۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83260526
T T
۰ نفر
62درصد مردم فرانسه از ايجاد ارتش واحد اروپايي حمايت مي كنند

تهران - ايرنا - نتايج يك نظرسنجي در فرانسه نشان مي دهد كه 62درصد مردم اين كشور از ايجاد 'ارتش واحد اروپايي' استقبال و حمايت مي كنند؛ ايده اي كه به يك مناقشه جدي بين اروپا و آمريكا تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، طبق نظرسنجي موسسه اودوكسا(Odoxa) كه در روزنامه 'لوپاريزين' منتشر شده، بيشتر پاسخ دهندگان در اين نظرسنجي معتقدند ارتش واحد اروپايي ايده خوبي خواهد بود و از آن حمايت مي كنند؛ پروژه اي كه به طور خاص توسط امانوئل مكرون رئيس جمهوري فرانسه در پلت فرم اخير اروپايي پشتيباني مي شود.
با اين وجود، مطالعه مزبور بينش هاي جالبي را در اين پروژه(ارتش واحد اروپايي) ارائه مي دهد؛ طبق نظرسنجي اودوكسا، 60درصد فرانسوي ها با وجود حمايت از چنين ايده اي معتقدند كه ايجاد يك نيروي مسلح اروپايي تا 10 يا 15 سال آينده اتفاق نخواهد افتاد.
امانوئل مكرون 15آبان سال گذشته در گفت و گو با روزنامه «وال استريت ژورنال» تاكيد كرده بود كه ما نمي ‌توانيم از اروپايي‌ ها حفاظت كنيم مگر اين‌ كه يك ارتش اروپايي واقعي داشته باشيم.
از طرف ديگر اختلاف اروپا و آمريكا بر سر سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و هشدار ترامپ در خصوص تامين هزينه هاي اين پيمان نظامي از سوي تمامي اعضا، رهبران اروپايي را نگران ساخته است.
در اين گفت و گو، رئيس دولت فرانسه درباره انگيزه خود از طرح مجدد ايده تشكيل ارتش واقعي اروپايي با هشدار نسبت به شكل گيري و مسلح شده 'قدرت هاي خودكامه' در مرزهاي اروپا تصريح كرد: اروپا بايد با توجه به وجود قدرت ‌هايي مانند چين، روسيه و حتي آمريكا بتواند از خود دفاع كند.
البته پيشتر و در سال 2017 نيز، مكرون از شكل گيري واحدهاي نظامي در اروپا تا سال 2020 براي انجام ماموريت در نقاط بحراني خبر داده بود كه در اين ارتباط بودجه دفاعي مشترك و يك سياست گذاري واحد را هم پيشنهاد داد.
ايده تشكيل چنين ارتشي با واكنش رئيس جمهوري آمريكا مواجه شد كه دونالد ترامپ 18 آبان سال گذشته همزمان با ورود به پاريس براي شركت در آئين صد سالگي پايان جنگ جهاني اول، در يك توئيت از برنامه 10 كشور اروپايي براي طرح دفاع مشترك به ابتكار عمل رييس جمهوري فرانسه براي مقابله با آمريكا، روسيه و چين انتقاد كرد.
او با توهين آميز خواندن اين ايده از سوي همتاي فرانسوي خود گفته بود: مكرون به تازگي پيشنهاد داده است كه اروپا ارتش خود را تشكيل دهد تا بتواند از خود در مقابل آمريكا، چين و روسيه دفاع كند. اين بسيار توهين‌آميز است و بهتر است اروپا ابتدا سهم عادلانه خود را در ناتو بپردازد. سهمي كه آمريكا آن را به مقدار زيادي تامين مي ‌كند.
اما در اين ميان، ايده مكرون از سوي آلماني ها با استقبال روبه رو شد؛ 'ورزولا فون در لاين' وزير دفاع آلمان در واكنشي به سخنان رئيس جمهور فرانسه گفته بود كه پيشنهاد مكرون پروژه‌ اي نيست كه يك روزه بتوان آن را عملي كرد. آنگلا مركل صدراعظم آلمان ولي در مصاحبه با روزنامه 'فرانكفورتر آلگماينه' به طور مثبت درباره پيشنهاد مكرون ابراز نظر و تاكيد كرد: تاسيس يك نيروي مسلح در اروپا بايد در ساختار موجود كنوني 'همكاري‌هاي دفاعي' اتحاديه اروپا ادغام شود.
ايده ايجاد ارتش مشترك اروپايي اگر چه در دهه هاي گذشته از سوي روساي جمهوري پيشين فرانسه از جمله فرانسوا ميتران و ژاك شيراك به دنبال فروپاشي شوري و پايان جنگ سرد مطرح ولي به حاشيه رانده شده بود، با پيروزي ترامپ در رقابت هاي انتخاباتي با تواني مضاعف در ماحفل و رسانه هاي اروپايي مطرح شد.
در پي بروز بحران در اوكراين «ژان كلود يونكر» رئيس كميسيون اتحاديه اروپا در گفت ‌وگو با روزنامه 'ولت ام زونتاگ' آلمان خواستار تشكيل ارتش مشترك اروپايي شد و گفت: ما فاقد يك ارتش اروپايي هستيم كه بتوانيم آن را به سرعت وارد عمل كنيم. ارتش مشترك اروپايي‌ ها به روسيه خواهد فهماند كه دفاع ما از ارزش‌هاي اتحاديه اروپا امري جدي است.
امانوئل مكرون همچنين در طرح رنسانس اروپايي خود كه چندي پيش با انتشار يادداشتي در روزنامه هاي 28 كشور عضو اتحاديه اروپا از اين طرح و جزئياتش براي اصلاحات در اروپا رونمايي كرد نوشت كه پس از جنگ جهاني دوم، هرگز تا به اين اندازه به ارتش واحد اروپا نياز نبوده و در عين حال اروپا تا به اين اندازه با خطر مواجه نبوده است.
اروپام**6984** 1546