۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83256951
T T
۰ نفر
78 باند قاچاق اشیای تاریخی در مازندران منهدم شد

ساری- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مازندران گفت كه 78 باند حفاری و قاچاق اشیای باستانی و تاریخی طی سال 97 در این استان كشف و منهدم شدند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا كردان روز چهارشنبه در ستاد تسهیلات سفر نوروزی استان مازندران اظهار داشت: طی عملیات های انجام شده، 327 نفر سوداگر اشیای تاریخی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند كه از این تعداد بیشتر افراد بومی استان مازندران بودند.
وی با اعلام این كه از اعضای این باندها 55 دستگاه فلزیاب و دیگر ادوات و ابزار حفاری كشف و ضبط شد، گفت كه یك هزار و 600 قطعه تاریخی اصل و تقلبی از جمله 200 قطعه سكه باستانی اصلی و بدلی از این افراد به دست آمد.
كردان همچنین از انجام 73 هزار بازدید میدانی و عملیاتی طی سال 97 از پایگاه های تاریخی استان خبر داد و افزود: همچنین سال گذشته با هماهنگی دستگاه قضایی از 35 دستگاه خودروی مشكوك به قاچاق اشیای عتیقه هم بازرسی به عمل آمد كه نتیجه آن كشف اشیای تاریخی از جمله ظروف، ادوات جنگی و زیورآلات بود.
وی همكاری مردم در این كشفیات را بسیار موثر و تعیین كننده دانست و گفت: مردم به دلیل بومی بودن در منطقه خود، بهترین نیرو و حامی برای جلوگیری از تاراج میراث فرهنگی استان هستند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران همكاری یگان های نیروی انتظامی و سیستم قضایی برای انجام عملیات كشف انهدام باندهای كشف و قاچاق اشیای تاریخی و باستانی را هم بسیار خوب توصیف كرد .
وی گفت: شماره تلفن ثابت 33391007 و شماره تلفن همراه 09116991007پل ارتباطی و سامانه اطلاع رسانی مردمی یگان حفاظت استان مازندران است كه به صورت شبانه روزی جواب گو مردم است .
نمایشگاه كشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی به مدت 10 روز در خانه موزه تاریخی كلبادی ساری برپاست و بازدید برای علاقه مندان و عموم آزاد و رایگان می باشد .
مازندران دارای 17 موزه تاریخی - باستانی است كه بیش از هشت هزار قلم آثار تاریخی در آن نگهداری می شود .
همچنین این استان دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است كه از این تعداد حدود 600 بنای تاریخی و فرهنگی ثبت ملی است.
7335/1654
۰ نفر