۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 83260347
T T
۰ نفر
احتمال واگذاري جنگنده هاي «اف 16» آمريكا به تايوان قوت گرفت

تهران - ايرنا - خبرگزاري بلومبرگ اعلام كرد، آمريكا سرانجام پس از بيش از يك دهه ، به احتمال زياد جنگنده هايي را كه تايوان براي دفاع از خود در برابر چين به آنها نياز دارد، در اختيار تايپه قرار مي دهد.

به نوشته اين خبرگزاري آمريكايي، تحويل اين جنگنده ها به تايوان بيش از آن كه يك ضربه نظامي به چين باشد، در حكم يك شوك سياسي براي اين كشور است.
طبق گفته افراد آگاه از اين موضوع، مقامات دولت 'دونالد ترامپ' به طور تلويحي با درخواست تايپه براي خريد بيش از 60 فروند 'اف16' ساخت شركت 'لاكهيد مارتين' موافقت كرده اند.
هر چند بعيد است فروش اين جنگنده ها به تايوان، توازن نظامي برقرار شده توسط ارتش قدرتمند چين را به هم بزند، اما اين خود نشانه اي تازه از تمايل آمريكا به اداره امور در تايوان است.
فروش اين جنگنده در راستاي چهره پردازي اخير آمريكا در حمايت از تايوان است و توجه دوباره آمريكا به تايوان حاصل درخواست هاي روز افزون در واشنگتن از دولت آمريكا براي تلاش تمام عيار به منظور جلوگيري از پيشي گرفتن چين از سلطه نظامي و صنعتي آمريكاست.
'چيانگ كاي ‌شك'، رئيس جمهوري چين در پي شكست در جنگ داخلي چين و با در گرفتن انقلاب كمونيستي در اين كشور، در سال 1949به تايوان گريخت و دولت جمهوري چين از آن هنگام تاكنون اداره اين سرزمين را به عهده دارد.
جمهوري چين هم ‌اكنون علاوه بر جزيره تايوان، كنترل جزيره‌ هاي پنگو، كينمن، ماتسو و تعدادي ديگر از جزاير كوچك درياي زرد را در اختيار دارد.
هر چند از ابتداي دهه 1990 ادعاهاي دولت چين نسبت به سرزمين اصلي چين كمتر مطرح مي‌ شود اما، اين دولت هرگز موضع رسمي خود را در اين خصوص تغيير نداده است.
رئيس جمهوري چين در پيام تبريك سال نوي ميلادي 2019 گفت، تايوان بايد به چين بپيوندد و راه ديگري ندارد.
رئيس جمهوري تايوان در واكنش به اين سخنان اعلام كرد كه سيستم 'يك كشور- دو نظام' را نخواهد پذيرفت و كشمكش ها و سلطه طلبي هاي چين مي تواند به درگيري هاي فرامنطقه اي تبديل شود.
چين در دو دهه گذشته بر توليد جنگ افزارهاي نظامي متمركز شده است و در سال 2017، 23 برابر تايوان بودجه صرف مسايل دفاعي خود كرد.
آساق**1088**1104*