۹ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83258954
T T
۰ نفر

شهردار شیراز:

مسیل های دروازه قرآن پاكسازی شده بودند

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83258954
مسیل های دروازه قرآن پاكسازی شده بودند

شیراز- ایرنا- شهردار شیراز با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر این كه لایروبی نشدن مسیل ها منجر به حادثه سیل دروازه قرآن شد، گفت: این مسیل ها مردادماه گذشته پاكسازی و كانال های مربوطه لایروبی شده بودند و مستندات آن قابل ارائه است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز جمعه به نقل از حیدر اسكندرپور افزود: شهرداری شیراز برنامه مدون سالیانه برای لایروبی كانال ها و پاكسازی تمامی مسیل ها و جوی های سطح شهر دارد و بر اساس این برنامه مشخص در فصل تابستان مسیل ها و جوی ها پاكسازی می شوند تا برای بارش باران در فصل پاییز و زمستان آماده شود.
** علت حادثه باید پس از بررسی كارشناسان و متخصصان اعلام شود
شهردار شیراز با بیان اینكه معتقدیم در ساعات اولیه اینگونه حوادث نمی توان اظهار نظر دقیقی در خصوص علت اصلی حادثه كرد، گفت: علت حادثه باید پس از بررسی كارشناسان و متخصصان اعلام شود.
وی ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه سیل دروازه قرآن و شهروندان شیرازی افزود: در شهرداری كارگروهی تشكیل شده و سوابق حادثه در حال بررسی است كه طی روزهای آینده تیم كارشناسی نتیجه حاصل را ارائه خواهند كرد؛ همچنین در استانداری و شورای شهر نیز كارگروهی مشابه تشكیل شده است.
** بكارگیری 2 هزار نیروی شهرداری در ساعت وقوع حادثه
اسكندرپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه سیل پنجم فروردین ماه دروازه قرآن شیراز گفت: مجموعه شهرداری از ابتدای وقوع سیل پنجم فروردین ماه در دروازه قرآن با تمام توان به دنبال مدیریت شرایط بعد از حادثه و بازگرداندن هر چه سریعتر شهر به حالت عادی بود.
شهردار شیراز با بیان اینكه در حادثه سیل دروازه قرآن با بیش از 2 هزار نیرو از همان ساعت وقوع حادثه شروع به خدمت رسانی كردیم، گفت: پس از حدود 6 ساعت از وقوع حادثه سیل دروازه قرآن با همدلی و همراهی همه دستگاه ها و كمك های مردمی، شیراز به حالت عادی بازگشت و تردد در محور دروازه قرآن نیز انجام شد و این یك نقطه قوت محسوب می شود.
** لایروبی مجدد كانال های محله سعدی
شهردار شیراز همچنین با اشاره به سیلاب ششم فروردین ماه جاری محله سعدی گفت: در جلسه اخیر با شهرداران مناطق 11گانه اقدام به تقسیم بندی منطقه آسیب دیده سعدی كردیم و طبق این تقسیم بندی از چهارشنبه عملیات لایروبی مجدد كانال های این محله آغاز شد.
اسكندرپور افزود: بازرسان نیز بر كار لایروبی مجدد این كانال ها نظارت می كنند، همچنین همزمان با پاك كردن آثار سیل در محله سعدی ، تمهیدات لازم برای سامانه بارشی پیش رو پیش بینی می شود و شهرداری شیراز برای شرایط بارانی آمادگی كامل دارد.
** بسیج سه هزار نیروی شهرداری در محله سعدی
شهردار شیراز با اشاره به وقوع حادثه سیل در محله سعدی در ششم فروردین ماه اضافه كرد: برای مدیریت این حادثه با هماهنگی پلیس راهور اقدام به كنترل ترافیك و كاهش عبور و مرور به ویژه در محدوده رودخانه خشك و منطقه شرق شیراز كردیم.
