۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83253555
T T
۰ نفر
میزان چاقی ایرانیان در ایام نوروز افزایش می یابد

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و این میزان در ایام نوروز به علت مصرف آجیل،فست فود و نیز كم تحركی افزایش می یابد.

زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره افزایش بیماری ها بعد از ایام تعطیلات نوروز بیان كرد: معمولا به علت مصرف بیش از حد شیرینی و آجیل، بعد از تعطیلات نوروز، مشكل اضافه وزن و چاقی و همچنین بالا رفتن چربی و فشار خون در بین ایرانیان افزایش می یابد.
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مصرف بیشتر فست فودها و نوشابه های گازدار در ایام تعطیلات باعث اضافه وزن و چاقی و همچنین قند خون و فشار خون بالا می شود. در نتیجه بهتر است در ایام تعطیلات نوروز، مردم بیشتر از همیشه به مواد غذایی مصرفی خود دقت داشته باشند.
وی گفت: از طرفی باید پیاده روی و فعالیت بدنی نیز در ایام تعطیلات فراموش نشود و بهتر است افراد حداقل 30دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشند تا كالری اضافی كه وارد بدن می شود، مصرف شده و در بدن انباشته نشود.
عبداللهی با ارائه توصیه های تغذیه ای برای ایام تعطیلات نوروز، افزود: با توجه به گران بودن آجیل و چاق كننده بودن آن می شود از آجیل های سنتی هم استفاده كرد. به طور مثال میوه خشك، گندم برشته، عدس و ماش بو داده، كنجد، شاهدانه، نخود و كشمش، انواع برگه ها هم می تواند به عنوان آجیل مصرف شود. این نوع آجیل هم سنتی است و هم ارزان تر تمام می شود.
وی ادامه داد: به طور كلی درباره آجیل بهتر است از آجیل كم نمك یا بدون نمك استفاده كرد. هرچند توصیه كلی این است كه در مصرف آجیل و شیرینی و شكلات در ایام نوروز افراط نشود و بیشتر از سبزی ها و میوه ها استفاده كرد.

*در مصرف شیرینی و شوری افراط نكنید
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: مردم در ایام تعطیلات معمولا از شیرینی و آجیل استفاده می كنند و توصیه می شود در مصرف مواد قندی، شیرینی و شكلات بیشتر از همیشه مراقبت كنند. زیرا در حال حاضر مشكل چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در كشور وجود دارد.
وی افزود: در ایام نوروز كه اصولا مواد شیرین و شور بیشتر از همیشه مصرف می شود، بهتر است مراقبت بیشتری صورت بگیرد. همچنین توصیه می شود اگر مردم شیرینی مصرف می كنند از شیرینی های كوچك و خشك كه خامه ای و ژله ای و مربایی نباشد، استفاده كنند.

*چه غذاهایی بخوریم
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وعده های غذایی در ایام تعطیلات نوروز نیز اظهار داشت: غذاهایی كه در مهمانی ها داده می شود هم بهتر است پر نمك و چرب نباشند. زیرا در طول روز مردم از آجیل و شیرینی زیادی استفاده می كنند و بهتر است در وعده های غذایی، مصرف برنج و كربوهیدرات ها كنترل شود تا افراد دچار اضافه وزن و چاقی نشوند. همچنین بهتر است از سالادها و سبزی ها در كنار غذا استفاده شود.

*چه میوه ای بخوریم
عبداللهی گفت: اندازه میوه ها چه بزرگ باشد و چه كوچك، تفاوتی از لحاظ ارزش غذایی ندارد. بنابراین هیچ ضرورتی ندارد كه مردم به دنبال میوه های درشت تر باشند كه قیمت بیشتری هم دارد. زیرا میوه با اندازه كوچك هم همان ارزش و خاصیت غذایی را دارند.
اجتمام *9482 * 3063
۰ نفر