۸ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۰۷
کد خبر: 83258269
T T
۰ نفر
مشكلي در روند فعاليت سدهاي قم وجود ندارد

قم - ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه اي قم گفت: مشكلي در روند فعاليت سدهاي استان پيش نيامده و خطر سرريز آب وجود ندارد.

احمد حاج حسيني مسگر پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بر اساس آخرين وضعيت انتقالي آب از سرشاخه ها و سدهاي مسير سامانه انتقال به قم، سد گلپايگان با حجم 27، سد 15 خرداد با حجم 42.76 و سد كوچري با حجم 75.78 ميليون مترمكعب ذخيره آبي بدون هيچ مشكلي فعاليت مي كنند.
وي بيان كرد: تخليه آب سر ريز از سدكبار نيز بدون هيچ مشكل و تهديدي به رودخانه هاي پايين در جريان است.
وي ادامه داد: تا اين لحظه هيچ خطري سدهاي استان قم را تهديد نمي كند و همه چيز تحت كنترل است، همچنين تمهيدات لازم براي مواجهه با حجم گسترده آب ناشي از بارندگي هاي روزهاي آينده نيز انديشيده شد و مشكلي وجود ندارد.
سد كوچري در هشت كيلومتري جنوب غرب شهرستان گلپايگان شهريورماه 1395با هدف تامين آب شرب درازمدت شهرهاي دليجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمين، گلپايگان، محلات، نيمور، سلفچگان وشهرك پرديسان قم به طور رسمي به بهره برداري رسيد.
براي تنظيم آب انتقال يافته از حوضه دز، در پايين دست سد گلپايگان، سد كوچري با ارتفاع 73 متر از كف و 96.5 متر از پي، با حجم بدنه 5.2 ميليون مترمكعب و با حجم مخزن 207 ميليون مترمكعب ساخته شد.آب ذخيره شده در سد كوچري توسط خط لوله اي به طول 108 كيلومتر به تصفيه خانه «دودهك» و از آنجا توسط خط لوله اي به طول 72 كيلومتر به شهر قم مي رسد.
سد 15 خرداد در شمال شرقي شهرستان دليجان و در فاصله 5 كيلومتري آن قرار دارد، اين سد با حداكثر ارتفاع از كف رودخانه 30.54 متر و ارتفاع از روي پي 96 متر، طول تاج 320 متر و عرض آن در تاج 10 متر است. حجم آب مفيد آن 165 ميليون متر مكعب مي‌باشد. اين سد به وسيله آبهاي جاري اليگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذيه مي شود.
سد قديمي كبار در دشت كبار در نزديكي زنبورك روستاي خورآباد از توابع بخش كهك قم قرار دارد، بخش كهك درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 كيلومتر است.
بارندگي شديد از يك شنبه شب هفته جاري در قم آغاز شد و تا روز ششم فروردين ماه ادامه داشت و طبق اعلام اداره كل هواشناسي اين استان، بارش در برخي ساعت ها در ارتفاعات استان بويژه در بخش كهك به صورت برف بود. مديريت بحران قم نيز در اطلاعيه اي، نسبت به احتمال سيلابي شدن مسيل ها و آبگرفتگي معابر به دليل ناپايداري وضعيت جوي استان طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردين) هشدار داد بود.
طي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري بيش از 40 ميليمتر باران درقم باريد.
7405/ 6133/
۰ نفر