۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83259639
T T
۰ نفر
سيل 120ميليارد ريال به تاسيسات آبفا روستايي خوزستان خسارت زد

اهواز - ايرنا - سرپرست شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان گفت: سيلاب هاي اسفند پارسال و فروردين امسال بيش از 120 ميليارد ريال خسارت به تاسيسات آبفا روستايي خوزستان خسارت زد.

عادل حرباوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين خسارت ها بر خطوط انتقال آب، شبكه توزيع آب شرب، تصفيه خانه ها، الكتروپمپ ها، اسكله هاي آبگير، تجهيزات برقي و جاده هاي دسترسي وارد شده است.
وي گفت:ميزان خسارت وارده در اسفند گذشته بيش از 50 ميليارد ريال و خسارات وارده در فروردين جاري بيش از 70 ميليارد ريال بوده است.
سرپرست شركت آبفا روستايي خوزستان با اشاره به ارايه گزارش خسارت
وارده به مسئولان در سطح وزرات نيرو، شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور و استانداري افزود:با گذشت بيش از يك ماه از وقوع سيلاب اسفند97 و خسارت وارد شده به تاسيسات آبرساني روستايي تاكنون هيچ اعتباري براي جبران اين خسارات تخصيص نيافته است.
وي ادامه داد: كاركنان شركت آبفا روستايي خوزستان باوجود مشكلات متعدد مالي براي دريافت حقوق و مزاياي خود، به صورت شبانه روزي در حال خدمت رساني به مشتركان روستايي هستند.

** آبرساني به 41 روستا با تانكر و آب بسته بندي
وي افزود: ميزان كدورت آب در رودخانه ها نيز باعث شده تاسيسات آبرساني به روستاها دچار اختلال شود، به همين دليل اكنون تعداد 41 روستا در خوزستان با جمعتي بالغ بر 14 هزار و 500 نفر از طريق تانكر سيار و آب هاي بسته بندي آبرساني مي شوند.
حرباوي گفت: جابجايي سطح الكتروپمپ هاي ايستگاه هاي برداشت آب خام حاشيه رودخانه ها، تهيه و نصب الكتروپمپ جديد و كفكش، احداث سيل بند، ذخيره سازي آب شرب در مخازن موجود در تاسيسات آبرساني و مديريت مصرف، آبرساني به روستاها از طريق 45 دستگاه تانكر سيار، توزيع 11هزار بطري آب بسته بندي و نظارت مستمر بر تامين و توزيع آب شرب بهداشتي و افزايش نظارت كيفي از جمله اقدامات انجام شده در زمان وقوع سيلاب بوده است.
وي ادامه داد:در بسياري از تاسيسات آبرساني با اقدام به موقع تيم هاي اتفاقات آب و تعميرات و نگهداري در جابجايي و ارتفاع سطح الكتروپمپ هاي آبرساني از قطعي آب شرب چندين ساعته تعداد زيادي از روستاهاي در حاشيه رودخانه هاي مارون، دز، كرخه و كارون جلوگيري شد.
هواشناسي خوزستان ميزان بارندگي در استان از ابتداي سال زراعي جاري (اول مهر 97) تا (26 اسفند 97) را 422 ميليمتر اعلام كرده كه اين ميزان بارش در مقايسه با دوره مشابه سال پيش از آن، 321 درصد و در مقايسه با آمار بلند مدت خوزستان حدود 60درصد افزايش دارد.
9887/ 6037