امیر سعید شیرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر پروژه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی با هدف ارتقای دانشگاه ها به سطح بین المللی از جانب معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است وبراساس این طرح، دانشگاه های منتخب باید در یك بازه زمانی مشخص از طریق رشد و توسعه فعالیت های بین المللی، در ترازهای جهانی كسب رتبه كنند.
به گفته شیرانی، هدف از اجرای این طرح علاوه بر گسترش مناسبات بین المللی، ارتقای سطح علمی دانشگاه ها و همچنین جذب دانشجویان خارجی است.
مدیر مركز همكاری های علمی بین المللی ادامه داد: جذب دانشجویان خارجی علاوه بر گسترش و توسعه فرهنگ كشور در مرزهای جغرافیا، یك تجارت نیز به شمار می رود.
به عقیده شیرانی ، كسب درآمد از طریق جذب دانشجویان خارجی به مراتب حتی از جذب گردشگر و این صنعت سوآورتر است؛ چرا كه این دانشجویان برخلاف گردشگران برای ادامه تحصیلات نیازمند اقامت در یك بازه زمانی بلند مدت هستند.
وی تاكید كرد: پرداخت شهریه، اقامت در خوابگاه وغیره توسط دانشجویان خارجی هریك به عنوان درآمد ارزی مستمر برای كشور مقصد در نظر گرفته می شود و به همین جهت دانشگاه های دنیا برای جذب دانشجویان خارجی در یك رقابت قرار دارند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینكه برخی كشورها نظیر آمریكا، كانادا و استرالیا یكی از بزرگ ترین منابع درآمد خود را از طریق ارز دانشجویان خارجی تامین می كنند ، افزود: ایران نیز باید از این منبع درآمد استفاده كند.
مدیر مركز همكاری های علمی بین المللی دانشگاه بهشتی ادامه داد : دانشگاه در حال حاضر دارای 350 دانشجوی بین المللی است و این تعداد باید افزایش یابد، دانشگاه برای جذب دانشجویان خارجی از كشورهای همسایه نظیر یمن، سوریه، عراق و افغانستان اولویت دارد و در این خصوص علاوه بر گسترش آداب و رسوم، سنن و فرهنگ ایرانی، درصدد كسب درآمد است.
وی در باره مسائل و موانع این جذب یادآور شد: اغلب دانشجویان خارجی با استفاده از بورس تحصیلی دولت ایران وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل می دهند؛ این در حالی است كه هدف اصلی در این مساله جذب دانشجویان شهریه پرداز به عنوان یك منبع درآمد است.
شیرانی اظهار داشت: جذب دانشجویان خارجی مستلزم ارتقای رتبه در نظام های رتبه بندی جهانی است؛ این در حالی است كه اغلب مولفه های ارتقا در راستای جذب دانشجویان كشورهای طراحی كننده این سیستم است. به عبارت دیگر باید با قواعد بازی آن ها بازی كرد.
وی با بیان این كه بهشتی به عنوان یك دانشگاه جامع متشكل از رشته های علوم انسانی، پزشكی، فنی و مهندسی است، خاطرنشان كرد: در دانشكده های علوم انسانی مقاله در سطح بین المللی كمتر به چاپ می رسد و در نتیجه این امر سرانه چاپ مقاله موسسه اطلاعات علمی در دانشگاه های جامع به نسبت سایر دانشگاه ها پایین تر مشاهده می شود.
شیرانی از دیگر موانع و مشكلات جذب دانشجویان خارجی به تبلیغات منفی علیه ایران، محدودیت های مالی، بازاریابی ضعیف، تحریم، مشكلات ارزی، انتقال و جابجایی پول و حضور كمرنگ در مجامع بین المللی اشاره كرد.
وی همچنین با اشاره به حضور چند دانشجو از كشور سوئیس در این دانشگاه اظهار كرد: پیش از ورود، نگرش این دانشجویان به جامعه بسیار منفی بود؛ اما پس از حضور در دانشگاه و آشنایی با فرهنگ، آداب و سنن و مردم ایران، دانشگاه ژنو خود خواستار اعزام 20 دانشجو به كشور شد. به عقیده وی بازاریابی در كنار سیاست ها و ضوابط جذب دانشجویان خارجی نیازمند بازنگری های اساسی است.
شیرانی خاطرنشان كرد: جذب استاد و اعضای هیات علمی از سایر كشورها نیز بسیار دشوار است. پرداخت حقوق این مدرسان باتوجه به اختلاف نرخ ارز بسیار پرهزینه است.
مدیر مركز همكاری های علمی بین المللی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، اعزام استادان به سایر كشورها به سبب تفاوت چشمگیر نرخ ارز و همچنین اقامت دانشجویان خارجی نیز در ایران باتوجه به مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا و اقامت بر مشكلات مناسبات بین المللی می افزاید.
شیرانی با بیان این كه نیازهای ارزی دانشگاه در مقایسه با سایر نیازهای ارزی كشور بسیار اندك است، با طرح این پرسش صحبت های خود را ادامه داد: چرا این نیاز باید معادل نرخ آزاد به مراكز علمی تعلق بگیرد؟
وی گفت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یكی از دانشگاه های برتر كشور حتی امكان استفاده و بهره مندی از درآمدهای ارزی كسب شده را نیز ندارد.
شیرانی تصریح كرد: دوره های رسمی كارشناسی، كارشناسی ارشد، دكتری، دوره های آموزشی كوتاه مدت و تحصصی نظیر مركز آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان) هریك می تواند منشاء كسب این درآمدها باشد و دانشگاه باید بتواند از آن ها بهره برداری كند.
این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره تحریم ها اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف و بهشتی باوجود همه پیگیری ها در جهت رفع تحریم، همچنان در لیست اتحادیه اروپا قرار دارند.
وی یادآور شد: اگرچه این تحریم به معنای ندادن ویزا برای تبادل استاد و دانشجو نیست؛ اما انتقال و مبادله پول در زمینه هریك از فعالیت ها به سبب این تحریم با مشكل مواجه است.
شیرانی تاكید كرد: دانشگاه به عنوان یك مركز علمی هرگز شایسته تحریم نیست؛ صنعتی شریف و شهید بهشتی در مجموع با در اختیار داشتن 2هزار عضو هیات علمی و 35 هزار نفر دانشجو از فرصت های بین المللی محروم شده اند و این مساله باید برطرف شود.
وی افزود: دانشجویان ایران در هریك از دانشگاه های دنیا جزو بهترین ها بوده اند و در این میان دانشگاه شهید بهشتی نیز با در اختیار داشتن رتبه های برتر كشور، دارای پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی برای ارتقای سطح علمی جامعه است.
**9484**
مدیر مركز همكاری های بین المللی دانشگاه بهشتی:
دانشگاه باید از درآمدهای ارزی خود استفاده كند
۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر:
83263492
تهران- ایرنا- مدیر مركز همكاری های علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه دانشگاه باید بتواند از درآمدهای ارزی خود استفاده كند، اظهار كرد: براساس قوانین موجود درآمدها باید به یك حساب دولتی واریز شده و سپس بانك ملی معادل ریالی آن را در اختیار دانشگاه قرار می دهد.