۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83258870
T T
۰ نفر

بابلسر ؛ شهر رودخانه و دریا برای گردشگران

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83258870
بابلسر ؛ شهر رودخانه و دریا برای گردشگران

ساری - ایرنا -شهرستان بابلسر، از شهرهای ساحلی در استان مازندران است كه لقب یكی از خوش آب و هواترین مناطق شمالی كشور را به خود اختصاص داده است، منطقه‌ای بسیار سرسبز و باطراوت كه طبیعت بكر و چشم‌اندازهای زیبا و خارق‌العاده‌ آن چشم هر گردشگر تازه واردی را مجذوب و مسحور خود می سازد.

به گزارش خبرنكار ایرنا، بابلسر در حاشیه بزرگترین دریاچه جهان و سواحل زیبای آن قرار دارد و به سبب دوری از كوه و نزدیكی به دریا با هوای بسیار معتدل، یكی از مهم ترین مناطق گردشگری و مهمان پذیر كشور است كه از سوی سازمان ایرانگردی و جهانگردی به عنوان یك قطب بزرگ گردشگری برگزیده شده است.
یكی از دلایل جذابیت شهر بابلسر عبور رودخانه ' بابلرود ' از میان این شهر است كه به دلیل دارا بودن امكانات رفاهی همچون قایق های تفریحی ، زیپ لاین و چایخانه های همجوار با این رودخانه، در بین شهرهای مازندران شهره است و از این شهر به عنوان نگین گردشگری مركز و شرق مازندران نام می برند.
برخورداری از اسكله ساحلی و سنگ های موج شكن در اطراف اسكله ، پارك شورا ، پارك وحش ، پل معلق بابلسر مربوط به دوره پهلوی اول و همچنین مكان های مذهبی تاریخی همچون بقعه بی بی روقیه و امامزاده ابراهیم بابلسر متعلق به قرن نهم هجری كه نشان از قدمت این شهر دارد ، از دیگر مكان های دیدنی و جذاب شهرستان بابلسر است.
یكی از زیبایی های شهرستان بابلسر وجود بازارچه قدیمی و سنتی در قلب شهر است كه طراوت و زندگی را به شهر بخشیده است. در این بازارچه انواع سبزی ، ترشیجات محلی و همچنین ماهی ها و پرندگان محلی ازجمله غاز و اردك و.. یافت می شود .
'مشهد سر' نامی است كه در گذشته‌های دور بابلسر را بدان می‌خواندند. برخی معتقدند كه به دلیل حضور سر امامزاده ابراهیم (ع)، برادر امام رضا (ع) در این شهر، به این نام شهرت یافته است. در این شهر می‌توان آثار تاریخی و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی طبیعی را مشاهده كرد.
بابلسر یكی از اصلی ترین و پر گردشگر ترین شهرهای استان مازندران است به طوری كه سالانه بیش از سه میلیرون گردشگر به این شهر سفر می كنند.
** پل معلق بابلسر
سازه‌ای متعلق به دوران حكومت پهلوی اول در شهرستان بابلسر و در خیابان پاسداران این شهر شمالی قرار دارد كه امروزه یكی از جاذبه‌های گردشگری كشور تبدیل شده است.
پل معلق بابلسر كه نام این اثر تاریخی است، از جنس فلز به صورت معلق و در سال۱۳۱۳ پیش از وقوع جنگ جهانی دوم به همت كارشناسان كشور سوئد و آلمان احداث شد.
قرارگیری این اثر تاریخی با طولی بالغ بر ۸۰ متر، ارتفاعی برابر با ۱۶ متر و عرض ۸ متر روی رود زیبای بابلرود ، زیبایی دو چندانی به آن بخشیده است و لقب نخستین پل ماشین‌رو را به خود اختصاص داده است.
ایستادن بر روی این پل به همراه نسیم آرامش بخش دریای خزر كه از شمالگان می وزد و عبور آرام آب روزخانه بابلرود حس بی نظیری است كه تجربه آن برای هر عشق سفری ضروری است.
** بازار روز و حس قدیم قدیما
بازار روز بابلسر یكی از معدود بازارهای بومی و كهن مازندران است كه هنوز در میان انبوهی از سازه های مدرن ، پرصلابت از همیشه حیات دارد.
این بازارچه هنوز رنگ بوی گذشته را دارد و همچنان گذشته داد و ستد در این بازارچه به شكل سنتی انجام می شود.
فروش محصولات خانگی و دستاوردها و دست ساخته های زنان و مردان روستایی و حاشیه نشین هنوز هم ریشه اصلی و شاهرگ اقتصادی بازار روز بابلسر است.
در این بازار از سبزی و ترشی جات محلی گرفته تا ماهیان صید شده به دست صیادان بابلسری جلوه ای زیبا برای هر گردشگری به نمایش می گذارد.
** رودخانه بابلرود و اسكله‌های قایقرانی
قطعا رودخانه‌ی زیبای بابلرود یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی و گردشگری در بابلسر است كه باعث تفكیك این شهرستان به دو قسمت شده است ، مكانی كه خوشبختانه با ایجاد امكانات و تسهیلات مناسب تفریحی در پیرامون آن، یكی از محبوب‌ترین مكان‌های تفریحی در این شهرستان زیبا است.
پارك و فضای سبزی كه پیرامون رودخانه ایجاد شده است در كنار اسكله‌های قایق‌رانی، سفره‌خانه‌، رستوران‌ و كافی‌شاپ، زیبایی و محبوبیت این منطقه را دو چندان كرده است.
