سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

شیراز-ایرنا-پنج سال از روزی که سیلی بنیان کن دروازه قرآن و محله سعدی شیراز را هدف قرار داد و زندگی صدها خانوار شیرازی را با خود برد و جان ۲۱ نفر از هم وطنان را گرفت می‌گذرد، هوای این روزهای شیراز نیز بارانی است و همین موضوع خاطره سیل سال ۹۸ را بیشتر زنده کرده است.

به گزارش ایرنا، زمانی که شیراز و شیرازی ها در حال میزبانی از خیل عظیم میهمانان نوروزی در سال ۹۸ بودند به یکباره آسمان و زمین در پنجم فروردین همان سال دست به دست هم دادند تا خشم طبیعت را به دلیل دست درازی انسان در محیط زیست،در شیراز خالی کنند.

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

آب از بالادست شیراز از سمت روستای آب زنگی طغیان کرد و به سمت دروازه قرآن که تقریبا ورودی اصلی شیراز از سمت استان های شمالی کشور است روانه شد و در محلی که قبلاً مسیل و گذر آب بوده و در چند دهه گذشته به خیابان تبدیل شده بود و اتفاقا شیب تندی هم دارد خشم طبیعت صف خودروهای ورودی و خروجی به شیراز را در هم کوبید و جان ۲۱ نفر از هم وطنان از زن و مرد، کودک و خردسال را گرفت.

خشم طبیعت به این رخداد تلخ رضایت نداد و روز بعد ششم فروردین ماه سیل روانه خانه‌های مردم در محله سعدی شد که در این منطقه نیز ساخت و سازهای عجیب و غریبی در مسیل گذر آب ساخته شده و بیشترین خسارت نیز در مسیل پوشیده شده از خانه‌های غیراستاندارد در این منطقه رخ داد و آب خانه و کاشانه هزاران خانوار را در این محله با خود برد.

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

هرچند که بازسازی واحدهای خسارت دیده در سیل ششم فروردین ماه ۹۸ شهرک سعدی شیراز پس از انجام مراحل امدادرسانی به مردم و تدارک برای بازگشت زندگی طبیعی به این محله قدیمی پایان یافته اما ضروری است نقشه راهی را برای این منطقه درنظر گرفته شود.

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

مسولان فارس در نیمه شهریور سال ۹۸ درباره آخرین تصمیم‌های اتخاذ شده درباره منازل ناایمن محله سعدی که در سیلاب آن سال به دلیل قرارگیری در مسیر گذر سیلاب دچار خسارات مالی زیادی شدند اعلام کردند که در این باره، چهار طرح مدنظر قرار گرفته که ابتدا طرح آبخیزداری، آبخوان داری و کنترل سیلاب محله سعدی است که از شمال شرق محله سعدی آغاز می شود و تا جنوب شرق این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و حوضچه های آرامش و سازه های مهندسی طراحی و اجرا می‌شود که بخشی از این اقدامات صورت گرفته است.

راه حل دیگر در این زمینه آزادسازی مسیل آبراهه‌های است که از گذشته در منطقه سعدی وجود داشته و در طول زمان تجاوزاتی به حریم آن صورت گرفته است.

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

محله سعدی شیراز در این سیلاب بیشترین آسیب را دید و کارشناسان امر نیز دلیل آن را ایجاد خانه و کاشانه در مسیری دانستند که در گذشته مسیر رودخانه و انتقال سیلاب بوده است.

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

در مسیری که در گذشته رودخانه بوده اکنون خانه‌هایی ساخته شده و کانالی با طول و عرض حدود دو در دو متر از زیر محله سعدی کشیده شده که کار انتقال سیلاب احتمالی را انجام دهد که در سیل فروردین ۹۸، این کانال ظرفیت انتقال آن حجم از آب را نداشته و برخی دیگر نیز افتادن خودرویی در این مسیر و مسدودسازی کانال را عاملی برای هدایت سیلاب به روی زمین و خانه و کاشانه مردم دانسته‌اند.

