۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83266036
T T
۰ نفر
امير كبيري ها پانسمان ترميم كننده انواع زخم توليد كردند

تهران-ايرنا- يكي از شركت هاي مستقر در برج فناوري دانشگاه صنعتي اميركبير با استفاده از زيست پليمرها به ساخت پانسمان هايي دست يافتند كه با ايجاد فاكتورهاي رشد درون سلولي امكان ترميم انواع زخم ها و سوختگي هاي نوع يك و دو را فراهم مي كند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از دانشگاه صنعتي امير كبير، تمامي انسانها از دير باز تاكنون آسيب ديدگي هايي كه منجر به زخم شود را تجربه كرده اند و درمان زخم و آثار باقيمانده از آن همواره نگراني هايي را در پي داشته است.
به منظور درمان چنين جراحت هايي محققان همواره در تلاش براي ابداع روش هاي جديدي بودند كه سرعت و كيفيت درمان زخم ها را افزايش دهد.
در اين راستا شركت طبا زيست پليمر (تريتا) مستقر در برج فناوري اميركبير با هدف ايجاد نوآوري در سلامت، فعاليت رسمي خود را از سال 1394 در اين زمينه آغاز كرد.
اين شركت طي هشت سال پژوهش و تحقيق به تكنولوژي پيشرفته اي در زمينه طراحي و توليد پانسماني نوين با ساختار مشابه پوست انسان دست يافتند.
توليد اولين محصول قدرتمند خود، با عنوان پانسمان ماتريكس كلاژن TEBADERM® از جمله محصولات اين شركت است كه در راستاي كاهش هزينه هاي بيماران توليد شده است.
پانسمان ماتريكس كلاژن TEBADERM® داراي ساختار مشابه ماتريكس خارج سلولي و زيست پليمرها است كه ،از طريق ايجاد محيط طبيعي براي سلول هاي بدن، شرايطي بهينه و بدون استرس را براي سلول ها فراهم مي كند. اين امر منجر به حضور فاكتورهاي داخلي رشد سلولي و افزايش پايداري آنها در محل آسيب ديده شده و درنتيجه باعث افزايش سرعت تقسيم سلولي و روند ترميم زخم مي شود.
اين پانسمان، ماتريكس منعطف و با قابليت قرارگيري روي انواع سطوح زخم است ضمن آنكه با بهره گيري از تكنولوژي منحصر به فرد به كار رفته در توليد آن باعث كاهش احتمال بروز حساسيت و عدم آسيب بافتي هنگام تعويض پانسمان مي شود.
چسبندگي مناسب به سطح زخم، كنترل بصري زخم، حفظ رطوبت مناسب، جذب اگزودا ناشي از زخم، امكان برش مناسب با سايز زخم، افزايش سرعت ترميم از ديگر ويژگي هاي پانسمان توليد شده است.
همچنين پانسمان ماتريكس كلاژن در درمان تمامي انواع زخم ها از جمله زخم هاي ديابتي بدون عفونت، زخم بستر، سوختگي درجه يك و 2، زخم‌هاي ناشي از شيردهي، زخم اگزوداتيو حاد و مزمن و زخم هاي نروپاتيك از جمله كاربردهاي اين پانسمان است.
لازم به ذكر است، از ديگر كاربردهاي اين محصول دانش بنيان مي توان به زخم هاي ناشي از آرتريت روماتوئيد، انواع خراش ها و بريدگي ها، مناطق پيوندي پوست و زخم هاي سياهرگي و سرخرگي اشاره كرد.
يادآور مي شود، پانسمان هاي ماتريكس كلاژن تحت شرايط GMP و طبق استانداردهاي ISO13485، ISO9001 و FDA-QSR در مقياس صنعتي قابل توليد است.
**9465**1601**
۰ نفر