۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83252753
T T
۰ نفر

عرصه هاي دريايي جولانگاه توسعه پايدار

۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83252753
عرصه هاي دريايي جولانگاه توسعه پايدار

تهران- ايرنا- ايران كشوري داراي 6 هزار كيلومتر خط ساحلي است كه حدود 19 منطقه دريايي يعني دو تا سه درصد آن جزو عرصه هاي حفاظتي دريايي است كه بايد به 11 تا 14 درصد افزايش يابد تا در كنار توسعه، حفظ محيط زيست را نيز داشته باشيم.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، ايران كشوري است كه از شمال درياي خزر و از جنوب خليج فارس و درياي عمان آن را در بر گرفته است، خط ساحلي كشور حدود 6 هزار كيلومتر است بنابراين كشوري دريا محور است و اين مزيتي كه اگر به درستي برنامه ريزي شود مي توان از پتانسيل موجود در راستاي توسعه پايدار در كشور بهره برد.
چند سالي است كه شاهد توسعه در بخش هاي مختلف در كشور هستيم كه شايد در مقياس هاي بزرگي اتفاق مي افتد و گاه، غير قابل پيش بيني است، در واقع كشور درگير توسعه است و با توجه به اينكه سياستهاي كلان بر اين است كه توسعه به سمت سواحل، سوق داده شود، بنا به گفته «شهرام فداكار» مديركل دفتر سواحل و تالاب هاي ساحلي سازمان محيط زيست، سال 97، سالي پر دردسر و پر دغدغه اي براي بخش دريايي سازمان محيط زيست به شمار مي آمد چون هجوم صنايع به سمت سواحل يك هجوم غير قابل پيش بيني بود.

** تعيين تكليف 40 پروژه بزرگ در خط ساحلي
فداكار روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: طي چند سال اخير شاهد شتاب روز افزون توسعه در كشور بوديم كه با توجه به اينكه بر توسعه سواحل تاكيد شده شاهد هجوم صنايع آب بر به سمت سواحل كشور هستيم؛ شايد به دلايلي مانند بحران آب در كشور پروژه هاي سنگين آب بر به سمت سواحل سوق داده شده اند تا از آب درياها استفاده شود.
وي افزود: يا اينكه پروژه هاي كلان آب شيرين كن داخل سرزمين را به سمت سواحل برديم و سعي كرديم از درياها براي تامين آب شرب و حتي صنعت استفاده كنيم، حتي سياست ها به سمتي مي رود كه در تامين آب شرب، كشاورزي و كشت هاي گلخانه اي نيز از آب درياها استفاده شود.
فداكار ادامه داد: در نتيجه بيشتر انرژي ما در سالي كه گذشت بر روي پروژه هاي مشمول ارزيابي زيست محيطي گذاشته شد كه در اين راستا مي بايست مطالعه، بررسي و بازديد ميداني مي شد، همچنين جلسات فني با مجريان طرح ها گذاشته شد و مميزي انجام گرفت.
وي گفت: در نهايت و با صرف وقت زياد، بيش از 40 پروژه بزرگ كه قرار بود در سواحل مستقر شوند را مديريت و تعيين تكليف كرديم كه در نتيجه بيش از 90 درصد آنها مجوز دريافت كردند، حدود 5 تا 6 درصد رد شدند و بقيه هم نياز به اصلاحات و بررسي مجدد دارند.

