۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۴
کد خبر: 83261388
T T
۰ نفر

بندرلنگه، مرواريدي در خليج فارس

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۴
کد خبر: 83261388
بندرلنگه، مرواريدي در خليج فارس

بندرعباس- ايرنا- بندرلنگه يكي از مهمترين بندرهاي جنوب كشور است و در دوران قاجاريه به عروس بندرهاي ايران معروف بود كه با وجود آثار تاريخي و جاذبه هاي طبيعي به عنوان مرواريد خليج فارس ناميده شده است.

به گزارش ايرنا، در روايت هاي گذشته به دليل وجود مرواريد مرغوب و زياد درآب هاي اين منطقه، نام اين شهر را بندر مرواريد مي شناختند و اين نام به ‌مرور زمان، به لنگه تغيير يافت.
از آنجا كه بندر لنگه داراي عمق آب فراوان ومناسبي بود، كشتي‌هايي كه وارد خليج فارس مي شدند دراين بندر لنگر مي‌انداختند و به همين علت، اولين كشتي بخار وارد اين بندر شده و آمد و رفت كشتي‌ها، همواره عامل مهم و موثري در رونق‌ بخشي به تجارت و بازرگاني بندر لنگه بوده است.
به دليل رونق تجارت بندر لنگه، تجار و بازرگانان زيادي براي خريد كالا و داد و ستد مرواريد به اينجا رو مي آوردند و بندر لنگه مركز عمده‌ي صيد و خريد و فروش مرواريد بود.
مهمترين كالاي صادراتي اين بندر، مرواريد بود كه نصف حجم صادرات ساليانه را تشكيل مي ‌داد و علاوه بر اين، بندر لنگه يكي از مراكز اصلي صادر كننده صدف‌هاي خوراكي در ساحل خليج فارس به شمار مي‌آمد.
ساحل گشه‌ اين بندر، به ساحل صدف معروف بود و گفته شده صدف‌هاي اين بندر از نظر طعم و وزن، با بهترين صدف‌هاي فرانسه رقابت مي ‌كرد.
گونه‌هاي مرواريد مرغوب با درخشندگي و رنگ‌هاي گوناگون، در آب‌هاي اين بندر صيد مي ‌شد و اين مرواريدها از نظر گونه ، درشتي، جنس، زيبايي، شفافيت و رنگ در سراسر جهان كم نظير بود.
اين شهرستان محل اتصال سه استان مهم كشور بوده و از ويژگي هاي آن نزديك ترين بندر ايران به دبي و كشورهاي حاشيه خليج فارس و صنايع شيلاتي، مجتمع مزارع پرورش ميگو، ساختن و تعمير شناورهاي چوبي و فايبر گلاس و نقاط تاريخي، مناطق ديدني و سواحل زيبا براي جذب گردشگر و رونق اكوتوريسم از ويژگي هاي ديگر اين شهر است.
اغلب زمين هاي بندرلنگه داراي قابليت مرتعي است و مناسب‌ ترين زمين ها براي استفاده‌هاي مرتعي و برداشت علوفه محسوب مي ‌شوند.
دراطراف اين بندر، درختان بزرگ و تنومندي از قبيل، كُنار، كُور و سمر و سَلَم وجود دارد و در گذشته هاي دور مردم اين سرزمين از هيزم اين درختان براي پخت و پز و گرم نگه داشتن خانه هايشان استفاده مي كردند.
در كوه هاي اطراف بندرلنگه حيوانات مختلفي شامل،آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌ تيغي وكفتار و پرندگاني مانند، كبك، شاهين، قُمري و بلبل و تيهو وجود دارد.

