۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 83252209
T T
۰ نفر
ایتالیا و چین تفاهمنامه جاده ابریشم جدید را امضا كردند

رم - ایرنا - مراسم امضای تفاهمنامه همكاری در زمینه طرح 'جاده ابریشم جدید' روز شنبه با حضور 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و 'جوزپه كونته' نخست وزیر ایتالیا و شماری از وزیران دو كشور در شهر رم به امضا رسید.

به گزارش عصر شنبه ایرنا، 'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و 'هی لیفنگ' رئیس كمیسیون ملی برای توسعه و اصلاحات چین، در این مراسم كه در محل 'ویلا ماداما' در رم برگزار شد، تفاهمنامه همكاری در زمینه جاده ابریشم جدید و همچنین جاده ابریشم دریایی قرن 21 را امضا كردند.
نخست وزیر ایتالیا پس از این دیدار و مراسم امضای تفاهمنامه به روابط سنتی بسیار خوب میان دو كشور اشاره كرد و افزود:ایتالیا و چین باید روابط موثرتری را ایجاد كنند.
بر اساس این گزارش، در مجموع 19 توافق میان ایتالیا و چین در این مراسم به امضا رسید كه شامل تفاهم در زمینه های مختلف از مالیات تا سلامت، از نوآوری تا فرهنگ، تا كشاورزی می شود و جاده ابریشم یكی از این تفاهمنامه ها به شمار می رود. حجم تجاری این توافق ها میان شركت های خصوصی ایتالیایی و چینی به حدود 20 میلیارد یورو می رسد. رئیس جمهوری چین امروز قرار است برای سفری كوتاه عازم شهر پالرمو در جنوب ایتالیا شود.
رئیس جمهوری چین كه پنجشنبه شب در صدر هیاتی 200 نفره وارد رم شد، روز گذشته (جمعه) با سرجو ماتارلا همتای ایتالیایی خود در كاخ ریاست جمهوری این كشور دیدار و درباره تقویت همكاری های تجاری و فرهنگی گفت و گو كرد.
شهر رم به مناسبت سفر رئیس جمهوری چین به این كشور تحت تدابیر شدید امنیتی به حالت دژ زرهی تبدیل شده و از یك روز قبل از ورود جین پینگ لشكری متشكل از هزاران مامور امنیتی برای مقابله با هر نوع خطر بكار گرفته شده اند.
پیوستن ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید به مناسبت سفر رئیس جمهوری چین به رم ، حرف و حدیث هایی به دنبال داشته و در جناح حاكم اختلاف برانگیز شده است. طرح جاده ابریشم جدید موسوم به 'یك كمربند - یك جاده' طرحی است كه 5 سال قبل از سوی رئیس جمهوری چین ارائه و نزدیك به 130 كشور دنیا را دستكم در آسیا و اروپا در بر می گیرد.
احزاب ائتلافی دولت ایتالیا دیدگاه مختلفی در پیوستن به این طرح دارند و جنبش پنج ستاره مصرانه خواهان پیوستن به طرح مذكور و حزب 'اتحاد' مخالف آن است.
آمریكا و برخی كشورهای اروپایی با انتقاد از طرح جاده ابریشم جدید اعلام كردند كه پكن از طریق سرمایه گذاری ها كلان در صدد گسترش نفوذ در ساختارهای زیربنایی كشورها است. اما چین موفق شد نظر رم را به طرح احداث جاده ابریشم جلب و ایتالیایی ها امیدوارند تا چینی ‌ها در بنادر جنوا در شمال و تارانتو در جنوب این كشور سرمایه ‌گذاری كنند.
شبد**اروپام**461