۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83262758
T T
۰ نفر
دلبری طبیعت و مناطق زیست محیطی خراسان شمالی از گردشگران

بجنورد- ایرنا- پارك های ملی و مناطق زیست محیطی خراسان شمالی، با برخورداری از قابلیت های طبیعی، جایگاه ارزنده ای برای طبیعت گردی دارد و در این میان، مناطق زیر مدیریت محیط زیست، جذابیت بیشتری برای جذب گردشگران و مسافران نوروزی دارند.

به گزارش ایرنا، پارك های ملی و منطقه های حفاظت شده با داشتن قابلیت های بالا در گردشگری طبیعی، نقطه قوتی برای جذب گردشگران محسوب می شوند.
خراسان شمالی واقع در شمال شرق كشور با داشتن اقلیم مدیترانه ای، تفاوت چشمگیری با استان های مجاور خود از نظر برخورداری از مواهب طبیعی كوهستان و جنگل دارد و از آن به عنوان دروازه شمالی ورود به خراسان بزرگ یاد می شود.
در این استان مناطقی مثل بجنورد و شیروان دارای آب و هوای معتدل كوهستانی، مانه و سملقان و اسفراین دارای آب و هوای معتدل و جاجرم و گرمه هم دارای آب و هوای كویری هستند.
پوشش گیاهی در خراسان شمالی هم با توجه به آب و هوای آن به طرز چشمگیری متنوع و متغیر است به طوری كه در این منطقه رودخانه ها و جنگل های ریزبرگ ارس به همراه بیابان ها و مراتع ضعیف به فاصله كمی از هم مشاهده می شود.
طبیعت خراسان شمالی در كوهستان ها، مراتع و جنگل های این خطه، مامن و زیستگاه مناسبی برای وحوش ایجاد كرده است و این منظره ها، هر گردشگری را به سوی خود جلب می كند.
خراسان شمالی از نظر طبیعی محصور بین دو رشته كوه كپه داغ در شمال و دنباله البرز یعنی آلاداغ و كوه شاه جهان در جنوب بوده و در مجموع سرزمینی كوهستانی با دشت های حاصلخیز در میان كوه ها است.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم با داشتن ظرفیت های ارزنده منتظر حضور مسافران و گردشگران هستند.

* پارك ملی ساریگل
پارك ملی ساریگل با بیش از هفت هزار هكتار وسعت، در 25 كیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسفراین واقع است و دارای اقلیم نیمه خشك و معتدل است.
از جمله گیاهان این منطقه می توان به ارس، زرشك، زالزالك، كركو، انجیر وحشی، گردو، باریجه، درمنه، كلاه میر حسن، گون، شیر خشت، نسترن وحشی، چوبك و كنگر اشاره كرد.
ساریگل یكی از زیستگاه های اصلی قوچ و میش اوریال است. جانوران دیگری نظیر پلنگ، بز و پازن، كفتار، گرگ، گربه، پالاس، گربه وحشی، آهو، كبك، تیهو، هما، كركس، چكاوك، سهره، عقاب طلایی، بالابان، انواع سارگپه، افعی، كفچه مار و تیر مار در این منطقه زیست می كنند.

* منطقه حفاظت شده ساریگل
منطقه حفاظت شده ساریگل با مساحت بیش از 21 هزار هكتار در غرب پارك ملی ساریگل و در پنج كیلومتری شرق اسفراین قرار دارد و این منطقه دارای اقلیم نیمه خشك معتدل است.
حدود 200 گونه گیاهی از جمله ارس، زالزالك، انجیر وحشی، گردو، بید، سنجد، زرشك، نسترن كوهی، شیر خشت، چوبك، فرفیون، كنگر، زنبق، گاو زبان و پامچال در منطقه شناسایی شده اند و گیاه دارویی و صنعتی باریجه به وفور در منطقه یافت می شود.
ساریگل، زیستگاه یكی از اصیل ترین و زیباترین پستانداران ایران یعنی قوچ و میش اوریال است. از دیگر گونه های مهم جانوری منطقه می توان به پلنگ، بز و پازن، گرگ، روباه معمولی، گربه پالاس، سمور سنگی، سنجاب زمینی، تشی، كبك، تیهو، بلدرچین، هما، دال، سنقر، بالابان، شاهین، دلیجه، مار افعی، كفچه مار و تیر مار اشاره كرد.

* پارك ملی سالوك
پارك ملی سالوك با بیش از هشت هزار هكتار وسعت، در شمال غربی اسفراین قرار دارد و دارای اقلیم نیمه خشك معتدل است.
از گونه های گیاهی منطقه می توان به كلاه میرحسن، گون، زالزالك، زرشك، نسترن وحشی، گوجه وحشی، انجیر، كما، كلاغك، زیره و انواع لاله ها اشاره كرد.
قوچ و میش اوریال و پازن و بز در كوهستان ها از جانوران شاخص منطقه به شمار می آیند و دیگر گونه های مهم جانوری منطقه شامل پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، كفتار، گربه پالاس، سمور سنگی، تشی، كبك، تیهو، چكاوك، انواع سهره، سارگپه، بحری، كفچه مار، افعی و مار آتشی است.