** شناسايي 16 منطقه داراي استعداد حفاظت
فداكار گفت: مناطق حفاظت شده در واقع مناطقي منحصر به فرد هستند كه شايد زيستگاه گونه اي خاص يا تحت حمايت، محدوده جغرافيايي زيستگاهي، تنوع گونه اي بالا و چشم اندار خاصي داشته باشد، سازمان محيط زيست معيارهاي خاصي براي معرفي اين مناطق دارد كه در تمام دنيا نيز اين روال رايج است.
وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست در واقع به نوعي به استناد بندهايي كه در قوانين حفاظت و احياي محيط زيست آمده بايد به موضوع زييايي منظر نيز بپردازد يا اينكه ممكن است مناطقي باشند كه فشار بر روي آنها زياد باشد و نياز است كه حفاظت شوند تا از تعرض انساني در امان بمانند، در واقع اينها برخي از معيارهاي تعيين مناطق حفاظت شده است.
فداكار ادامه داد: از تمام خط ساحلي كشور كه حدود 6 هزار كيلومتر مربع است حدود 19 منطقه دريايي تحت مديريت سازمان محيط زيست در اين خط ساحلي قرار دارد و اين نسبت به 285 منطقه حفاظت شده در كشور عدد كمي است يعني 2 تا 3 درصد عرصه هاي حفاظتي كشور را به خود اختصاص داده است.
وي اظهار داشت: در اهدافي كه براي خود ترسيم كرديم بايد عرصه مناطق ساحلي دريايي خود را به 11 تا 14 درصد برسانيم، در خشكي به اين عدد رسيده ايم ولي در سواحل كم داريم.
مديركل دفتر سواحل و تالاب هاي ساحلي سازمان محيط زيست گفت: در اين راستا از استانها خواستيم يك سري مناطق كه پتانسيل تبديل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند به ما معرفي كنند تا با معيارهاي مد نظر مورد بررسي قرار دهيم كه حدود 16 منطقه را معرفي كردند.
وي تاكيد كرد: در راقع با علم روز توانستيم اين 16 منطقه را مشخص كنيم كما اينكه در پروژه هاي ديگري كه تعريف كرديم مثلا مانند پروژه پهنه بندي سواحل مكران نيز يك سري مناطق را شناسايي خواهيم كرد، همچنين در پروژه اي كه با همكاري جايكا در سواحل جنوب كشور كار مي كنيم نيز يك سري ديگر از مناطق داراي استعداد شناسايي مي شوند كه اگر با معيارها همخواني داشته باشند به اين 16 منطقه اضافه مي كنيم.
فداكار گفت: مناطقي كه معرفي شدند عمدتا مناطقي هستند كه در حوالي جزاير ما وجود دارند، سواحل كم عمق جزاير ما معمولا زيستگاه هاي مرجاني هستند و چون آبسنگ هاي مرجاني جزو گونه هاي تحت حفاظت سازمان محيط زيستند بنابراين زيستگاه هاي آنها به عنوان زيستگاههاي حساس محسوب مي شوند و سازمان محيط زيست موظف است اين مناطق را به عنوان مناطق تحت مديريت خود معرفي كند.
وي افزود: همچنين يك سري مناطق ديگري هستند كه محل تخم گذاري گونه هاي در معرض خطر مانند لاك پشت هاي دريايي محسوب مي شوند كه آنها نيز شناسايي و معرفي شدند، بخشي از اين زيستگاه ها در سيستان و بلوچستان، سواحل جزاير در خليج فارس، سواحل استان هرمزگان و در برخي ديگر از استان هاي جنوبي قرار دارند، حتي ممكن است محل گذران زندگي و زيستگاه پرندگان آبزي و كنار آبزي دريايي باشند.
فداكار گفت: در شمال كشور نيز اين كار را انجام داده ايم بسياري از مصب ها و دلتاهاي رودخانه ها كه پتانسيل تبديل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند بررسي و معرفي كرديم، اينها برخي از آن 16 منطقه معرفي شده هستند.
وي افزود: اين مناطق را به شوراي ساماندهي مناطق سازمان محيط زيست معرفي كرديم و بعد از بررسي تمام جوانب به شوراي عالي محيط زيست معرفي و در آنجا كه به رياست رييس جمهوري برگزار مي شود تصميم نهايي گرفته مي شود.
فداكار اظهار داشت: البته در اين فرايند برخي از مناطقي كه ارزش ارتقا دارند نيز معرفي شدند، مثلا منطقه اي حفاظت شده است كه ما مطالعه كرديم و ديديم كيفيت بالا رفته و نياز است رتبه حفاظتي آن را بالا ببريم، مثلا به عنوان پناهگاه حيات وحش معرفي كنيم كه يك رتبه بالاتر از منطقه حفاطت شده است كه دراين راستا جزيره «دارا» در خور موسي را به عنوان پارك ملي دريايي معرفي كرديم.
وي تاكيد كرد: پارك ملي بالاترين رتبه حفاظتي است و محدوديت هاي زيادي در آن اعمال مي شود و معمولا وزارتخانه ها زياد رغبت نشان نمي دهند چون دسترسي آنها به اين مناطق دشوار مي شود، از اين رو تعدادشان كم است، مانند پارك ملي دريايي بوجاق در شمال و پارك ملي نايبند در جنوب كه بايد به خوبي حفاظت شوند.