انبوه مهربانی، اندوه سیل را برد

سیلاب، تلخ‌ترین خاطره نوروزی شیراز

پنجم و ششم فروردین ۹۸ روزی است که شاید تا سالیان سال از ذهن مردم ایران و خصوصا شیرازی ها پاک نشود، هم خاطره سیل ویرانگر از یک سو و هم خاطره کمک های مردمی از یادها زدوده نمی شود.

اگر سیلاب ویرانگر و کوبنده است اما در این سرزمین دستان پرمهر و مهربان، شیفته کمک رسانی و میهمان نوازی هستند و اجازه نمی دهند که جای سیلی سیلاب دوام زیادی داشته باشد.

سیل شیراز جلوه های دیگری را هم به یادگار گذاشت؛ از جمله انتشارعکسها و پیامهایی در فضای مجازی که سیل کمک ها را جاری ساخت.

پیام هایی مبنی بر اسکان و پذیرایی رایگان که مردم شیراز در فضای مجازی انتشار دادند و این پویش مردمی، از تلخی سیل کاست.

در زمانی که همه شهروندان و مسافران با آسایش خاطر در حال لذت از شروع فصل بهار و گذران تعطیلات نوروزی و شیرازی‌ها نیز مانند هر سال در حال پذیرایی از صدها هزار میهمان و مسافر که در این ایام به شیراز سفر می کنند بودند که یورش سیلاب به یکباره از بالای دروازه قرآن کام همگان را تلخ کرد.

روزی که در پی ده ها سال خشکسالی و کم بارشی به یکباره تصویری در این کلانشهر خلق کرد که جوانان شیرازی کمتر نمونه آن را در خاطر دارند زیرا در دو دهه گذشته میزان بارش ها در این حد نبوده که در پی آن سیل در این شهر ایجاد شود و حتی برخی کارشناسان نیز این میزان بارندگی در مدت زمان حدود ده دقیقه را در ۲۵۰ سال گذشته در این شهر بی سابقه می دانند.

با جاری شدن سیلاب افرادی که در محل و یا اطراف دروازه قرآن حضور داشتند عکس و فیلم هایی را همان لحظه در فضای مجازی منتشر کردند که در این فیلمها خودروهایی که در این سیل مانند پر کاه روی آب شناور و به در و دیوار و خودروهای پایین دست برخورد می کردند مشاهده می شد، حجم و سرعت آب در این محل به حدی بود که در مدت زمان کوتاه و چند دقیقه‌ای کوهی از خودروهای عبوری را در روی هم تلنبار کرد،برخی با دیدن این صحنه در محل دروازه قرآن، خودروهای خود را رها کرده و به نقطه ای امن پناه بردند و عده‌ای نیز نتوانستند از این مهلکه جان سالم به در ببرند و درون خودروهای شناور باقی ماندند.

به دلیل شیب دار بودن این محل سریعا سیلاب از دروازه قرآن تخلیه و به محله های پایین دست راه یافت و از آنجا به رودخانه خشک شیراز ملحق شد.

با فروکش کردن سیلاب از دروازه قرآن تازه عمق فاجعه نمایان و رفته رفته بر تعداد فوتی ها و مصدومین این رخداد افزوده شد و همچنین دارایی و سرمایه های مردم که با تخریب زیاد مواجه و هر کدام به گوشه ای افتاده و نابود شده بود نیز مشاهده شد.

اما با این حجم مصیبت و تلخی که تاکنون دروازه قرآن به خود ندیده بود صحنه ها و عکس هایی نیز از هم دلی و نوع دوستی مردم شیراز به گوشه گوشه دنیا مخابره شد که اندکی این درد عظیم را تقلیل داد.

تدبیر مدیریت شهری شیراز برای جلوگیری از تکرار سیل؛ لوله‌گذاری محور دروازه قرآن

مدیریت شهری شیراز ابتدای مردادماه سال گذشته( ۱۴۰۲ ) اقدام به لوله‌گذاری بخشی از مرکز کلانشهر شیراز کرد تا از تکرار مخاطره سیل سال ۹۸ جلوگیری شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این زمینه به ایرنا گفت: عملیات لوله‌گذاری و هدایت آبهای سطحی در تقاطع چهل‌مقام-هفت تنان تا میدان قرآن به منظور جلوگیری از تکرار حادثه در مواقع بحرانی سیلابی در حال اجراست.