* منطقه حفاظت شده سالوك
این منطقه با بیش از 11 هزار هكتار وسعت، در غرب پارك ملی سالوك و در شمال غربی اسفراین قرار گرفته است و دارای اقلیم نیمه خشك معتدل است.
گونه گیاهی غالب منطقه درمنه است كه به همراه جنگل های پراكنده ارس و كونه هایی مانند زرشك، گون، كلاه میر حسن، ریش بزی، نسترن وحشی، آنقوزه، باریجه و انجیر پوشش گیاهی منطقه را تشكیل می دهد.
گونه های مهم جانوری منطقه هم شامل آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، گرگ، پلنگ، كفتار، شغال، سمور سنگی، سنجاب زمینی، روباه معمولی، كبك، تیهو، جغد، انواع سهره و چكاوك است.

* منطقه حفاظت شده قرخود
قرخود با 43 هزار هكتار گستره در منتهی الیه شرقی جنگل های خزری و در غرب شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و منطقه دارای اقلیم مدیترانه ای تا نیمه مرطوب معتدل است.
در دامنه های جنوبی رشته كوه های قرخود گونه های گیاهی نظیر گونه های ارس، زرشك، درمنه، گون، چمن، پری، شور اسفناج كوهی، باریجه و كنگر می روید و دامنه های شمالی دارای پوشش گیاهی با غنای بیشتر شامل گونه هایی مانند كركو، سیاه تلو، ازگیل، زالزالك، تاغ، گلابی وحشی، تنگرس، قیچ، بارهنگ و زنبق است.
226 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است كه مهم ترین این گونه ها عبارتند از آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی، كبك دری، هما، شاهین، شاه باز، لاك پشت و افعی است.
قرخود به دلیل رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری خود دارای ارزش فراوانی است. دامنه ارتفاعی یكهزار تا 2 هزار و 700 متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه 9 درجه سانتیگراد و 660 میلیمتر، منطقه را دارای اقلیم مدیترانه ای تا نیمه مرطوب معتدل نموده است.
قله های مرتفع و به هم پیوسته با یخچال های دائمی، صخره های بزرگ، دره ها و آبشارها متعدد، دشت های كم و پیش وسیع، جنگل ها و مراتع زیبا، غارهای كوچك و بزرگ، چشمه های فراوان، تنوع زیستی گیاهی و جانوری، آثار تاریخی، جلوه های بدیع و كم نظیر و مجاورت با جاده اصلی مشهد – گرگان، بیانگر قابلیت بالای قرخود در جلب گردشگران است.

* منطقه حفاظت شده گلول و سرانی
منطقه حفاظت شده گلول و سرانی، ناحیه ای كوهستانی در 85 كیلومتری شمال شیروان است كه با كشور تركمنستان هم مرز است. مساحت این منطقه بیش از 18 هزار هكتار است.
گونه هایی چون ارس، كركو، قره قات، تنگز، شیر خشت و نسترن وحشی، پوشش گیاهی عمده منطقه را تشكیل می دهند.
گونه های مهم جانوری منطقه هم شامل قوچ و میش اوریال، پلنگ، گربه وحشی، گراز، سمور سنگی، تشی، پایكا، خرگوش است و از گونه های شاخص پرندگان این منطقه می توان به داركوب قهوه ای، سهره سیاه، كبك دری و هما اشاره كرد.

* پناهگاه حیات وحش میاندشت
پناهگاه حیات وحش میاندشت با حدود 84 هزار و 435 هكتار در حدود 10 كیلومتری جنوب شرقی شهرستان جاجرم قرار دارد.
تاكنون 120 گونه گیاهی از جمله بابونه سفید، خارشتر كاكوتی، اشنیان، اسپند، گل جالیزی، درختچه های گز و تاغ، شور، زنبق و درمنه شناخته شده است.
یوزپلنگ، آهو، قوچ و میش، تشی، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشی، كفتار، گراز، سارگپه، سلیم شنی، چكچك، چاخلق، هوبره، جغد كوچك، سنگ چشم خاكستری، دم سرخ، كوكر شكم سیاه، غراب، مار شاخدار( افعی)، تیر مار، بزمجه و لاك پشت آسیایی است.
استان خراسان شمالی با بیش از 28 هزار كیلومتر مربع وسعت در شمال شرق كشور قرار دارد.
7185/5132
۰ نفر