** صنعت گلابتون دوزي بندرلنگه
از مهم ترين صنايع دستي بندرلنگه، بافتن لباس هاي محلي به شيوه دستي است و بيشتر زنان اين منطقه در اوقات بيكاري به اين حرفه اشتغال دارند.
گلابتون دوزي يكي ديگر از صنايع دستي در بندرلنگه به شمارمي رود كه در مقايسه با ميناب و بندرعباس داراي مزيت و برتري هاي نسبي است.
مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي وگردشگري هرمزگان دراين زمينه گفت: اين شهرستان در زمينه هاي صنايع دستي گلابتون دوزي و نظر سنجي شرابط مطلوبي نسبت به ديگر شهرستان هاي استان هرمزگان دارد و مي تواند به عنوان شهر ملي صنايع دستي معرفي شود.
رضا برومند افزود: بازديدهايي براي شناسايي ظرفيت هاي موجود صنايع دستي بندرلنگه صورت گرفته است كه با بستر سازي مناسبت در اين زمينه مي توانيم به هدف مورد نظر براي ثبت اين شهرستان به عنوان شهر ملي گلابتون دوزي برسيم.
اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: ارزيابي از سوي كميته اي كه در سازمان ميراث فرهنگي كشور تشكيل شده مطرح مي شود كه نتيجه بررسي ها اعلام خواهد شد.
فرماندار بندرلنگه نيز گفت: با توجه به پيشينه تاريخي اين شهر، اولين مركز صنايع دستي در سال 1302 در بندرلنگه ساخته شده و داراي قدمت 96 ساله است.
علي نيكويي اظهار داشت: ميراث فرهنگي و صنايع دستي از پيشينگان به ما رسيده و يك امانت است كه بايد براي حفظ و انتقال به نسل هاي آينده از هيچ كوششي دريغ نكنيم.
وي اضافه كرد: ثبت ملي صنايع دستي گلابتون دوزي باعث ديده شدن در بازار داخلي و جهاني شده كه انگيزه اي براي فعاليت بيشتر صنعتگران بومي بندرلنگه ايجاد خواهد شد.
خوس (خوصي) دوزي، كم دوزي، ساختن قفس ماهيگيري دگرگور، از ديگر صنايع‌دستي اين منطقه به شمار مي‌آيد.

** عمارت فكري بندرلنگه الگوي معماري جنوب كشور
عمارت فكري در ساحل بندرلنگه همراه با بادگيرهاي زيبا و بلند، يكي از الگوهاي اصيل معماري جنوب كشور به شمارمي رود.
اين اثر دراواخردوره قاجاريه به دست عبدالواحد فكري از تجار معروف شهر ساخته ‌شده و در گذشته اين عمارت به‌ عنوان سكونتگاه، مركز تجارت و بازرگاني شهرت داشته است.
خانه فكري با سه هزار و 400 مترمربع مساحت و زيربناي يك هزار و 200 مترمربع در سال 1375در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
وجود پنج بادگير، دو زيرزمين، 25 اتاق و حياط مركزي از جلوه‌هاي زيباي خانه قديمي فكري است.
سقف اين بنا از تيرهاي چوبي جنس چندل آفريقايي، حصيرهاي بافته‌ شده از برگ درخت خرما و حصيرهايي از ني با پوشش كاهگل است.
قرارگرفتن خانه فكري درارتفاع پنج‌ متري از سطح زمين، وجود راهروها و بادگيرها با معماري ويژه از دلايل تهويه و خنكي هواي داخل اين خانه است.
خانه عمارت فكري بندرلنگه به ‌تازگي مرمت‌ شده تا به موزه مردم‌ شناسي تبديل شود.

** آثار تاريخي و جاذبه هاي ديدني بندرلنگه
ديگر آثار تاريخي و جاذبه هاي ديدني شهرستان بندرلنگه، كه مي تواند مورد توجه بسياري از گردشگران در سراسر كشور و جهان قرار گيرد شامل، مسجد ملك بن عباس، مسجد شيخي، قلعه مغويه(قلعه شيخ سلطان)، آبشار بدو، منطقه بياباني سايه خوش، چشمه هاي آب گرم بادون و آسك و بركه دريا دولت است.

** مكان هاي اقامتي و غذاهاي محلي بندرلنگه
گردشگران مي توانند براي اقامت در شهر تاريخي بندرلنگه، خانه و ويلا هاي ساحلي كرايه كنند و يا اين كه در هتل ديپلمات اين شهر اقامت داشته باشند و از شب هاي بسيار زيبا در كنار دريا لذت ببرند.
در خصوص غذاهاي محلي بندرلنگه به جز قليه ماهي و غذاهاي دريايي بي نظير در نوع خود، مي توان از گبولي غذاي معروف در اين شهر نام برد كه حتي يك باراستفاده ارزش آن را دارد.

** بندر كنگ از قديمي ترين بندرهاي ايران
بندركنگ ازتوبع شهرستان بندرلنگه، جزو قديمي ترين بندرهاي ايران است كه در5 كيلومتري بندرلنگه واقع شده كه همواره به دليل تاريخي بودن مورد توجه و اهميت ويژه اي قرار گرفته است.
اين بندر داراي جاذبه هاي گردشگري بسياري است و توانسته تا كنون بافت تاريخي خود را بطور كامل حفظ كند.
دراين بندر تاريخي، مساجد و مغازه هاي زيادي وجود دارد و نكته قابل توجه براي گردشگران اين است كه مردم اين شهر به زبان فارسي صحبت مي كنند ولي نوشته هايشان به زبان عربي است.
بندركنگ يكي از بنادر تاريخي و تفريحي در جنوب ايران است كه عده زيادي از مسافران داخلي و خارجي در طول سال به آنجا سفر مي كنند.
در گذشته اين شهر مكاني براي تجار بود و كشتي‌هاي بزرگي در آن پهلو مي‌ گرفتند كه براي تجارت به هند، بصره، ممباسا و كشور‌هاي آفريقايي استفاده مي ‌شد.

** جاذبه هاي گردشگري بندركنگ
جاذبه هاي گردشگري اين منطقه، قلعه لشتان، موزه مردم شناسي، مجسمه لنج مسي، خانه هنرمندان، خانه صنايع دستي، ‌قلعه پرتغالي‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، بركه پنج تا و جنگل‌هاي حفاظت شده آكاسياتورتليس اشاره كرد.
گردشگراني كه قصد سفر به بندرلنگه را دارند مي توانند از شهر تاريخي بندركنگ كه از توابع شهرستان بندرلنگه است ديدن كنند تا از نزديك با جاذبه هاي منحصر به فرد اين بندر بيشتر آشنا شوند.

** بازسازي و تبديل خانه يونسي به هتل بوم گردي بندركنگ
شهرداربندركنگ با اشاره به اينكه اهميت آثار تاريخي وحفظ آن ازاولويت برنامه هاي شهرداري است افزود: مرمت و بازسازي خانه يونسي با اعتبار يك ميليارد و 828 ميليون ريال به هتل بوم گردي تبديل شد.
ايوب زارعي اظهار داشت: اطاق ها درهتل بوم گردي يونسي با درنظر گرفتن بافت بومي آن به وسايل برودتي و بهداشتي مدرن مجهز شده است كه آثارمعماري بندركنگ نيز شامل، بادگيرها، درختان قديمي و مهماري سبك اشكاني دراين شهرقابل مشاهده مي باشد.
هتل بوم گردي بندركنگ درحال حاضر محل برگزاري نمايشگاه هاي بسياري در زمينه هاي فرهنگي و مراسم هاي بومي وملي مذهبي، پذيراي مهمانان و گردشگراني است كه به اين شهر تاريخي سفر مي كنند.
اين شهرستان با شرايط آب و هوايي مرطوب و گرم تابستان، در240 كيلومتري غرب استان هرمزگان واقع شده كه داراي شهرهاي تاريخي شامل، كنگ، كيش و چارك و دهستان هاي حومه، دژكان، مغويه، مهران، لاوان و مقام است.
بندرلنگه با بيش از159هزار نفر جمعيت، درايام نوروز و ديگر روزهاي سال پذيراي گردشگران و مسافران بسياري از داخل و خارج كشوراست.
9944 / 6048