۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83255152
T T
۰ نفر

صنعت سینمای ایران پویا و پردرآمد

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83255152
صنعت سینمای ایران پویا و پردرآمد

اراك - ایرنا - صنعت سینمای ایران با عبور از فراز و نشیب های متعدد امروز به ظرفیتی بالنده در عرصه بین المللی و داخلی تبدیل شده و باید در گام دوم انقلاب با برنامه های كارآمد و حرفه ای پویایی و درآمدزایی آن تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، سینما به عنوان یكی از قابلیت های هنر هفتگانه نسبت به دیگر شاخه های هنری در كشور قدمت كمتری دارد اما توانسته در حیات كوتاهش مولود آثار خلاق و ماندگار باشد و در كارنامه خود مهر تایید و قبولی بگیرد.
سینما در بر گیرنده هنرهای مختلفی از جمله تئاتر، ادبیات، موسیقی، رشته های تجسمی، شعر و عكاسی است و با جذابیت های خود مخاطبان به مراتب بیشتری را نسبت به سایر رشته های هنری به خود جذب كرده است.
تولد هنر سینما به سال 1895 در فرانسه برمی گردد كه با نمایش تصاویر متحرك و مستند توسط برادران لومیر برای عموم كلید خورد و پس از گذشت بیش از یك قرن از آن تاریخ این هنر صنعت پیشرفت فراوانی كرده و سیستم های جدید دیجیتالی و رایانه ای جای خود را در پیشبرد هنر فیلم سازی تثبیت كرده اند.
با ورود نخستین دوربین فیلمبرداری در زمان مظفرالدین شاه به ایران، سینما با عنوان سرگرمی ملوكانه كارش را آغاز كرد و اولین فیلم صدادار فارسی به نام دختر لر كه در سال 1312 خورشیدی توسط اردشیر ایرانی ساخته بر پرده رفت.
دستگاه سینماتوگراف نیز در سال 1279 هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی نو برای سینمای ایران بود و نخستین سالن سینمای كشور نیز در سال 1279 گشایش یافت اما به دلیل دسترسی نداشتن به فیلم های جدید در سال 1295 تعطیل شد.
تا سال 1309 هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندك سینماهای تاسیس شده به نمایش فیلم های غربی كه در مواردی زیرنویس فارسی داشتند می پرداختند و نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام آبی و رابی در سال 1309 توسط اوانس اوگانیانس ساخته شد.
پیشگامان سینماي ایران هنر سینما را سال ها پیش در این ملك متولد ساختند، كساني چون: «آوانس اوگانیانس»، «عبدالحسین سپنتا»، «خان بابا معتضدی»، «ابراهیم مرادی»، «اسماعیل كوشان»، «محسن بدیع»، «احمد شیرازی»، «ساموئل خاچیكیان»، «مهدي امیرقاسم خانی»، «واهاك وارطانیان»، »آرمان»، «مسعود كیمیایی»، «ناصر تقوایی»، «داریوش مهرجویی»، «علي حاتمی»، «بهرام بیضایی»، «نعمت حقیقی»، «فرخ غفاری»، «ابراهیم گلستان»، «عباس كیارستمی»، «امیر نادری»، «محمدعلي فردین»، «اسفندیار منفرزاده»، «بهروز وثوقی»، «روبیك منصوری»، «ناصر ملك مطیعی»، «سهراب شهید ثالث»، «پرویز كیمیاوی»، «ابراهیم حاتمي كیا»، «رخشان بني اعتماد» از جمله سرمایه های ارزشمندی بودند كه در روند بلوغ این صنعت نقش داشتند.
گفتمان سازی توسعه محور برای سینما به عنوان هنرصنعتی كه باید رشد كند و از حمایت مردم و مسئولان برخوردار باشد ضرورتی است كه نباید از آن غافل شد.
سینما بستری مهم برای فرهنگ سازی و نهادینه كردن مولفه ها ی رفتاری در جامعه است كه این مهم نیز در كنار درامدزایی و ظرافت های حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است چرا كه هنر با محتوای الهی می تواند پرواز دهنده ی انسان به اوج باشد و در گام دوم انقلاب باید بیش از پیش هویت سازی آگاهانه در این عرصه رخ بنماید.
سینمای ایران در عرصه بین المللی و داخل كشور در سال های اخیر تبدیل به یك صنعت پر درآمد شده است و موفقیت های فیلم های بسیاری در جشنواره های بین المللی گواه این ادعاست.
