۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83259576
T T
۰ نفر

حضور گردشگران نوروزي در مهريز 50 درصد افزايش يافت

۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83259576
حضور گردشگران نوروزي در مهريز 50 درصد افزايش يافت

يزد - ايرنا - فرماندار مهريز گفت: از ابتداي سال 1398 تاكنون 140 هزار مسافر و گردشگر از مكان هاي تاريخي، فرهنگي و تفرجگاهي اين شهرستان بازديد كردند كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزايش نشان مي دهد.

رضا زارع زاده مهريزي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گردشگران از نقاط مختلف كشور با حضور در اين شهرستان از آثار تاريخي متعدد بازديد و از طبيعت زيباي منطقه استفاده كردند.
وي ادامه داد: ستاد خدمات سفر با همكاري دستگاه هاي مختلف و همراهي مردم، برنامه هاي خود را براي پذيرايي مناسب از ميهمانان از اواخر سال گذشته آغاز كرد و همچنان در خدمت گردشگران است.
اين مسئول بيان داشت: انجام برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري براي معرفي جاذبه هاي شهرستان توسط برخي ادارات و همكاري تشكل ها و مردم تا پايان تعطيلات نوروز ادامه دارد.
زارع زاده مهريزي تصريح كرد: تهيه و توزيع بروشور و نقشه راهنما براي مسافران و برپايي چندين جشن، جشنواره و نمايشگاه كتاب و عكس از جمله برنامه هاي پيش بيني شده است.
مركز شهرستان مهريز در جنوب استان و در سي كيلومتري شهر يزد و در كنار جاده بين‌المللي شمال ، جنوب كشور( تهران ، بندرعباس و يزد ، كرمان) واقع‌شده است .
اين شهرستان از سمت شمال به بخش مركزي يزد، از شرق به بخش مركزي بافق و بخش مركزي شهرستان شهربابك از استان كرمان، از سمت جنوب به خاتم و سيرجان و از سمت غرب به بخش نير و شهرستان‌هاي ابركوه و تفت محدود است .
ادامه ارتفاعات شيركوه در بخش غربي شهرستان موجب تشكيل سفره‌هاي غني آب زيرزميني و تعديل هواي آن نسبت به ديگر نقاط استان شده است.
شهرستان مهريز داراي يك بخش مركزي و پنج دهستان به اسامي ارنان، بهادران، تنگ چنار، ميانكوه و خورميز و 468 آبادي است .
45 روستاي بخش مركزي شوراي اسلامي و دهياري مصوب دارد و تاريخ بناي مهريز و اطراف آن مربوط به‌پيش از اسلام است.
بناي مهريز را به مهر نگار دختر انوشيروان ساساني نسبت داده‌اند و آب‌وهواي اين شهرستان ، معتدل و بياباني است و اين منطقه با شرايط خاص جغرافيايي موقعيت طبيعي (دارا بودن سراب‌ها، قله‌هاي برف‌گير و آب‌وهواي معتدل كوهستاني) در حاشيه كوير، از گذشته براي كاروان‌هاي تجاري ، شاهراهي حياتي ساخته است.
هم‌اكنون باقابليت‌هاي تفريحي ، گردشگري ازجمله چشمه پرآب و زيباي غربال بيز، منطقه تفريحي كوه ريگ و آثار باشكوه تاريخي خشتي و غيره ، همواره پذيراي خيل كثيري از گردشگران داخلي و خارجي است.
مهريز با داشتن آب‌وهواي مناسب، شرايط بسيار خوبي را براي كشت انواع محصولات باغي و زراعي از قبيل پسته، گردو، بادام، انجير، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده است و يكي از مهم‌ترين مراكز كشت پسته با بيشترين ميزان در استان تلقي مي‌شود.
مهريز با وسعت 14 هزار و 684 كيلومترمربع داراي جمعيتي بيش از 50 هزار نفر است.
از مهم‌ترين صنايع‌دستي مي‌توان از قالي‌بافي نام برد و نقشه‌هاي اصيل فرش مهريز با طرح‌هاي يزد و كرمان بافته و به بازار عرضه مي‌شود.
از ديگر صنايع‌دستي مي‌توان آهنگري، سريشم ، گيوه‌بافي، سبدبافي و چاقوسازي را نام برد.
وجود بناهاي تاريخي كه سير تحول و دوره‌هاي معماري را در اين شهر معرفي مي‌كند همه و همه دال بر غناي فرهنگي و پيشينه آباد تاريخي اين منطقه دارد .
ازجمله آن‌ها مي‌توان به بناهاي باستاني محوطه غربال بيز در دوره اشكاني، قلعه خورميزدر دوره ساساني، قلاع و كاروانسراهاي مربوط به دوره‌هاي مختلف معماري اسلامي و وجود بناهاي باشكوه اقتصادي و كاروانسراها، باغ‌ها اشاره كرد .
مهريز به‌عنوان يكي از شهرهاي تاريخي و باستاني و ازجمله شهرهاي بسيار قديمي استان يزد بشمار مي‌رود و وجود آثار ارزشمند تاريخي در نقاط مختلف اين شهر دليل محكمي بر اين مدعاست.
همچنين با توجه به كاوش‌هاي چند سال گذشته در منطقه بهادران مهريز و به دست آوردن ظروف مفرغي و نيز سنگ‌ نوشته‌هاي بسيار قديمي مي‌توان تاريخچه پيدايش مهريز را به سال‌هاي بسيار دورتر از اين در نظر گرفت.
مهريز را منسوب به مهر نگار دختر انوشيروان ساساني مي‌دانند و از آن شهر به قصبه « مهريجرد » ياد مي‌كنند كه در گذشته « مهرگرد»، « مهريگرد»، مهرجرد»، « ميگرد»، « ميجرد» ناميده شده است و همچنين خورميز را بنام « هرميز» برادر او و دژ دفاعي آن را نيز منسوب به او مي‌دانند.
7541/ 2047/