمیت شناختن حاكمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان خلاف قوانین بین المللی است.
«اولریكه دیمر» سخنگوی دولت آلمان هم تاكید كرد: اسرائیل جولان را اشغال كرده و حاكمیت آن متعلق به سوریه است. وی افزود: هر گونه تغییر در مرزها باید از طریق روش های مسالمت آمیز و با حضور تمام طرف های مرتبط صورت گیرد.
وزارت امور خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه این كشور الحاق بلندی های جولان به اراضی تحت حاكمیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس تصریح كرد كه لندن برنامه ای برای تغییر موضع خود در این رابطه ندارد. وی افزود: این كشور همچنان بلندی های جولان را اراضی اشغال شده توسط تل آویو می داند.
تلاش آمریكا برای به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیوینستی حتی در داخل آمریكا نیز مخالفانی دارد. «ریچارد هاس» رئیس اندیشكده شورای روابط خارجی آمریكا، شناسایی بلندی های جولان در حاكمیت رژیم صهیونیستی را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و در توئیتر نوشت: اكنون زمان به رسمیت شناختن حاكمیت اسرائیل بر بلندی های جولان نیست چرا كه هیچ حكومت عربی با اسرائیل صلح نخواهد كرد.
انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به بیت المقدس و قطع كمك های واشنگتن به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد به آوارگان فلسطینی (آنروا) از جمله مسائل دیگری است كه دولت ترامپ در راستای كمك به رژیم صهیونیستی انجام داده و این بار سخن از به رسمیت شناختن اشغال بلندی های جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی به میان آورده است.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 اشغال كرد. كنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق رژیم اشغالگر قدس اعلام كرد.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت كاملاً شفاف، حاكمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته اند كه قانون الحاق جولان به خاك خود را كه در همین سال تصویب شد، لغو كند.
همچنین در قطعنامه 242 شورای امنیت كه در 22 نوامبر 1967 (میلادی) به اتفاق آرا تصویب شد، از رژیم صهیونیستی خواسته شده است بلندی های جولان، كرانه باختری رود اردن و نوار غزه را به سوریه، اردن و فلسطین مسترد كند.
شبك**9423**1392