۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۵:۵۰
کد خبر: 83263468
T T
۰ نفر

بعثت؛ تجلی گاه اخلاق

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۵:۵۰
کد خبر: 83263468
بعثت؛ تجلی گاه اخلاق

خرم آباد - ایرنا - 27 رجب در تاریخ اسلام رویدادی بزرگ و اعلام رسالت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است، واقعه ای كه از پیش به تصریح قرآن كریم در تورات و انجیل بشارت ظهور پیامبر خاتم را اعلام كرده بود.

بالاخره غار حرا خلوتگاه پیامبر در 27 رجب شاهد ابلاغ رسالتی عظیم و آغاز نزول قرآن با «اقرأ باسم ربك الذی خلق» بخوان به نام پروردگارت و این شروع برای هدایت بشر بود با برنامه ای انسان ساز و تكامل یافته كه از سوی فرشتگان در قالب آیات قرآنی بیان شد.
اگر چه پیام مهم بعثت، تحول و چرخش كامل از همه انحراف ‌ها و بدی‌ها به سوی نیكی‌ها و ارزش‌ های اسلامی و قرآنی است اما نباید فراموش كرد آنچه پیام بعثت را در كنار آیات قرآنی جاودانه می كند بیان اهداف بعثت است كه چه زیبا از زبان پیامبر گرامی اسلام نقل شده كه «به راستی كه من برای به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام» و به عبارتی اخلاق و تزكیه، هدف بعثت خداوند در آیات قرآن به تعلیم و تزكیه به عنوان فلسفه بعثت پیامبران از جمله پیامبر گرامی اسلام نیز تاكید دارد.
امروز بیش از هر زمان، پیروی از آن الگوی كامل و تاسی به آن اسوه حسنه بر امت آن حضرت ضروری است، بلكه موثرترین دفاع و رساترین تبلیغ، با زبان عمل صورت می پذیرد از این رو عید مبعث رسول اكرم(ص) فرصت مغتنمی است كه هم تبیین و طرح ویژگی های شخصیت بزرگ پیامبر ضروری است.
حجت الاسلام احمد صفرزاده پژوهشگر دینی در گفت و گو با ایرنا می گوید: اگر قرآن كریم ما را توصیه كرده كه آنچه پیامبر خدا به شما داد، آن را بگیرید، «ما اَتاكم الرَّسُولُ فَخُذُوه» شامل پیروی از سیره آن حضرت نیز می شود، چرا كه داده های حضرت رسول به امتش تنها در گفتار و فرمان نیست، بلكه سیره او نیز معیار و ملاك و میزان عمل است و به این سرمشق هم باید نیك توجه كنیم و آن را به شایستگی عمل كنیم.
وی با اشاره به اینكه صداقت و پاكی حضرت محمد (ص) در آینه تاریخ كاملا روشن است اظهار داشت: اخلاق پیامبر همان اخلاق قرآنی است و آن چه در قرآن راجع به پاكی، صداقت و اخلاق مطرح شده، آینه تمام نمای آن را در سلوك، گفتار و اخلاق رسول الله (ص) را می توان مشاهده كرد.
این پژوهشگر دینی در خصوص حسن خلق پیامبر(ص) می گوید: یكی از عجایب و مشخصات برجسته روحی رسول اكرم (ص)، تواضع اوست، با این كه تمام عوامل بزرگی و عظمت را به تدریج پیدا می كرد، ولی تواضع او از همه بیشتر بود.
این كارشناس دینی به ساده زیستی و قناعت و پرهیز از تجمل پیامبر رحمت اشاره كرد و افزود:زندگانی رسول اكرم(ص)، به شكلی بود كه در سطح پایین تر از طبقه متوسط جامعه آن روز قرار داشت، به گونه ای كه بر اساس برخی از روایات، آن حضرت برای همسانی با طبقه كم درآمد و فقیر امّت اسلامی، حتی از خوردن نان گندم نیز پرهیز می كرد.
حجت الاسلام صفر زاده در خصوص حسن معاشرت رسول گرامی اسلام (ص) گفت: در برخورد با همه مردم، طوری رفتار می نمود كه شخصیت و احترام افراد مراعات شود و كسی تحقیر نگردد و یا مورد تمسخر واقع نشود.
به هر حال، آنچه هدف بعثت است اصولی چون تعلیمات معرفتی و آموزه های دستوری به عنوان مقدمه، و تزكیه و تصرف در دیگران با دیگرسازی از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است كه به عنوان تزكیه الهی در آیات قرآن مطرح شده و اوج این تزكیه در حوزه اخلاق و رفتار انجام می گیرد.
پیام بعثت، تلاش همیشگی و خستگی‌ناپذیر آنایی است كه به اسلام و پیامبر(ص) ایمان آوردند تا در مقام عمل و رفتار به آموزه های آسمانی حیات معنوی و الگویی خاتم رسولان را در جامعه جهانی كه سخت نیازمند اخلاق است تبیین كنند.
/6060/1920
۰ نفر