**50 درصد مساحت تالاب هاي ثبت در كنوانسيون رامسر، تالاب هاي ساحلي است
مديركل دفتر سواحل و تالاب هاي ساحلي سازمان محيط زيست گفت: آيين نامه اجرايي قانون حفاظت از تالاب هاي كشور تهيه شده كه از طريق معاونت طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست پيگيري مي شد اما چون 50 درصد از تالاب هاي كشور در سواحل وجود دارند مديريت آنها بر عهده معاونت دريايي بود تا براي تهيه آيين نامه ها كمك كند.
وي افزود: از يك ميليون و 500 هزار هكتار تالاب ايراني ثبت شده در كنوانسيون رامسر حدود 700 هزار هكتار آن تالاب هاي ساحلي درياي است، يعني 50 درصد مساحت تالاب هاي ثبت شده در كنوانسيون رامسر تالاب هاي ساحلي دريايي هستند.
فداكار ادامه داد: حدود 34 تالاب در كنوانسيون رامسر ثبت شده كه از اين تعداد 13 تالاب يعني 33 درصد آن تالابهاي دريايي ساحلي است، يعني استعداد تالاب ساحلي دارند اما در كنوانسيون رامسر ثبت نشده اند.

** مديريت پايدار سواحل در قالب همكاري با جايكا
فداكار به همكاري سازمان حفاظت محيط زيست با آژانس همكاري ‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايكا) در راستاي حفاظت از عرصه هاي ساحلي اشاره كرد و گفت: پروژه «تدوين و اجراي طرح جامع مديريت و حفاظت از محيط زيست در سواحل جنوبي جمهوري اسلامي ايران» سال 2018 آغاز شد كه بايد تا سال 2020 طرح اجرايي آن استخراج شود كه اكنون مرحله به مرحله پيش مي رود.
وي افزود: اين پروژه اكنون به صورت پايلوت در استان هرمزگان در حال انجام است كه يك بخش از آن مطالعات بررسي آلودگي دريا در نوار ساحلي است كه در حال انجام آن هستيم.
فداكار ادامه داد: اين پروژه بخش هاي مختلفي از جمله مطالعات اكولوژيك، مطالعات آلودگي دريا، مطالعات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دارد كه تمام آنها در حال انجام است كه در پايان طرح جامع سواحل تهيه شود، اكنون گزارش هاي مطالعات آلودگي و بررسي اكولوژيك محدوده طرح انجام شده و منتطر مطالعات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مرتبط با جوامع خط ساحلي هستيم .
وي با بيان اينكه تا پايان سال 2019 بايد گزارش نهايي پروژه تهيه شود گفت: اين طرح در راستاي مديريت پايدار سواحل كشور انجام مي شود كه نتيجه آن را مي توان به ديگر سواحل كشور نيز تعميم داد. در واقع با انجام آن يك طرح كلي براي تمام خط ساحلي جنوبي كشور به دست مي آيد كه مي توان با كمي تغيير آنرا در سواحل شمال نيز استفاده كرد.