وی با بیان اینكه پس از بارندگی روز سه شنبه و حادثه سیل در سعدی، یك بسیج عمومی در شهرداری شكل گرفت و تمامی امكانات حوزه های مختلف مدیریت شهری را در این منطقه متمركز كردیم، گفت: با بسیج نیروها ابتدا معابر اصلی و سپس معابر فرعی و كوچه ها را بازگشایی كردیم، حجم آب را كاهش دهیم و پس از آن اقدام به تمیز كردن و شستشوی محدوده كردیم همچنین بسیجیان و مردم نیز تخلیه آب منازل را بر عهده دارند.
اسكندرپور ضمن اشاره به حضور شهرداران مناطق یازده گانه شیراز و نیروهای اجرایی مناطق در محله سعدی افزود: در روزهای چهارشنبه هفتم فروردین ماه و پنج شنبه هشتم فروردین ماه بیش از سه هزار نفر از نیروهای شهرداری با برنامه ریزی و اولویت بندی در سطح مناطق 3 و 11 (محدوده آسیب دیده از حادثه سیل) مستقر شدند و هم اكنون در حال پاكسازی و بهسازی محدوده منطقه هستند.
شهردار شیراز ضمن اشاره به اینكه تلاش داریم در هفته آینده محله سعدی و سایر محلات آسیب دیده از حادثه سیل را به حالت عادی بازگردانیم، افزود: به شهروندان و به ویژه ساكنین محله سعدی قول می دهم كه با همتی كه در همه دستگاه ها وجود دارد بتوانیم طی چند روز آینده وضعیت این محله را ساماندهی كنیم.
** «مهمان نوازی» و «مهربانی» شیراز بار دیگر در جهان شهره شد
شهردار شیراز ضمن ابراز تاسف از وقوع حادثه تلخ سیل در این كلانشهر افزود: پس از این حادثه در نتیجه مهربانی و همگامی مردم و مسئولان بار دیگر صفت مهمان نوازی شیرازی ها در كشور و جهان پرآوازه و «مهمان نوازی» و «مهربانی» به ویژگی خاص شیراز تبدیل شد.
اسكندرپور با بیان اینكه در این حادثه همه نهادها همچون شهرداری، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای امدادی، گروه های مردم نهاد رسانه ها و شهروندان در كنار یكدیگر بودند یك صحنه بی نظیر از همبستگی، همراهی و همدلی را نمایش دادند، خاطرنشان كرد: در 48 ساعت اولیه حادثه همه نیروهای شهرداری اعم از نیروهای ستادی، مدیران ارشد و میانی و نیروهای اجرایی كنار یكدیگر بودند و حتی در این دو روز لحظه ای چشم بر هم نگذاشتند.
وی ادامه داد: لازم می دانم از همه همكارانم در مجموعه شهرداری به ویژه پاكبان ها و نیروهای خدمات شهری تشكر كنم. در این حادثه صحنه هایی از ایثار و تلاش پاكبان ها را دیدم و افتخار می كنم كه همكار پاكبان ها هستم.
وی ضمن یادآوری اینكه شهرداری شیراز امسال تلاش كرد تا نوروز زیبایی را تقدیم به شهروندان و مردم ایران كند، گفت: بلافاصله پس از ساماندهی وضعیت و زدودن آثار گل و لای دوباره شیراز را برای مردم شیراز و ایران بهاری خواهیم كرد.
شهردار شیراز در انتها خطاب به شهروندان اعلام كرد: شهرداری شیراز بیشترین تلاش خود را برای ساماندهی وضعیت پس از سیل دارد و از هیچ كوششی در این زمینه دریغ نخواهد كرد. ما پاسدار و قدردان همدلی مردم هستیم و برای پاسداری از این همدلی تلاش دوچندانی خواهیم داشت.
بارش شدید باران در روزهای پنجم و ششم فروردین منجر به وقوع سیل در مناطقی از شهر شیراز شد. پنجم فروردین ماه، سیل دروازه قرآن 19 كشته ، 107 مصدوم و خسارات مادی بسیاری به خودروهای در حال عبور برجای گذاشت. ششم فروردین ماه نیز مناطق پایین دست رودخانه خشك شیراز و مجاور این رودخانه با مشكل آبگرفتگی منازل و معابر روبرو شدند. در این میان، وضعیت منطقه سعدی وخیم تر از سایر نقاط بود.
9873/ 2027
۰ نفر