۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83266537
T T
۰ نفر

كابوس سیل در برخی نقاط مازندران

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83266537
كابوس سیل در برخی نقاط مازندران

ساری-ایرنا- با وجود فروكش كردن سیل ناشی از طغیان برخی رودخانه ها از جمله تلار و برگشت زندگی عادی در اكثر مناطق سیلزده مازندران، همچنان كابوس وقوع این بلایای طبیعی درمناطق سیلزده به خصوص سوادكوه احساس می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش مجدد باران و طغیان رودخانه ها در روزهای آینده به خصوص رودخانه تلار كه بیشترین خسارت سیل اخیر مربوط به این حوزه آبریز بود، ساكنان حاشیه این رودخانه دایمی را دل نگران كرده است.
رودخانه تلار از كوههای البرز سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از شهرستان های سوادكوه، سوادكوه شمالی، سیمرغ، قائمشهر و جویبار به دریای خزر می ریزد.
آمار اولیه حاكیست بر اثر طغیان رودخانه تلار در 2 سیل اخیر اسفند 97 و 12 فروردین 98 در شهرستان های سیمرغ و سوادكوه كه در حاشیه این رودخانه قرار دارند به 6 هزار و 300 واحد مسكونی از 30 تا 100درصد خسارت وارد شد كه افزون بر 500 واحد مسكونی حاشیه این آبریز تخریبی گزارش شد.
علاوه برآن طبق گزارش بنیاد مسكن انقلاب اسلامی مازندران صرفا در شهر زیرآب در شهرستان سوادكوه یكی از مناطق سیلزده حاشیه رودخانه تلار حدود 500 واحد مسكونی درحاشیه این رودخانه همچنان درمعرض خطر سیل قرار دارند و خطر برای 40 واحد مسكونی با طغیان مجدد قطعی است.
*** تجاوز به حریم رودخانه
بررسی اولیه كارشناسان ستاد مدیریت بحران در مازندران علت اصلی خسارت ناشی از بارش شدید باران در شهرستان های سیمرغ و سوادكوه كه در حاشیه رودخانه تلار قرار دارند، تجاوز حریم و بستر رودخانه برای ساخت و ساز و كشت و زرع اعلام شده است.
براساس این گزارش راهكار پیشگیری از خسارت های احتمالی ناشی از طغیان این رودخانه براراضی كشاورزی و واحدهای مسكونی و تجاری آزادسازی حریم و بستر رودخانه است كه با وجود وعده چندین ساله مسوولان همچنان در بلاتكلیفی قرار دارد.
در حدود 7 ماهه اخیر( مهر 97 تا فروردین 98) سیل حدود 20 هزار میلیارد ریال به زیرساخت ها، تاسیسات زیربنایی، مزارع كشاورزی و واحدهای مسكونی و تجاری مازندران خسارت وارد كرد كه علت اصلی این ضرر و زیان به اموال عمومی و دولتی تجاوز به حریم رودخانه ها از سوی مردم و رعایت نكردن اصول استقرار زیرساخت از جمله پل و سایر تاسیسات زیرساختی دیگر دربستررودخانه ها اعلام شد.
در مازندران 120 رودخانه با وسعت 7 هزار كیلومتر حریم جریان دارد كه افزون بر 6 هزاركیلومتر از حریم رودخانه در مسیر تصرف غیرمجاز قرار دارد.
*** كابوس سیل در سوادكوه
تعدادی از خسارت دیدگان سیل ناشی از طغیان رودخانه تلار در زیرآب شهرستان سوادكوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند: با وجود فروكش كردن آب این رودخانه همچنان در كابوس سیل هستند و با تغییر 100 متری مسیر رودخانه به دلیل وجود گل و لای و نخاله ها از جمله تنه درختان هر لحظه با احتمال بارش باران طغیان رودخانه وجود دارد.
ساكنان حاشیه رودخانه تلار خواهان اجرای طرح لایروبی رودخانه تلار، جابجایی واحدهای مسكونی و تجاری در معرض خطر از حاشیه رودخانه شدند و بر همكاری خود با دستگاههای مسوول تاكید دارند.
*** ساماندهی بستر رودخانه
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه ای مازندران ساماندهی بستر رودخانه و آزاد سازی حریم را از برنامه های شركت آب منطقه ای اعلام كرد.
سید جمال موسوی گفت: بزودی حریم رودخانه های استان تعیین تكلیف می شود و پس از آن باید سایر دستگاهها نیز برای آزادسازی حریم به كمك این شركت بیایند.
وی لایروبی و ساماندهی بستر و حریم رودخانه تلار را از دستوركارهای اصلی شركت آب منطقه ای مازندران اعلام كرد و اظهار داشت: تلاش می شود تا این كار حداقل در یك ماه آینده عملیاتی شود.
موسوی شرط اصلی در اجرای طرح لایروبی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه را همكاری مردم می داند.
**** كم كاری پاكسازی حریم رودخانه
استاندار مازندران گفت: در پاكسازی حریم رودخانه های استان به خصوص تلار كه در چند سال اخیر طغیانش خسارت های زیادی را به مزارع و واحدهای مسكونی مردم وارد كرد، كم كاری شد.
احمد حسین زادگان افزود: در سیل سال 95 تصمیم استانی مبنی بر جابجایی واحدهای مسكونی حاشیه رودخانه و آزادسازی بستر تلار بود كه به دلایلی اجرایی نشد و سیل سال جاری بار دیگر به این واحدهای مسكونی حاشیه رودخانه خسارت زد.
وی اضافه كرد: باید یكبار برای همیشه طبق مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان آزادسازی و ساماندهی بستر رودخانه ها از جمله تلار در دستور كار شركت آب منطقه ای قرار گیرد و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان با همكاری شهرداری ها باید كار شناسایی واحدهای مسكونی حاشیه این رودخانه و انتقالشان را به نقطه دیگری اجرایی كند.
*** تسهیلات و كمك بلاعوض برای انتقال واحدهای مسكونی حریم رودخانه
وی خاطرنشان كرد: مالكان واحدهای مسكونی حاشیه رودخانه تلار درصورت توافق برای انتقال طبق مصوبه دولت از كمك های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت ساخت برخوردار می شوند.
رئیس شورای مدیریت بحران مازندران افزود: علاوه بر آن باید لایروبی و ساماندهی رودخانه ها به صورت جدی از سوی شركت آب منطقه ای پیگیری شود تا در سال های آینده دچار چنین خسارتی نشویم.
حسین زادگان اظهار داشت: برخی تصرف حریم و بستر رودخانه تلار از چند دهه قبل صورت گرفت و در این مدت بخشی از كسب و كار و زندگی مردم در چرخه حریم رودخانه با كشاورزی و حتی دامداری می چرخید كه باید برای اشتغال جدید از محل تسهیلات ارزان قیمت كمك شود تا آنها ترغیب به جابجایی شوند.
براساس اعلام بنیاد مسكن انقلاب اسلامی مازندران حدود 500 واحد مسكونی صرفا در شهر زیرآب یكی از مناطق سیل زده حاشیه رودخانه تلار در معرض خطر سیلاب قرار دارند كه باید جابجا شود.
6982/1899