** مطالعه دقيق بر روي هيدروگرافي خليج گرگان
خليج گرگان در درياي خزر در محدوده جغرافيايي ايران و استان گلستان قرار دارد كه به دليل پس‌روي زياد آب و ناتواني در اجراي طرح هاي مناسب و كارشناسي، فاصله چنداني با خشكي كامل ندارد.
اين خليج در سال 1354 به همراه تالاب ميانكاله و لپوي زاغمرز (در استانهاي گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستين مجموعه تالاب بين‌المللي جهان در فهرست تالاب‌هاي كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است اما اكنون در خطر خشك شدن قرار دارد.
فداكار درباره اقدامات نجات خليج گرگان گفت: طي چند سال اخير جلسات متعددي با هدف يافتن راه حلي براي نجات خليج گرگان برگزار شده است، در گزينه هايي كه ارائه شد اول اين بود كه به خليج دست نزنيم و بگذاريم همان روند طبيعي آن طي شود.
وي افزود: گزينه بعدي لايروبي دو كانال «خزيني» و «چپاقلي» بود كه عنوان شد نياز به مطالعات دقيق تر دارد، متولي لايروبي در كشور سازمان بنادر است كه آنها مطالعات هيدروگرافي را آغاز كرده اند كه بعد از آن مشخص مي شود كه لايروبي به چه شكل و در چه مقياسي انجام شود حتي ممكن است در اين مطالعه مشخص شود كه نيازي به لايروبي نيست.
وي تاكيد كرد: با تمام اينها اما يك مطالعه دقيق بر روي هيدروگرافي منطقه لازم بود تا بدانيم كه اگر هم قرار است لايروبي صورت گيرد چه اتفاقي براي تالاب ميانكاله خواهد افتاد كه اين پروسه در حال انجام است كه نمونه برداري و مطالعات روند اجرايي خودش را طي مي كند.

*** تشكيل كميته ملي صنعت بازيافت كشتي در كشور
فداكار گفت: صنعت بازيافت كشتي يكي از صنايع آلاينده است از اين رو ايجاد آن نيازمند بررسي دقيق و مطالعات علمي است، بر اين اساس طي برگزاري جلسات متعدد در اين زمينه مكاني در درياي عمان براي راه اندازي اين صنعت پيشنهاد شد اما هنوز به نتيجه اي نرسيده است.
وي افزود: همچنين تعيين تكليف بخش ديگري از صنايع بازيافت كشتي ها در مقياس كوچك تر در سواحل استانهاي بوشهر و خوزستان در قالب مطالعات آنها و تهيه شرح خدمات چگونگي استقرار چنين كارخانه هايي در حال پيگيري است اما هنوز نتيجه خاصي بيرون نيامده است.
مديركل دفتر سواحل و تالاب هاي ساحلي سازمان محيط زيست گفت: با توجه به اهميت موضوع كميته ملي براي اين كار تشكيل شده كه از وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف در آن حضور دارند و در حال اجرا و فعاليت است كه بايد سال بعد جلسات تخصصي برگزار و نتايج مشخص شود.

** به روز رساني گزارشهاي مناطق تحت مديريت و تالابهاي بين المللي ساحلي- دريايي
در اين راستا مناطق حساس، تالابهاي ساحلي - دريايي و مصب رودخانه ها در استان هاي مختلف كشور پايش و بررسي شد كه 107 مورد در تنكابن، 31 مورد در چالوس، 8 مورد در نوشهر، 6 مورد در گلوگاه، 8 مورد در بهشهر، 31 مورد در نكا، 14 مورد در محمودآباد، 51 مورد در رامسر، 8 مورد در بابلسر، 30 مورد در عباس آباد، يك مورد در ساري، 9 مورد در نور و 2 مورد در جويبار بوده است.