با وجودرشد و پویایی سینمای ایران این ظرفیت نباید تنها با كارویژه سرگرمی دیده شود بلكه نیاز است كه دایره مخاطبان آن تنوع پذیری خاص خود را پیدا كرده و با تولیدات جذاب و نقشه راه حساب شده بیش از پیش فیلم های فاخر توسط اهالی سینما بر پرده برود كه پاسخگوی سلایق مختلف بوده و در گفتمان سازی فرهنگی نیز راهی همخوان و هدفمند را طی كند.
دست اندركاران امور فرهنگی استان مركزی می گویند: پخش فیلم خوب و مخاطب پسند همراه با بیان جذابیت های حرفه ای در سطح جهانی و در مواردی هم عنوان مسایل روز اجتماعی رابطه مستقیم با استقبال سینما روها دارد و این مهم بارها در نقاط مختلف كشور و این استان به اثبات رسیده است.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی درباره چگونگی ساخت سینما در اراك می گوید: راه اندازی نخستین سالن سینما در این كلانشهر موسوم به سینما آریان یا برق به سال های 1311 برمی گردد و فیلم ایرانی دختر لر كه در سال 1312 در سینماهای تهران به نمایش عمومی گذاشته شد در سینما آریان روی پرده رفت و استقبال بی نظیری از آن شد.
«مجید طبیب زاده» افزود: سینمای ایران از زمان راه اندازی تا كنون در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داشته و اكنون نیز از ظرفیت های ارزشمندی برخوردار است و با فعالیت های گسترده تهیه كنندگان و افكار فراملیتی نویسندگان، تبحر و كارآزمودگی كارگردانان و درخشش بازیگران جوان و با انگیزه صنعت سینمای ایران حرف های بسیاری برای گفتن در سطوح بین المللی دارد.
وی بیان كرد: حضور «علی نصیریان» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در فیلم مسخره باز به كارگردانی«همایون غنی زاده» یكی از جوانترین فیلمسازان كشور ما نشان از این می دهد كه با وجود حفظ كسوت و احترام به بزرگان این هنر در ایران، بزرگترین بازیگر مرد سینما ایده و فیلمنامه یكی از جوانترین كارگردان ها را مقابل دوربین می برد و این هیچ دلیلی به غیر از پویایی یك سینما نمی تواند باشد.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی سینمای ایران مسیر جدیدی را برای حركت انتخاب كرد و بخش قابل توجهی از تولیدات سینمای ایران در دهه 60 با مضمون دفاع مقدس ساخته می شد كه مخاطبان بسیاری را به سینما می كشاند.
طبیب زاده بیان كرد: فیلم سینمایی «مرز» (1360) نخستین فیلم ایرانی درباره جنگ ایران و عراق بود كه توسط «جمشید حیدری» بر اساس فیلمنامه‌ای از «سیروس الوند» ساخته شد و نقش قهرمان به انزوا رفته را هم «سعید راد» بازی كرد و پس از استقبال چشمگیر مردم از این فیلم فعالان و پژوهشگران سینمایی كشور گمان می كردند این فیلم پر فروش ترین فیلم سینمای ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: بعد از ساخت فیلم مرز، فیلم های بسیاری با مضمون دفاع مقدس از قبیل «برزخی‌ها»، «جانبازان»، «عبور از میدان مین»، «پایگاه جهنمی»، «عقاب‌ها»، «گذرگاه»، «پیشتازان فتح»، «ما ایستاده‌ایم»، «‌یاد»،« پرچم‌دار»، «پلاك»، «جدال در تاسوكی»، «حماسه دره شیلر»، «اتاق یك»، «هویت»، «حریم مهرورزی» و «پرواز در شب»،« پایگاه جهنمی»، «عقود» و «دیده بان» با همت كارگردان های بزرگی همچون «ساموئل خاپیكیان»، «رسول ملاقلی پور»، «مسعود كیمیایی» و «ابراهیم حاتمی كیا» ساخته شد كه هر یك از لحاظ فروش دیگری را پشت سر می گذاشت.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی بیان كرد: در دهه های بعدی سینمای ایران نیز فیلم های بسیاری از قبیل «آدم برفی»، ساخته «داود میرباقری»، «مارمولك» اثری از «كمال تبریزی»، «اخراجی ها» به كارگردانی «مسعود ده نمكی»، «گشت ارشاد» اثری از «سعید سهیلی» و «محمد رسول الله» به كارگردانی «مجید مجیدی» در سینمای ایران ساخته شد كه هر یك در جایگاه و شرایط خود فروش فوق العاده ای داشته اند.
طبیب زاده بیان كرد: فیلم با كیفیت با موضوع و قالب فرهنگی همراه با ایده پردازی و بهره گیری از نمادها و نشان های جوانگرایی می تواند نقش مهمی در فروش هر چه بیشتر داشته باشد كه این مهم به خصوص در سال های اخیر تا حدودی مورد توجه اهالی سینما قرار گرفته است.
