۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱
کد خبر: 83264568
T T
۰ نفر

طغیان رودخانه احتمال رانش جاده سوادكوه را افزایش داد

۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱
کد خبر: 83264568
طغیان رودخانه احتمال رانش جاده سوادكوه را افزایش داد

ساری - ایرنا - طغیان رودخانه «تلار» و تغییر مسیر حركت این رودخانه احتمال رانش جاده اصلی سوادكوه -تهران را افزایش داده است.

بازدید روز پنجشنبه خبرنگاران اعزامی ایرنا از منطقه سیل زده شهرستان سوادكوه نشان می دهد كه در اثر طغیان رودخانه تلار كه دو بار در كمتر از سه هفته گذشته رخ داد آب به حاشیه راه سوادكوه به ویژه در بخشی از باند نخست این جاده در مسیر جنوب به شمال ( قائمشهر- تهران) در نزدیكی شهر زیرآب نفوذ و شكاف ایجاد كرده است.
بر اساس گزارش ماموران راهنمایی و رانندگی مازندران مستقر در این مسیر، در صورت جلوگیری نكردن از نفوذ آب به حاشیه جاده، احتمال رانش شدید حدود یك كیلومتر از این راه وجود دارد و با رانش زمین، تردد در باند اول متوقف می شود.
یكی از ماموران راهنمایی و رانندگی مازندران مستقر در این محور با تایید شكاف حدود یك كیلومتری این محور در حوزه شهر زیرآب در شهرستان سوادكوه این شكاف را ناشی از نفود آب رودخانه تلار به حاشیه جاده اعلام كرد.
رودخانه تلار كه از كوههای البرز سرچشمه می گیرد پس از عبور از شهرستان سوادكوه ، سواكوه شمالی ، سیمرغ ، قائمشهر و جویبار به دریای خزر می ریزد. این رودخانه در طول مسیر 150 كیلومتری خود علاوه بر گذر از كوه و دشت و دمن ، از داخل چند شهر مركزی مازندران هم عبور می كند كه از جمله آن زیراب ، كیاكلا مركز شهرستان سیمرغ و قائمشهر است.
رودخانه تلار علاوه بر طغیان بر اثر بارندگی شدید 26 اسفند پارسال كه تا دوم فروردین امسال ادامه داشت ، 12 فروردین هم به خاطر بارندگی و آب شدن برف در بالادست طغیان كرد كه بخشی از شهر زیراب در شهرستان سوادكوه را زیر آب برد.
بخشی از محور قائمشهر به تهران كه به محور سوادكوه هم مشهور است از شهر زیراب و حاشیه روستاهای شهرستان سوادكوه و سوادكوه شمالی می گذرد و طغیان رودخانه تلار كه گفته می شود دبی آب آن را 15 برابر حد معمول افزایش داده بود به این محور هم آسیب می زند.
بخشی از راه آهن شمال هم از حاشیه رودخانه تلار عبور می كند كه سیلاب های اخیر سبب متوقف كردن حركت قطارهای این مسیر و ایجاد اختلال در برنامه های نوروزی آن شده بود.
** جلوگیری از تردد خودرو در محور رانشی سوادكوه
مامور راهنمایی و رانندگی مستقر در منطقه كه خواست نامش در گزارش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت كه در شرایط فعلی با ایجاد مانع در مسیر رانشی از تردد خودروها جلوگیری می شود تا فشار بیشتری به این محدوده وارد نشود كه در این صورت جاده به طور كلی رانش خواهد كرد.
وی اضافه كرد : مسئولان راهور با راه و شهرسازی مازندران هماهنگ كرده اند تا هر چه سریع تر با اعزام تجهیزات راهسازی در منطقه و ترمیم حاشیه رودخانه از شكاف بیشتر و رانش احتمالی جلوگیری كنند.
** ضرب العجل استاندار مازندران برای ترمیم محور
استاندار مازندران هم در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان سوادكوه كه ارمروز با حضور خبرنگاران در منطقه بحران زده برگزار شد ، اداره كل راه و شهرسازی را مامور ترمیم جاده سوادكوه برای جلوگیری از شكاف بیشتر و رانش احتمالی كرد.
احمد حسین زادگان تاكید كرد تا هر چه سریع تر راه و شهرسازی با اعزام ماشین آلات راهسازی به منطقه این محور را ترمیم و از رانش جلوگیری كند.
وی گفت : در شرایط برگشت مسافران نوروزی محورهای استان به خصوص سوادكوه با ترافیك مواجه است و نیاز است تا هر چه سریع تر دست به كار شویم.
** اعزام ماشین آلات به منطقه
سیدمحمد نظری مدیركل راه و شهرسازی مازندران شكاف ناشی از نفوذ آب در باند اول محور سوادكوه در حوزه شهر زیرآب را تایید كرد و گفت كه ماشین آلات مورد نیاز پیش از ظهر امروز به سوادكوه منتقل خواهد شد و كار ترمیم نیز اجرایی خواهد شد.
محور سوادكوه حدود 260 كیلومتر طول دارد كه دو سوم آن در حوزه استحفاظی مازندران واقع است.
سیل یك ماهه گذشته در مازندران به بیش از 54 كیلومتر از جاده های اصلی این استان خسارت زد.
6982/1654
۰ نفر