** دستورالعمل نحوه برآورد هزينه ها و خسارات وارده به محيط زيست ناشي از آلودگي دريا به مواد نفتي و ديگر مواد
هر ساله حوادث منجر به آلودگي نفتي در درياها رخ مي دهد، برخي از اين حوادث، به محيط زيست دريايي و فعاليت هاي مرتبط صدمه وارد مي كند كه طبق قانون حفاظت از درياها و رودخانه هاي قابل كشتيراني، سازمان حفاظت محيط زيست موظف به برآورد خسارت و دريافت غرامت است.
به منظور رفع اختلاف در نحوه برآورد خسارت و ارجاع به محاكم قضايي، دستورالعمل مزبور با مشاركت نظام فني - اجرايي كشور تدوين شده و در مرحله تصويب و ابلاغ قرار دارد.
استاندارد پاكسازي سواحل و راهنماي استفاده از مواد پراكنده ساز در دريا نيز از ديگر اقدامات است كه در سال گذشته و 6 ماهه اول سال 97 به انجام رسيده است.

** استاندارد محيط زيستي براي امكانات و تاسيسات دريافت فضولات نفتي از نفتكش ها، كشتي ها و شناورها
لجن هاي نفتي و آب هاي آغشته به نفت در نفتكش ها و كشتي ها كه حاصل فعاليت آنها روي درياست، طبق قوانين ملي و بين المللي بايد در بنادر، به صورتي ايمن و همخوان با محيط زيست، تحويل شوند، اين فضولات نبايد در دريا رها شوند.
بر اساس تبصره 3 ماده 5 قانون حفاظت از درياها و رودخانه هاي قابل كشتيراني در مقابل آلودگي نفتي، سازمان حفاظت محيط زيست، موظف به تدوين و ابلاغ استانداردهاي محيط زيستي براي اين امر بوده است كه استاندارد مزبور، تدوين و ابلاغ شده است.

** تدوين و اجراي طرح مديريت محيط زيست در مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي
يكي از مناطق با ريسك بالاي آلودگي دريايي، منطقه خورموسي و مجاورت منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر است، به منظور بهبود كيفيت محيط زيست اين منطقه، سازمان محيط زيست اقدام به تدوين و ابلاغ مقدار كمي پارامترهاي فيزيك و شيميايي آب دريا به عنوان اهداف كيفيت آب دريا در اين منطقه كرده است.
اين اهداف در تعامل با شركت ملي صنايع پتروشيمي به شركت هاي فعال منطقه ابلاغ شده و مقرر است شركت هاي مزبور، اقدام به تدوين و اجراي طرح مديريت محيط زيست خود براي دستيابي به اهداف ياد شده كنند.
همچنين با هماهنگي شركت هاي صدور گواهينامه سيستم مديريت محيط زيست ISO 14001 طرح هاي مزبور به طور مستمر مورد مميزي قرار مي گيرند.

** ادامه عمليات بازرسي- مميزي محيط زيستي از سكوها و تاسيسات نفتي در ميادين نفتي خليج فارس
وقوع حوادث نفتي با منشاء دريايي از ناحيه سكوها و ثبت مستمر اين حوادث و اطلاع رساني روي پورتال سازمان، تدوين طرح بازرسي محيط زيستي از سكوها، ظرفيت سازي درون سازماني و برگزاري سه دوره تخصصي براي 18 نفر از كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست و نيز تعدادي از مديران اين سازمان، هماهنگي با وزارت نفت، شركت نفت فلات قاره و سازمان بنادر و دريانوردي براي انجام بازرسي ها، انجام بازرسي ها در سالهاي 1395 و 1396، ارائه گزارش ملي از وضعيت محيط زيستي سكوها و تاسيسات نفتي فرا ساحل كشور و تهيه بانك اطلاعات محيط زيستي سكوها و تاسيسات نفتي فرا ساحل برخي از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است.

