۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۷
کد خبر: 83265895
T T
۰ نفر
رودهاي خروشان مغلوب نيروهاي آب و فاضلاب روستايي

ياسوج - ايرنا - با تلاش شبانه روزي نيروهاي آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد در بارندگي هاي سيل آساي اخير ، آب آشاميدني سالم 288 روستاي استان كه توسط سيلاب قطع شده بود به مدار بهره برداري برگردانده شد.

به گزارش ايرنا، تامين آب آشاميدني سالم يكي از شاخصهاي مهم برخورداري مناطق روستايي و مهمترين مقوله در بخش سلامت به شمار مي رود و همين موضوع وظيفه نيروهاي آب و فاضلاب روستايي را دوچندان مي كند.
سيل اخير در كهگيلويه و بويراحمد به تاسيسات آب شرب 296 روستا خسارت زيادي وارد كرد.
نيروهاي آب و فاضلاب با توجه به امكانات محدود در مقابل رودخانه هاي خروشان و دره هاي فصلي با عزم جهادي ،خروشاني رودخانه ها را مغلوب تلاش بي وقفه خود كردند.
در چند روز گذشته نيروهاي آب و فاضلاب روستايي موفق شدند در تلاشي شبانه روزي ،آب 288 روستا را به مدار برگردانند.
تعميرشبكه هاي آب رساني در هنگام بارش هاي سيل آسا و بر فراز رودهاي خروشان و طغيان كرده، صحنه‌هاي زيبايي از خدمت به مردم را خلق كرد.
نيروهاي اتفاقات آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد در يكي از عمليات‌هاي خود با خلاقيت و ابتكار، لوله انتقال آب روستاهاي كتاي بويراحمد را با راه‌اندازي يك تله‌كابين سنتي (جره)، از روي رودخانه خروشان اين منطقه عبور دادند.
اين ماموريت هر چند با خطرهاي زيادي همراه بود ولي عزم جهادي براي خدمت بي منت به مردم سختي اين مسير را آسان كرد.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد گفت: در بارندگي‌هاي سيل آساي اخير استان كه با رانش زمين، طغيان رودخانه‌ها و قطع جاده هاي ارتباطي همراه بود به تاسيسات 296 روستاي استان خسارت وارد و باعث قطعي آب در اين روستاها شد.
فيض الله پاسره تصريح كرد: از همان آغاز بارندگي ها 20 اكيپ با 98 نفر نيرو براي تعمير و نگهداري شبكه آب روستايي بسيج شد.
وي رفع شكستگي 559 مورد در شبكه خطوط انتقال و شبكه هاي توزيع آب، خريد و نصب 6 دستگاه الكتروپمپ، 27 مورد رفع عيب و نواقصات تابلو هاي برق سيستم پمپاژها خريد و اجراي 2 كيلومتر لوله انتقال آب را از مهم ترين اقدامات انجام شده در سيلاب اخير اعلام كرد.
پاسره با اشاره به اجراي مستمر طرح آبرساني سيار به روستاهاي آسيب ديده اضافه كرد: آبرساني سيار با 16 دستگاه كاميون انجام شد .
وي عنوان كرد: در حال حاضر آب 288 روستا از روستاهاي دچار بحران وصل و در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
پاسره تصريح كرد: تلاش براي تامين آب پايدار و بهداشتي ديگر روستاهاي استان ادامه دارد.
وي تصريح كرد: آب مورد نياز مناطق روستايي اين استان با 247 منبع شامل چشمه و چاه تامين مي شود.
پاسره ابراز داشت: 131 حلقه چاه آب مناطق روستايي اين استان را تامين مي كند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد گفت: 979 روستا با جمعيت بيش از 276 هزار نفر از آب آشاميدني سالم بهره مند هستند.
پاسره بيان كرد: 6 هزار و 422 كيلومتر خط انتقال براي انتقال 95 هزار و 954 متر مكعب آب در روستاهاي اين استان ايجاد شده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد گفت: شاخص برخورداري از آب آشاميدني روستايي اين استان به 73.8 درصد رسيد كه به استاندارد كشور نزديك شده است.
شاخص برخورداري از آب روستايي در كشور هم اكنون 74 درصد است.
استان كهگيلويه و بويراحمد حدود 720 هزار نفر جمعيت دارد.
بر اساس برآورد اوليه، بارندگي ها و جاري شدن سيل روزهاي اخير بيش از 10 هزار ميليارد ريال به بخش هاي مختلف عمراني و اقتصادي اين استان خسارت وارد كرده است.
كهگيلويه و بويراحمد با مساحتي حدود 16 هزار و 249 كيلومترمربع، سرزميني مرتفع و كوهستاني با اقليم سردسيري و گرمسيري در جنوب غربي ايران قرار دارد.
7531/1662