وی افزود: سینما به عنوان محل آموزش فرهنگ و ادب واجد فیلم های خوب و موثر است و فیلمسازان كشور به این نتیجه رسیده اند كه مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند و باید تولید باكیفیت اكران شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی گفت: شرایط روز سینمای استان مركزی نسبت به سال های گذشته تغییرات چشمگیری كرده و درصد استقبال مردم از فیلم خوب در چند سال اخیر افزایش دارد.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی توضیح داد: علاوه بر فعالیت مراكز سینمایی فرهنگ و عصر جدید(با سه سالن) در شهر اراك، در تفرش، ساوه، محلات، دلیجان و خمین نیز هر كدام یك سالن سینما وجود دارد اما بقیه مناطق شهری این استان از مكان اكران فیلم محروم هستند.
وی می افزاید: یك سرمایه گذار در آشتیان و متقاضی دیگری در اراك درخواست راه اندازی مجتمع سینمایی به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه كردند كه در حال بررسی است.
این مقام مسئول در استان مركزی یادآور شد: انجمن سینمای جوان این استان برای استقرار سینما سیار در شهرستان هایی كه از این امكانات بی بهره هستند برنامه ریزی كرده و به زودی این مهم محقق می شود.
طبیب زاده افزود: سینماهای استان مركزی به صورت دیجیتال فیلم پخش می كنند و سیستم آپارت در سطح این واحدها وجود ندارد كه این مهم در كیفیت خدمات پخش نقش محوری دارد.
مدیر سینما فرهنگ اراك نیز می گوید: استقبال مردمی متناسب با نمایش آثار برتر در سالن ها متفاوت است و در صورتی كه فیلمی با ایده پردازی نو همراه باشد استقبال شایانی از آن می شود.
«احسان بیات» افزود: مهمترین دلیل بی میلی افراد به سینما فیلم های ضعیف از برخی فیلمسازان گمنام است چرا كه بر اساس تجربه، حتی در زمان قبل از انقلاب نیز آثار كارگردانان مطرح تماشاگران بیشتری را به سینماها می كشاند.
وی ادامه داد: اگرچه فناوری های نو امكان مشاهده محصولات هنری را در منزل مهیا كرده ولی اگر آثار فاخر و قوی اكران شود استقبال مردم از سینما بالا می رود و هراز گاهی با كار خوب یك فیلمنامه نویس و یابازی هنزی و كارگردانی قوی بیش از 90 درصد از صندلی های سینما پر می شود.
مدیر سینما فرهنگ اراك با بیان اینكه شرایط روز سینمای نسبت به یك دهه گذشته بهتر است، ادامه داد: اكنون كه هنر هفتم در نقاط مختلف دنیا به خصوص آمریكا، كانادا، هند، فرانسه و اسپانیا از رونق برخوردار است،مسئولیت دست اندركاران فرهنگی كشور در احیای این هنر- صنعت مضاعف تر است.
بیات به نرخ نیم بهای بلیت سینما در روزهای سه شنبه انتقاد كرد و گفت: اكنون قیمت هر قطعه بلیت در سینمای فرهنگ 70 هزار ریال است كه این مهم در روز های سه شنبه 35 هزار ریال می شود اما ازدحام جمعیت در آن روز مشكلاتی را هم برای مردم و هم برای مسئولان سینما ایجاد می كند.
مدیرسینما فرهنگ اراك بیان كرد: اگر شرایطی فراهم شود كه قیمت كلی بلیت كاهش 20 یا 30 درصدی داشته باشد بازتاب بیشتری به لحاظ استقبال مردم و حفظ نظم در سینما دارد.
مدیر سینما عصر جدید اراك همچنین می گوید: كیفیت سالن ها، ارایه خدمات و كیفیت اثراز اصول مهم و اساسی در ورود تماشاچی به سینما است.
«محسن ذولفعلی» یادآورشد: سینما عصر جدید در سال 1393 تعمیر اساسی شد و فروش كنونی این سینما نسبت به سال های قبل از تعمیرات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
وی عنوان كرد: یكی از مشكلات كنونی سینمای ایران تولید فیلم مخاطب پسند است چرا كه مردم فرصتشان را برای تولید فاخر می گذارند و این مهم باید توسط سینماگران با جدیت و قاطعیت در مراحل تولید لحاظ شود.
