۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 83266849
T T
۰ نفر

روز مردگان، سنتی ماندگار در چین

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 83266849
روز مردگان، سنتی ماندگار در چین

پكن- ایرنا- چین كشوری با بیش از 5 هزار سال تمدن و غنای فرهنگی دارای رسوم و سنت های دیرینه ای است كه از جمله مهمترین آنها «عید اموات» یا «روز مردگان» است.

به گزارش ایرنا این عید در سال جاری میلادی با سه روز تعطیلی متوالی همراه بود و این فرصتی شد برای مردم این كشور كه ضمن گرامیداشت این سنت قدیمی، به یاد اموات خود مراسم ویژه برگزار كنند.
گفته می شود كه این سنت قدیمی تاریخی بیش از دو هزار و 500 سال دارد و به دوران حكمرانی سلسله جو باز می گردد حالا مردم در طول سال، یك بار این عید را گرامی و این سنت را حفظ و احیا می كنند.
مردم در این روز به یاد مردگان بر مزار آنها حضور می یابند و یا از دور دست ها با برگزاری برخی سنت ها و آیین های خاص، این روز را گرامی می دارند.
برخی از این سنت ها برای بسیاری از مردم كشورهای دیگر نیز جالب است كه نشان می دهد چینی ها از دیرباز برای عید اموات برنامه های ویژه ای تدارك می دیده اند.
سابقه تاریخی برگزاری این مراسم در چین كه بخشی از فرهنگ مردم این كشور را به خود اختصاص داده، به دوران حكمرانی سلسله «جو و همچنین تانگ» باز می گردد كه مربوط به 2 هزار و 500 سال قبل است.
این عید كه اصولا بر اساس اعلام دولت چین تعطیلات عمومی سه روزه را برای مردم این كشور به همراه دارد در زبان چینی «چین مینگ جیه» نام دارد كه به آن «هانشی» هم گفته می شود.
از دیدگاه چینی ها عدد چهار (سی) - (ماه آوریل چهارمین ماه میلادی) به دلیل تلفظ با مرگ هم معنی است و به همین علت، این ایام برای اموات در نظر گرفته شده و روزی است كه مردم باید غذای سرد مصرف كنند.
آنان با این كار خاطره «جیه زی تویی» را گرامی می دارند كه 636 قبل از میلاد در دوران حكمرانی حاكمان «تانگ» و همزمان با سلسله «بهار و پاییز» جانش را از دست داد.
بر اساس اسناد تاریخی موجود در كشور چین، او یكی از افراد وفادار به «دوك ون» از پادشاهان وقت بود با این حال «دوك ون» وقتی قدرت را كاملا در اختیار گرفت بتدریج «جیه زی تویی» را فراموش كرد.
او پس از مدتی، روزی «جیه» را به یاد آورد، اما زمانی كه در جنگل در جستجویش بود متوجه شد كه «جیه» در جریان یك آتش سوزی جانش را از دست داده است «دوك ون» بلافاصله دستور داد برای گرامیداشت این دوست قدیمی سه روز عزاداری برپا شود.
از آن پس «چین مینگ جیه» یا «عید اموات» پا گرفت است سنتی كه مردم چین در این روز نیاكانشان را به یاد می آورند، به قبرستان ها می روند و در پارك ها، معابر و خیابان ها و مجتمع های مسكونی آتش كوچكی برپا می كنند.
همچنین آوردن غذای مورد علاقه فرد متوفی توسط خانواده ها بر سر مزار وی، یكی دیگر از مراسمی است كه در این روز انجام می شود.
دولت چین از سال 1949 میلای به این طرف این روز را بیشتر گرامی داشته و تاریخ گذشته را حفظ كرده است.
در طول تعطیلات سه روزه مردم چین با حضور در قبرستان ها و روشن كردن آتش و حتی آتش زدن پول های كاغذی تقلبی با نقش و نگارهای سنتی و تصاویر پادشاهان قدیمی این روز را گرامی می دارند دستفروش ها نیز كه این پول های تقلبی را در كنار خیابان ها می فروشند، این روزها كاسبی خوبی دارند.
رسم عید «چینگ مینگ» در واقع یك تجسم فرهنگ انسانی چین است مردم چین در این روز هم به جنبه های زندگی و هم به یاد عزیزان از دست رفته هستند و به جنبه حیات و مرگ توجه دارند.
طبق رسوم مردم سرزمین پهناور چین، وقتی فردی دنیای خاكی را ترك می كند، برای احترام به فرد متوفی تا سه روز نباید برای بازدید به منزل آنان رفت و به طور كلی بازدید خویشاوندان و دوستان در این سه روز مناسب نیست.
عید 'چینگ مینگ' یكی از بیست و چهار'جیه چی' به شمار می آید در كتاب های قدیمی نوشته شده است كه همه گیاهان جهان در این روز رشد می كنند به همین دلیل مردم در این روز شروع به بذرافشانی و درخت كاری می كردند از طرف دیگر، مردم در عید 'چینگ مینگ' هم به آرامگاه می روند تا مراسم یاد بود برای مردگان برپا كنند.
دانش آموزان مدارس نیز در این روز به آرامگاه قهرمانان می روند تا ضمن عرض ادب و احترام به آنها، یاد و خاطره عزیزان و هموطنانشان را گرامی دارند.
آساق**231**1904**