۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۱۹
کد خبر: 83254200
T T
۰ نفر
'حمام ميرزا رسول' گنجينه اي براي نشان دادن پيشينيان در مهاباد

مهاباد - ايرنا - رييس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مهاباد گفت: موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول اين شهرستان در تعطيلات نوروزي امسال آماده بازديد گردشگران است.

غلامرضا عبده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حمام ميرزا رسول يكي از اماكن تاريخي مهاباد و از جمله بناهاي اواخر دوره صفويه و اوايل دوره قاجاريه است كه به دليل شيوه خاص معماري، تزيينات داخلي و خارجي و آجرنماهاي زيباي آن از اهميت تاريخي زيادي در منطقه برخوردار است.
وي گفت: اين اثر زيبا و ديدني همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 19 براي بازديد گردشگران مهيا شده است.
وي افزود: در چند روز گذشته بيش از 440 نفر از اين موزه و آثار تاريخي موجود در آن بازديد كرده اند كه شمار بازديد كنندگان از آن روز به روز در حال افزايش است.
وي اضافه كرد: يكهزار و 187 قلم انواع اشياي فرهنگي - تاريخي و مطالعاتي در موزه مردم‌ شناسي اين شهرستان براي بازديد عموم نگهداري مي‌شود كه شامل 984 عدد شي اهدايي، 139 شي فرهنگي - تاريخي، 31 عدد شي مطالعاتي، 27 عدد شي غيرفرهنگي - تاريخي و پنج شي تقلبي است.
رييس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مهاباد با بيان اينكه از نظر تعداد اشياي اهدايي، موزه اين شهرستان در كشور كم ‌نظير است و نظر هر گردشگري را به خود جلب مي‌كند، بيان كرد: 85 درصد از اشياي تاريخي اين موزه توسط مردم اين شهرستان به اين مكان اهدا شده است كه اين آمار در نوع خود بي سابقه است.
وي افزود: موزه مردم‌شناسي مهاباد تنها موزه در جنوب آذربايجان‌غربي است كه در داخل حمامي تاريخي به نام «حمام ميرزا رسول» واقع شده است و قدمت آن به اواخر دوره صفويه برمي‌گردد.
عبده اظهار داشت: در اين حمام جلوه هايي از فرهنگ غني و قديمي اين منطقه به نمايش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش هاي مختلف مردانه و زنانه براي آيين هاي مختلف و متداول منطقه در آن به چشم مي خورد.
وي ادامه داد: قسمت هاي ديگري از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده قديمي در مشاغل مختلف كشاورزي، آهنگري، طبابت، پخت نان، سفالگري و مسگري و حتي ريسندگي و رنگرزي وجود دارد.
وي اضافه كرد: همچنين انواع ظروف سفالي، مسي و مفرغي و انواع سكه هاي قديمي كه در اين مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت مي گرفت و نام حاكمان دوران خود را به يادگار دارد، ديده مي شود.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد گفت: بناي اين موزه توسط فردي به نام ميرزا رسول ساخته شده است و تا سال ۱۳۷۵ به عنوان حمام عمومي از آن استفاده شده است كه در سال ۱۳۸۰ توسط اداره ميراث فرهنگي خريداري و پس از 6 سال مرمت و بازسازي، در سال 1388 به عنوان موزه مردم‌شناسي افتتاح شد.
به گزارش ايرنا حمام ميرزا رسول يكي از اماكن تاريخي مهاباد است كه پس از مرمت و بازسازي توسط اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي به موزه مردم شناسي تبديل شده است.
پوشش حمام ميرزا رسول طاق گنبدي است كه داراي دو گنبد بزرگ و سه گنبد كوچك بوده و مصالح به كار رفته در آن نيز مانند بيشتر معماري هاي آن دوره آجرهاي قرمز، سنگهاي محلي و ملات گچ بوده و سوخت آن از مواد آلي و آب آن از قنات تامين و تهيه مي شد.
در شهرستان مهاباد، آثار تاريخي و باستاني زيادي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به مقبره هاي فخريگاه و بداق سلطان، معبد برده كنته، پردي سور (پل سرخ)، مسجد سور، حمام ميرزا رسول، حوضخانه هاي شاه و درويش، عباس آقا و رستم بيگ اشاره كرد.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
6185/2093