۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۲۱
کد خبر: 83264254
T T
۰ نفر

اوكراین پروازهای مستقیم به روسیه را متوقف كرد

۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۲۱
کد خبر: 83264254
اوكراین پروازهای مستقیم به روسیه را متوقف كرد

مسكو - ایرنا - دولت اوكراین كه چهار سال پیش پروازهای مسافربری منظم با روسیه را منع كرده بود، پروازهای مستقیم چارتری خود را هم به این كشور متوقف كرد.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از مسكو، این تصمیم روز چهارشنبه در جلسه كابینه دولت اوكراین گرفته شد.
ولادیمیر گرویسمان نخست وزیر اوكراین پس از پیشنهاد آرسن آواكوف وزیر كشور برای منع كردن پروازهای چارتری، تصمیم خود در این خصوص را اعلام كرد.
پرواز هواپیماهای حامل مقام ها و كاركنان سازمان های بین المللی ازجمله سازمان ملل، سازمان امنیت و همكاری اروپا و صلیب سرخ جهانی از این قانون مستنثی شده اند.
بنظر می رسد این تصمیم واكنشی به سفر هفته گذشته یوری بایكو نامزد سابق ریاست جمهوری اوكراین به مسكو و دیدار با دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه بوده است.
سازمان امنیت اوكراین «اس.ب.ا.و» پس از این سفر بایكو و ویكتور مدودچوك از رهبران مخالفان دولت اوكراین به مسكو، در مورد این اقدام آنها پرونده كیفری باز كرد.
پروازهای منظم بین روسیه و اوكراین از ماه اكتبر سال 2015 (اواسط مهر ماه سال 94) با تصمیم كی یف منع و متوقف شده بود.
اختلافات روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مركزی در كی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه 90 درصد آنان را روس تبارها تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند وضع كردند تا شاید روسیه از كریمه پا عقب بگذارد.
اوكراین هم از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن كریمه به عنوان جزئی از خاك روسیه، این كشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوكراین فشار بیاورد.
اروپام*391*1346**