این سینمادار شهر اراك یكی از مشكلات كنونی سینماداران را فارغ از درآمدزایی و نیاز به فیلم خوب برای جذب مخاطب، ضعف فرهنگ برخی تماشاچیان عنوان كرد و افزود: هنوز برخی از افراد جامعه نتوانستند با این موضوع كنار بیایندكه سینما محیطی فرهنگی است و جایی برای بروز برخی رفتارها نیست.
ذوالفعلی گفت: برخی عادات غلط رفتاری نظیر كشیدن سیگار و خوردن انواع خوراكی در حین اكران فیلم باعث آزار بقیه مخاطبان می شود، حتی برخی با به جا گذاشتن پسماندها موجب كثیف شدن سالن ها می شوند كه در شان شهروند فهیم نیست.
یك تماشاچی سینما در اراك نیز می گوید: فیلم خوب و استفاده از بازیگران توانمند همراه با موسیقی متن جذاب نیازمند تبلیغ در صداو سیما را ندارد و تنها با نصب پوستر و یا عكس هایی از پشت صحنه فیلم بر روی دیوار و یا در سینما، مخاطبان را به تماشای فیلم می كشاند.
«عباس عبدالوند» ادامه داد: مخاطب شناسی و تشخیص ذائقه مردم باید به صورت مقطعی و شرایطی باشد و نمی توان یك نسخه واحد برای سالیان متمادی در سینما تجویز كرد به عنوان مثال فیلم به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی كیا علاوه بر اینكه برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره ی فیلم فجر در سال 96 شد، میزان استقبال عمومی نیز بسیار چشمگیر بود.
وی ادامه داد:حاتمی كیا در انتخاب موضوع و چگونگی به تصویر كشیدن رشادت های شهدای مدافع حرم شمار زیادی از اقشار مختلف جامعه را به سینما كشاند و می توان این فیلم را به عنوان تولید موفق و مخاطب پسند معرفی كرد و باید این ویژگی مهم سرلوحه سایر اهالی سینما باشد.
یكی دیگر از تماشاچیان سالخورده سینما در اراك افزود: معتقدم موضوع فیلم از انتخاب بازیگر بسیار مهمتر است چرا كه در سینمای قبل و بعد از انقلاب آثاری با موضوع های متنوع در جذب مخاطب موفق تر بوده اند.
«سیامك عراقیه» گفت: ستاره شدن بازیگران محصول هنرنمایی در نقش های متعدد و فیلم های مختلف است و اگر موضوع آثار با شرایط روز جامعه همخوانی نداشته باشد بازیگر نمی تواند خود را در جایگاه اصلی نقش قراردهد.
وی ادامه داد: كیفیت پایین برخی سریال های تلویزیونی و مجموعه های نمایش شده از شبكه های ماهواره در افت سلیقه و درك هنری تماشاچی تاثیر گذاشته است و البته ساخت فیلم هایی با مضامین تاریخ مصرف دار و تولید نشدن آثار قوی از مشكلاتی است كه سبب بی میلی مخاطب به سینما می شود.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مركزی توجه به قهرمان پروری در فیلمنامه ها را از مهمترین عوامل افزایش تماشاچیان سینما عنوان كرد و گفت: در كشورهای توسعه یافته با وجود امكانات و تجهیزات مدرن فیلمسازی و وجود سالن های مجهز سینما، قهرمان پروری به عنوان اصل بی چون و چرا جذب مخاطب سرلوحه امور فیلمسازان است.
«سعید عبدالحمیدی» افزود: دلیل اصلی موفقیت سینمای ایران در گذشته وجود قهرمان در فیلمنامه ها بود و برای احیای این هنرصنعت باید به اهمیت این مسئله بیشتر پی برد.
وی ادامه داد: استفاده از دوبلور حرفه ای یكی دیگر از عوامل جذب تماشاچی سینما در گذشته بود كه متناسب با نقش افراد در فیلم از دوبلور نیز استفاده می شد اما امروز بازیگران با صدای واقعی خود در فیلم ظاهر می شوند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مركزی گفت: دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به انواع فیلم از طریق فضای مجازی، شبكه های ماهواره ای و حتی كپی برداری از عوامل مهم كاهش ورود تماشاچیان به سینماست.
وی ادامه داد: شرایط سینمای ایران اكنون به مراتب بهتر از گذشته است و هر روز نیز به سمت و سوی موفقیت بیشتر می رود، بنابراین مدیریت فضای مجازی، قهرمان پروری در فیلمنامه ها و گسترش فرهنگ سینما می تواند به رونق روز افزون این صنعت در ایران كمك كند.
9 سالن سینما در استان مركزی فعال است كه سه سالن در شهرهای خمین، تفرش و ساوه به صورت دیجیتالی و بقیه به صورت سنتی فعالیت دارند.
3017/6013/
۰ نفر