** نظارت بر عملكرد خارج سازي مغروقه هاي اروند و خور موسي
در آبراهه هاي اروند رود و خور موسي، شناورهاي غرق شده اي وجود دارند كه ناوبري ايمن را دچار اختلال مي كنند، نوع محموله و نيز بقاياي سوخت اين شناورها به دليل روند پوسيدگي ريسك محيط زيستي را افزايش مي دهد كه سازمان بنادر و دريانوردي طبق يك برنامه اجرايي، اقدام به خارج سازي اين مغروقه ها مي كند.
در تعامل با سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان بنادر و دريانوردي موظف به رعايت همه جنبه هاي محيط زيستي و كنترل ريسك عمليات است.
سازمان حفاظت محيط زيست بر روند خارج سازي و كانتينر سايز كردن شناورها طبق طرح مديريت محيط زيست، طرح اقتضايي مقابله با آلودگي و ضوابط محيط زيستي ابلاغي، نظارت مي كند.

** اقدامات مربوط اجراي تصميم نامه IMO مبني بر استفاده از سوخت كم گوگرد براي شناورها
براي حصول اطمينان از كشتيراني پاك تر و سبز، سازمان بين المللي دريانوردي (آيمو) قوانين و مقررات سخت‌گيرانه‌اي در قالب كنوانسيون بين المللي جلوگيري از آلودگي ناشي از كشتي ها (مارپل) تصويب كرده است، دولت جمهوري اسلامي ايران در آبان ماه سال 1381 به ضميمه ششم كنوانسيون مارپل ملحق شد.
براساس ضميمه ششم كنوانسيون مارپل از سال 2020، تمام كشتي ها ملزم به استفاده از سوخت نيم درصد گوگرد، خواهند شد، سازمان حفاظت محيط زيست اقداماتي را براي الزام آماده سازي كشور براي تامين سوخت با كيفيت مورد نظر انجام داده است.

** تدوين و استقرار فرايند معرفي و ثبت شركتهاي ايراني فعال در مقابله با آلودگي دريا به مركز ميمك
يكي از زمينه هاي همكاري منطقه اي براي حفاظت از محيط زيست خليج فارس و درياي عمان، مركز منطقه اي مقابله با آلودگي دريا (ميمك) واقع در بحرين است.
اين مركز شركت هاي فعال در امر مقابله با آلودگي دريا را به كشورهاي منطقه معرفي مي كند تا در صورت نياز از توان آنها استفاده شود.
شركتهاي توانمند ايراني نيز از اين پس با تمهيدات سازمان حفاظت محيط زيست ايران و تكميل مدارك و طي فرايند مميزي، از سوي مركز ميمك به منطقه معرفي خواهند شد.

** اقدامات مربوط به اجراي كنوانسيون آب توازن
كشتي ها براي تعادل دريانوردي از آب توازن استفاده مي كنند، تخليه آب توازن به آب هاي سرزميني داراي پيامدهاي نامطلوب محيط زيستي است، ورود گونه هاي غير بومي و مهاجم و نيز عوامل بيماري زا از جمله مخاطرات تخليه كنترل نشده آب توازن است.
براي اين امر كنوانسيون آب توازن به وجود آمد و ايران به آن ملحق شد، از سال 1396 الزامات اين كنوانسيون لازم الاجرا شد و سازمان بنادر و دريانوردي مرجع آن به شمار مي رود.
براي كنترل هاي محيط زيستي، سازمان حفاظت محيط زيست، اقداماتي مانند تعيين معيارهاي توانمندي آزمايشگاه هاي معتمد مربوط به آب توازن كشتي ها، شناسايي و ارزيابي آزمايشگاههاي معتمد مربوط به آب توازن كشتي ها و معرفي آزمايشگاه هاي معتمد سازمان حفاظت محيط زيست مربوط به آب توازن به سازمان بنادر و دريانوردي انجام داد.

