۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83259396
T T
۰ نفر
تقدیر از سریال‌ها، انتقاد از قطع بخش خبری 20:30

تهران- ایرنا- منتقد سینما و تلویزیون معتقد است سیما در نوروز 98 تاامروز در ارائه برنامه و سرگرم‌كردن مردم موفق عمل كرده و با توجه به وقوع سیل، اطلاع رسانی خوب بوده است، اما نباید پخش بخش خبری 20:30 متوقف می‌شد.

تلویزیون در اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین زمان پخش؛ یعنی نوروز هر ساله بهترین داشته های خود را روی آنتن می‌ برد.
سیما برای نوروز سال 98 نیز چهار سریال جدید را روی آنتن شبكه‌ های یك «نون. خ»، دو «بر سر دو راهی»، سه «زوج یا فرد» و پنج سیما «شش قهرمان و نصفی»، برده و دو سریال «در چشم باد» و «پایتخت 5» را مجددا از شبكه چهار و افق پخش می كند. همچنین وقوع سیل در بخش های مختلفی از كشور، تغییرات جوی فراوان و لزوم اطلاع رسانی در این زمینه موجب شد برنامه هایی به صورت ناگهانی روی آنتن ببرد. هر چند در تصمیمی از قبل، بخش خبر 20:30 از شبكه دو سیما قطع شد كه یكی از فرصت های مناسب اطلاع رسانی را از مدیران سیما گرفت.

*** طرح های جدید برای سریال های نوروزی
شهرام خرازیها در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد برنامه های نوروز 98 در سیما افزود: امسال دستكم چهار سریال تلویزیونی جدید ایرانی در حال پخش است كه ساعات پخش مناسبی دارد و به دنبال هم پخش می شود.
عضو كانون منتقدان و نویسندگان تئاتر با بیان اینكه، این سریال ها می تواند اوقات فراغت تماشاگران تلویزیون را پر كند، توضیح داد: این سریال ها خوب بودند و با این ایده مواجهیم كه ساعات پخش مناسبی دارند و می توانند اوقات فراغت تماشاگران تلویزیون را پر كنند.
وی اضافه كرد: سریال های نوروز 98، سریال های خوبی هستند. ایده های نسبتا نو و جذابی دارد و این ایده ها در مقایسه با سریال های سال های پیش در ایام نوروزی، غیرتكراری است.
به گفته خرازیها البته هنوز سریال «پایتخت» كار سیروس مقدم، حرف اول و آخر را می زند و هنوز نتوانسته ایم سریالی بهتر از پایتخت را در ایام نوروز از تلویزیون شاهد باشیم.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: همچنین برنامه هایی را در تلویزیون داریم كه دوربین مناطق مختلف ایران را از لحاظ گردشگری و توریستی به مردم نشان می دهد و در واقع نوعی مسافرت بصری و ایرانگردی رسانه ای است.

***سفر دوربین به مناطق مختلف ایران
خرازیها گفت: در این برنامه، دوربین تلویزیون، مناطق خوش آب و هوا و زیبا برای گردشگری را به مردم نشان می دهد و فرهنگ استان های مختلف را به مردم معرفی می كند.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه ایام نوروز است و ضروری است كه به فرهنگ ایرانی بیشتر بها داده شود، به اعتقاد من تلویزیون از این بابت هم خوب پیش رفته و به فرهنگ اقوام مختلف به خوبی در ایام نوروز پرداخته و آن را برای مردم به تصویر كشیده است.
منتقد سینما و تلویزیون به نكته دیگری نیز اشاره كرد و گفت: با توجه به وقوع سیل و حوادث اخیر، اطلاع رسانی تلویزیون در ایام نوروز در كنار برنامه های سرگرم كننده خوب بوده و توانسته در این شرایط بحرانی به وظیفه خود عمل كند.
خرازیها اظهار داشت: با وجود اینكه در فضای نوروزی و شاد برنامه ها قرار داریم، تلویزیون توانست تعادلی مناسب بین شادی ایام نوروز و اندوه بابت سیل های به وقوع پیوسته در كشور برقرار كند و اطلاع رسانی درستی انجام داد و همیاری و همدردی مردم را برانگیخت و از این بابت هم به وظیفه خود به خوبی عمل كرد.

***انتقاد از بخش خبری 20:30
وی در ادامه از حذف بخش خبری 20:30 در ایام نوروز انتقاد كرد و افزود: 20:30 یكی از پربیننده ترین بخش خبری تلویزیون است كه حذف آن در نوروز كار شایسته ای نیست. لازم بود این برنامه دچار وقفه نشود و حتی در ایام نوروز هم پخش آن پی گرفته شود، از این بابت به برد خبری تلویزیون در ایام نوروز لطمه وارد می شود.
این منتقد سینما و تلویزیون توضیح داد: سال هایی بود كه ایام نوروز 20:30 پخش می شد و سوژه هم داشت، ضمن اینكه در عالم خبر، همیشه خبرهایی خواهیم داشت اما در غیاب 20:30 این فرصت برای شبكه های ماهواره ای فراهم می شود كه فضای خبری را به دست خود بگیرند.
وی ادامه داد: 20:30 در ساعت مناسب و پربیننده پخش می شود، بیننده های خود را دارد و این پخش نشدن باعث می شود خلا خبری از طریق شبكه های خبری فارسی زبان پُر شود.
خرازیها اضافه كرد: در ایام نوروز رسانه ملی وظیفه خطیری برای سرگرم كردن مردم بر عهده دارد، با توجه به اینكه در عصر انفجار اطلاعات و پیشرفت فناوری رسانه، یك جنگ رسانه ای بین كشورهای مختلف درگرفته است.
وی اظهار داشت: طبیعی است در چنین فضایی در عصر پرشتاب و انفجار اطلاعات، مردم قدرت انتخاب بیشتری در برنامه ها دارند و اگر شبكه های تلویزیونی خودمان نتوانند آنها را سرگرم كنند، سراغ شبكه های دیگری می روند كه ممكن است برنامه های مضری را پخش كند و تاثیر سویی روی افراد جامعه داشته باشد.
این مدرس سینما اضافه كرد: در رقابت رسانه ای كه ما سال هاست درگیر آن هستیم تلویزیون وظیفه خطیری دارد تا خوراك مناسب را برای مردم فراهم كند؛ به ویژه در ایام مناسبتی و نوروز كه مردم سركار نمی روند و بیشتر با جعبه جادو سركار دارند و پای تلویزیون می نشینند.
خرازی ها یادآور شد: تلویزیون باید تمام ساعات شبانه روز از طریق شبكه های متعددی كه دارد، برنامه های مفید و سرگرم كننده و جذاب را به مردم ارائه دهد و انتظارات آنها را برآورده كند.
فراهنگ**9012**9157
۰ نفر