هادی شهدوست شیرازی از تداوم پروژه‌های زیرساختی به‌منظور حل گره ترافیکی و تدبیر برای جلوگیری از تکرار حادثه در مواقع بحرانی سیلابی در این کلانشهر سخن گفت و افزود: پروژه‌های تعریض پل سلمان فارسی و عملیات لوله‌گذاری و هدایت آبهای سطحی در تقاطع چهل مقام-هفت تنان تا میدان قرآن به طور شبانه روزی در سه نوبت کاری در مرداد سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی در بیان جزئیات عملیات حفاری و لوله‌گذاری تقاطع چهل مقام-هفت تنان تا میدان قرآن و ورودی شیراز از بلوار هفت تنان که منجر به مسدود شدن این مسیر از یکشنبه یکم مرداد ماه سال گذشته به مدت ۱۵ روز شد، گفت: هدایت آبهای سطحی و جلوگیری از بروز آب گرفتگی و سیلاب در مواقع بحرانی در حیطه وظایف شهرداری است که با توجه به ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از سرازیر شدن آبهای سطحی در مسیر اعلام شده، عملیات لوله گذاری، دفع و هدایت آبهای سطحی به خرم‌رود در دو فاز اجرایی شده است.

اقدام اصولی برای جلوگیری از حادثه سیل "دروازه قرآن" / خروج محله سعدی از انزوا و محرومیت

شهردار منطقه ۳ شیراز نیز در باره ایمن‌سازی دروازه قرآن برای جلوگیری از حادثه تلخ سیل سال ۹۸ و پروژه محرومیت زدایی در محله سعدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در زمینه توسعه پایدار شهرداری، کارهایی زیربنایی و اصولی در حال انجام است، گفت: سعی ما بر این است که با برگزاری جلسات متعدد و همچنین مشورت گرفتن از شهروندان، کارهایی انجام دهیم که مانع از به وجود آمدن چالش در آینده شود.

سید محمدجواد افضلی افزود: منطقه سه با ۲۲ مرکز گردشگری، از جمله آثار تاریخی و گرانبها مانند حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن، باغهای ملی و جهان نما، بابا کوهی و ... نگین شهر شیراز محسوب میشود و از این جهت حائز اهمیت فراوانی است.

افضلی به اتفاق تلخ فروردین ۹۸ و سیل دروازه قرآن اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که در این منطقه انجام شد و لوله‌گذاری به هزینه ۷۰ میلیارد تومان و اقدمات دیگری که در حال پیگیری است، این امیدواری وجود دارد که دستکم تا ۱۰ سال آینده، هیچ مشکلی در آن محدوده رخ ندهد.

شهردار منطقه ۳ شیراز در خصوص وضعیت منطقه سعدی که در سیل ۹۸ آسیب فراوانی دیده است، گفت: در این شهرک نیز عملیات احداث سیل بند در حال انجام و ۳۸ درصد پیشرفت داشته است، لایروبی هم تقریبا به طور کامل در رودخانه و جداول انجام شده است و امیدواریم دیگر هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی گفت: هفت پروژه محرومیت‌زدایی در شهرک سعدی اجرا شد و برای بهسازی و سنگفرش کوچه های صعب‌العبور ۷۰ میلیارد تومان هزینه شد و با لوله گذاری هایی هم که در بافت فرسوده انجام شده است، تقریبا بخش اعظمی از مشکلات این شهرک برطرف شده و این امیدواری وجود دارد که شهرک سعدی در آینده نزدیک از آن انزوا و فرسودگی خارج شود و به آن چیزی که در خور نام سعدی بزرگ و مردم خوب این منطقه است، تبدیل شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha