۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83261481
T T
۰ نفر
جنگل مانگرو در چابهار؛ هديه تماشايي منابع طبيعي به گردشگران

زاهدان- ايرنا- جنگل مانگرو يا حرا در بندر چابهار يكي از زيباترين و ناشناخته ترين مناطق سيستان و بلوچستان و از اكوسيستم هاي غني و زيباي جهان به شمار مي آيد كه تفريح و گردش با استفاده از قايق در اين جنگل لذت خاصي دارد.

به گزارش ايرنا جنگل هاي حرا از زيبايي هاي خاصي برخوردار است و تنها تعداد كمي از كشورهاي دنيا از اين جاذبه طبيعي ارزشمند بهره مند هستند.
جنگل مانگرو در خليج ˈگواترˈ و در 120 كيلومتري شرق چابهار قرار دارد كه با كرانه هاي درياي عمان همجوار است و سالانه گردشگران زيادي از آنان ديدن مي كنند.
نوع درخت ها و پوشش گياهي موجود در جنگل مانگرو چابهار از خاصيت ويژه اي برخوردار است به طوريكه در برابر شوري آب درياي عمان از خود مقاومت نشان داده و نمك موجود در آب را پس مي دهد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: جنگل هاي طبيعي حرا با وسعت هزار هكتار در منطقه ساحلي گواتر و درياي كوچك اين شهرستان با داشتن زيبايي هاي منحصر بفرد محلي جذاب براي گردشگران است.
عبدالحميد بلوچزاده افزود: گردشگران با سفر به چابهار و علاوه بر بازديد از صدها جاذبه متنوع مي توانند با استفاده از قايق هاي سواري سفري به ياد ماندني در جنگل هاي حرا داشته باشند.
وي بيان كرد: نوار ساحلي چابهار- گواتر با منظره اي منحصر به فرد، غروبي زيبا، ساحلي دلنشين براي تماشاي همزمان دريا، ساحل ماسه اي و كوههاي مريخي يا مينياتوري است و در محدوده گواتر علاوه بر جنگل هاي حرا حركت دلفين ها همراه با قايق سواري نيز تماشايي هستند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مانگرو به نوعي اكوسيستم شامل زمين هاي مرطوب حد واسط مناطق جزر و مدي دريا همراه با مجموعه اي از گياهان بي نظير و جانواران خاص اطلاق مي شود.
غلامرضا راهداري افزود: گياهان موجود در اين اكوسيستم مجموعه اي از گياهان هالوفيل و مقاوم به نمك درياست.
وي بيان كرد: حرا با نام علمي« Avicennia marina »از تيره «Avicenniaceae» درخت يا درختچه ‏اي با برگهاي هميشه سبز چرمي متقابل كه سطح فوقاني برگ در آن سبز رنگ است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري چابهار ادامه داد: درختان دو زيست چندل و حرا كه در سواحل درياي عمان گستره سرسبز و تماشايي جنگل مانگرو را تشكيل مي دهند در فهرست ذخاير ارزشمند ژنتيكي سازمان يونسكو قرار دارند.
وي گفت: از خصوصيات ويژه و بارز جنگل مانگرو كه آن را از ساير اكوسيستم هاي گياهي مجزا مي سازد تطبيق دادن رشد و حيات خود به شوري و غلظت بالاي آب درياي عمان است.
3043**3213