اما آنچه از دیرباز این رودخانه را بیش از هر رودخانه ای در كشور در بابلسر مشهور كرده است، وجود چای خانه های درون رودخانه است كه بدون تجربه در این چایخانه ها كسی نمی تواند تداعی حس آرامش ان را به كسی منتقل كند.
** پارك وحش بابلسر
در خیابان دریا، مجاورت مركز سرطان‌شناسی شهرستان بابلسر، یكی دیگر از مكان‌های دیدنی بابلسر قرار گرفته است كه به صورت خصوصی اداره می‌شود. در واقع این جاذبه‌، 'پارك وحش' این شهر ساحلی است كه مسئولان آن، حیواناتی همچون گرگ، شیر، شتر، گوش‌سیاه، خرس، میمون و حیوانات دیگری را نگاه می‌دارند.
**امامزاده ابراهیم (ع)
یكی از جاذبه‌های ارزشمند مذهبی در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی (ع) است كه به 'ابوجواد' نیز شناخته می‌شود. روایت است كه ایشان همراه با خواهرشان در بازار محله‌ مشهدسر مدفون شده‌اند. عمارت آرامگاه، ساختمانی است به صورت هشت ضلعی كه گنبد آن به شكل هرمی با عظمت روی بنای بقعه سوار شده است.
قدمت آرامگاه امامزاده ابراهیم (ع)، نزدیك به ۶ قرن است و به نظر می‌رسد كه قدمت این آرامگاه به قرن نهم هجری قمری باز ‌گردد و همین امر نشان از تاریخچه‌ی طولانی بابلسر دارد.
از ویژگی‌های این بنا وجود درهای نفیس و ارزشمند، صندوقی چوبی و كتیبه‌های متعدد است كه بر ارزش آن افزوده است.
** منطقه ساحلی 'میرود'
منطقه نمونه گردشگری 400 هكتاری ' میرود ' كه در دو كیلومتری شهر بهنمیر از توابع بابلسر واقع شده است ، از جمله جاذبه های گردشگری و توریستی زیبا در استان مازندران است كه فضای سرسبز و جنگلی همراه با پارك كودك در كنار دریا، زیبایی خاصی به این منطقه بكر داده است. بهنمیر كه در شهرستان بابلسر واقع شده‌ است
همچنین در این منطقه برای شنای مسافران و استفاده آنها از آبهای ساحل و جلوگیری از بروز هرگونه حوادث، دو طرح دریا برای آقایان و خانم ها برای فصل شنا با حضور تعدادی غریق نجات در نظر گرفته می شود .
** منطقه توریستی 'كرفون'
كرفون در 13 كیلومتری شرق شهر بابلسر در جاده ساحلی به سمت ساری واقع شده است. منطقه ای بكر و زیبا با سواحلی شنی و وسیع و دریایی تمیز كه این روزها كمتر در سواحل دریای خزر دیده می شود.
همچنین سواحلی كم خطر به دلیل اینكه هنوز پی شهرسازی به تن این بخش از ساحل خزر نخورده و عاری از هر گونه ساخت و ساز زیر آبی و یا جلبك هایی است كه ممكن است باعث غرق شدگی شود.
ساحلی ماسه ای كه فرصت خوبی برای كسانی كه طالب آرامش هستند به همراه خواهد آورد. این منطقه طی مصوبه دولت در سال 1387 به عنوان یكی از مناطق نمونه گردشگری شناخته شده است، كه به دلیل دارا بودن منظره دریا و جنگل در كنار هم همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد.
**روستای گالشكلا
یكی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان بابلسر، روستای زیبای گالشكلا در بخش ' بهنمیر ' این شهرستان است كه در فاصله‌ یك كیلومتری از آن قرار گرفته است.
این منطقه از بابلسر را به نام بهشت دامداران می‌خوانند. آب و هوای مطبوع، سرسبزی و نشاط طبیعت پیرامون روستا، چشم‌انداز زیبا و دیدنی و میهمان‌نوازی مردم روستا باعث شده است كه گردشگران و مسافران به این ناحیه از شمال كشور سفر كنند.
**سد لاستیكی عرب خیل
یكی دیگر از تفرجگاه‌های محبوب و دوست‌داشتنی بابلسر، در بهنمیر قرار دارد كه به 'سد لاستیكی عرب خیل' شهرت یافته است.
پیرامون این سازه‌ كه دارای طولی بالغ بر ۵۰ متر و ارتفاعی برابر با ۳ متر از سطح رودخانه است، دارای چشم‌اندازی زیبا و مناظری قابل توجه است كه امروزه به یكی از استراحتگاه‌های مناسب برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است.
جالب است بدانید كه آب این سد از رودخانه ' تلار' قائمشهر تامین می شود كه از رشته‌كوه البرز سرچشمه گرفته و با عبور از شهرهای سوادكوه ، قائمشهر و كیاكلا، به سد عرب خیل در بهنمیر سرازیر شده و پس از طی كردن بخش‌های غرب، شرق و جنوب بهنمیر، در ساحل میرود وارد دریای خزر می‌شود.
اینها بخشی از جاذبه های گردشگری بابلسر هستند كه سالانه میلیون ها گردشگر و مسافر را به سوی خود می كشاند.
علاوه بر این جاذبه ها، وجود انبوهی از فروشگاه های بزرگ و كوچك و رستوران ها و فست فود های بی نظیر در حاشیه این شهرستان، جنبه دیگر گردشگری بابلسر است كه هر مسافری را به سوی خود می كشاند و ترافیك های عظیم اطراف بابلسر نیز گواه این ادعا است.
9919/1654
۰ نفر