۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 83253516
T T
۰ نفر

آغوش گشاده زادگاه امیركبیر بر روی گردشگران نوروزی

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 83253516
آغوش گشاده زادگاه امیركبیر بر روی گردشگران نوروزی

اراك - ایرنا - روستای هزاوه واقع در 20 كیلومتری شمال غربی اراك زادگاه امیركبیر از بزرگ مردان تاریخ ایران است كه با طبیعتی زیبا و تاكستان های انگور آغوشش را بر روی گردشگران نوروزی گشوده است.

به گزارش ایرنا، خانه پدری امیركبیر از جاذبه­‌های مهم گردشگری روستای هزاوه است كه بنای آن در 2 طبقه با 625 مترمربع وسعت و 815 مترمربع زیربنا دارای جلوه های معماری دوره قاجاریه است و با سقف­‌های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم خشتی و گلی جذابیت های زیادی را برای گردشگران از اقصی نقاط یران زمین دارد.
هزاوه با عرصه 30 هكتاری دارای قدمت تاریخی است و اصالت آن به دوره اشكانی و ایلخانی می رسد، این روستا در دل كوه های سربه فلك كشیده قرار گرفته و با طبیعت بكر، باغ‌های انگور، كوچه‌باغ‌های تودرتو فضایی دیدنی و زیبا را برای گذران نوروز دارد.
هزاوه به معنی دره خوب و جایی پر از آب است و این روستا از شمال شرقی به تپه هزارش، از جنوب به دره مون و دره گهور محدود می شود و مطالعات باستانشناسي بر روي تپه تاریخي هزش در این منطقه نشان می دهد كه روستای هزاوه قدمتی طولانی دارد.
بافت مسكونی این روستا از پیچیدگی جالبی برخوردار است به طوریكه بیشتر خانه­‌های آن سنگی و گلی و به صورت پلكانی بر دامنه شیب كوه­‌ها قرار گرفته­‌ است.
امامزاده «سلطان احمد»، جد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در روستای هزاوه واقع شده و بنای این آرامگاه نیز مربوط به سده هشت و 9 هجری قمری است و این آرامگاه بر روی بلندترین ناحیه روستا قرارد دارد و محل معنوی زیبایی برای زیارت گردشگران است و اهالی روستا به ویژه سادات ارادت خاصی نسبت به این امامزاده دارند و در غروب آخرین روز ماه ذی الحجه كه مقارن با شب اول محرم است، جمعی از سادات علم گردان، علم ماه محرم را كه یك قطعه چوب به ارتفاع 6 متر و یك سرپنجه با نماد انسان است را تهیه می كنند.
سرپنجه های این علم به 2 شكل نقره ای و طلایی است كه در روز عاشورا سرپنجه نقراه ای برداشته می شود و سرپنجه طلایی نصب می شود و به هنگام نماز ظهر عاشورا این سرپنجه از علم جدا می شود.
سادات هزاوه بعدازظهر غروب، سه بار علم را دور امامزاده بانوحه های عاشورایی به گردش در می آورند و سپس مسافت 600 متری را تا محلی كه به نام تپه حاج مبارك طی می كنند و علم روی تپه برده می شود.
مسجد شبستان دار، حمام قدیمی و تپه های تاریخی از دیگر آثار موجود در روستای هزاوه اراك است.
پرورش انگور و تولید محصولات غذایی حاصل از آن یكی از محورهای اصلی اقتصاد این روستا را تشكیل می دهد و وجود سرو كهنسال در بافت این روستا جاذبه ای زیبا در كنار سایر دیدنی های این روستای باطراوت است.
باسلوق از بهترین سوغات و شیرینی سنتی روستای هزاوه است كه از تركیب مغز گردو و شیره انگور به روشی خاص تهیه می شود.
انگور مهمترین محصول روستای هزاوه است و هر سال در اواخر تابستان و اوایل پاییز انگورهای این منطقه چیده می شود و اهالی اقدام به تهیه شیره انگور و باسلوق می كنند.
مردم روستا پس از جمع آوری انگور آن ها را در حوض بلند و عمیقی می ریزند كه زیر آن مجرایی برای تخلیه آب انگور در نظر گرفته شده و بعد از ریختن نوعی خاك محلی كه از كوه های اطراف تهیه می كنند (برای ته نشین كردن املاح و بالا بردن كیفیت مزه و زلالی شیره) با چكمه های مخصوص روی انگورها می روند و آب آنها را از قسمت پایین جمع آوری كرده و در تشت هایی روی كوره می گذارند تا غلیظ شود و در نهایت از شیره به دست آمده شربت و باسلوق تهیه می كنند.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك گفت: روستای هزاوه این شهرستان از مناطق هدف گردشگری روستایی استان مركزی است.
سید «محسن رحمتی» افزود: اقامتگاه بوم گردی میرزاتقی خان امیركبیر در روستای هزاوه در زمینی به وسعت سه هزار مترمربع در 2 طبقه با هشت اتاق و چهار سرویس بهداشتی و حمام در حال مرمت ، آماده سازی و محوطه سازی است.
وی بیان كرد: ظرفیت این اقامتگاه 30 نفر است و با بهره برداری از آن چهار فرصت شغلی مستقیم فراهم می شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك ادامه داد: حجم سرمایه گذاری برای این اقامتگاه پنج میلیارد و 700 میلیون ریال است كه یك میلیارد و 500 میلیون ریال آن از محل تسهیلات بانكی است.
رحمتی اظهار داشت: خانه تاریخی امیركبیر با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال مرمت و آماده بهره برداری است.
وی عنوان كرد: بخشی از بافت تاریخی واجد ارزش روستای هزاوه در سال جاری با اعتباری بالغ بر یك میلیارد ریال مرمت و بهسازی شده است كه این طرح شامل كف سازی و جداره سازی معابر این روستا است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك اضافه كرد: گردشگران نوروزی علاوه بر ده گردی در روستای هزاوه و استفاده ازهوای پاك و طبیعت زیبای این منطقه می توانند از منزل تاریخی امیركبیر، امامزاده سلطان سید احمد، و باغات انگور بازدید كنند و از محصولات و مشتقات انگور از جمله شیره انگور، باسلق و كشمش خریداری كنند.
رحمتی یادآور شد: دوره آموزشی گردشگری و بوم گردی در سال جاری برای اهالی روستا و دهیاران هزاوه برگزار شده است.
شهرستان اراك مركز استان مركزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می كند.
3005/6013/