** شروع تعاملات با شركت نفت فلات قاره به منظور ارتقاي عملكرد محيط زيستي
شركت نفت فلات قاره، يكي از اصلي ترين شركت هاي موثر در اقتصاد كشور به شمار مي رود، فعاليتهاي اين شركت هم در منطقه ساحلي و هم در دريا گسترش دارد كه واجد جنبه هاي بارز محيط زيستي روي آب، هوا و خاك است.
تعاملات براي ارتقاي عملكرد محيط زيستي اين شركت مي تواند به نحو موثري از بروز آلودگي ها پيشگيري و صنايع و تاسيسات اين شركت را همخوان و سازگار با محيط زيست كند.

** تدوين استاندارد كيفيت آبهاي محيطي درياي خزر
براي داشتن معياري مشخص در برنامه ريزي و اقدامات بهبود كيفيت محيط زيست دريا، استاندارد كيفيت آبهاي محيطي ضروري است، براي پايش وضعيت محيط زيست دريايي و نيز اثربخشي اقدامات انجام شده نيز مقايسه وضعيت موجود با حدود استاندارد الزامي است.
با توجه به دو ضرورت فوق و نيز به منظور ارتقاي همكاري بين كشورهاي حاشيه درياي خزر و اقدامات هماهنگي بين اين كشورها، استاندارد كيفيت آبهاي محيطي درياي خزر تدوين و ابلاغ شد.

** تدوين مصوبه پيشنهادي هيات وزيران براي اجراي برنامه زمان بندي جايگزيني شناورهاي با موتور دو زمانه
بخشي از ناوگان صيادي و نيز شناورهاي تفريحي ايران با موتورهاي دو زمانه كار مي كنند كه آلودگي زيادي به همراه دارند، در سال 1391 مصوبه هيئت وزيران الزام كرد كه شناورهاي مزبور نبايد ثبت شوند و موتور آنها بايد با موتور چهار زمانه جايگزين شود.
در مقطع كنوني به دليل ضعف زيرساختها اين امر محقق نشده و مشكلات حقوقي و انتظامي نيز پديد آمده است كه سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بنادر و دريانوردي، مصوبه جديدي را تدوين و پيشنهاد كرده اند كه متمم و يا جايگزين مصوبه قبلي شود و طبق يك برنامه زمانبدي منطقي شناورهاي فعال ساماندهي شوند و موتورهاي آنها جايگزين شوند.

** عملياتي كردن تدوين برنامه اقدام ملي حفاظت از فك خزري، تدوين برنامه پيشنهادي اقدام ملي حفاظت و احيا مصب هاي رودخانه هاي منتهي به درياي خزر، پيشنهاد برنامه اجرايي در تفاهم نامه همكاري زيست محيطي با وزارت محيط زيست آلمان، بررسي طرح حفاظت و احياي زيستگاه تخمگذاري لاك پشتان دريايي در درياي عمان و پيگيري مسائل زيست محيطي مرتبط با انتقال مرجان ها در جزيره هندورابي برخي ديگر از برنامه هاي اجرا شده است.

** برنامه هاي آتي
طرح قانون حفاظت محيط زيست دريايي كشور، تشكيل ستاد ملي تعيين خسارات زيست محيطي با منشاء فرا ملي با همكاري معاونت حقوقي رياست جمهوري، ايجاد بانك اطلاعاتي گونه هاي پلانكتوني موجود در مناطق دريايي كشور، نظارت مستمر بر نحوه عملكرد آزمايشگاههاي توانمند مربوط به آب توازن كشتي ها، تهيه دستورالعمل هاي مربوط به اجرايي شدن كنوانسيون كنترل و مديريت آب توازن (BWM)، تدوين استاندارد تخليه پساب به درياي خزر و تدوين استاندارد كيفيت آبهاي محيطي و استاندارد تخليه پساب به درياي عمان و خليج فارس از جمله برنامه هاي مهم براي آينده است.
علمي 9014** 1055
۰ نفر