۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83507199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عید «چونگ یانگ» فرصتی برای احترام چینی ها به بزرگترها

پکن- ایرنا- نهمین روز نهمین ماه تقویم سنتی چین به نام عید  «چونگ یانگ» یا روز احترام به سالمندان نامگذاری شده است مردم مناطق مختلف چین در این روز با برگزاری برنامه های مختلف این عید را جشن گرفته و به روش های مختلف عشق و احترام خود را به سالمندان نشان می دهند.

هر سال این عید با هدف تامین حقوق قانونی سالخوردگان با عنوان "روز سالمند" در چین گرامی داشته می‌شود امسال هفتمین سالی است که آیین "روز سالمند" به طور رسمی در چین برگزار شد عید «چونگ یانگ» امسال، امروز دوشنبه ۱۵ مهر برابر با آخرین روز تعطیلات هفت روزه جشن ملی چین برگزار شد.

بازدید از بزرگان خانواده، سرکشی از سرای سالمندان و کوه نوردی سالمندان یکی از سنت های عید چونگ یانگ است،  در این روز، پارک «بی های» پکن برای همه سالمندان هدیه ای تهیه کرد تا اوقات خوشی را برای سالمندان در این عید ایجاد کند.

رسم دیگر مردم چین این روز، تماشای گل داودی "جیو هوا" و همچنین دیدار از سالمندان است طبق سنن چینی، در این روز نوشیدن عرق گل داودی و همراه داشتن شاخه ای از درخت زغال اخته نیز از جمله رسوم عید چونگ یانگ است البته در حال حاضر تنها رسم کوهنوردی و احترام به سالمندان باقی مانده است.

رسم تماشای گل داودی و نوشیدن عرق گل داودی دارای افسانه ای قدیمی است گفته می شود در زمان "هان شرقی" (۲۵-۲۲۰ م) در منطقه "ژو هه" چین، شیطانی بود که هرگاه به میان مردم می آمد، آن ها را به نوعی بیماری مبتلا می کرد که سبب مرگشان می شد. والدین یکی از جوان ها به نام "جین هوا" نیز به دست این شیطان بیمار شده و مردند.

جین هوا، از فرط ناراحتی و غم، برای یادگیری فن مبارزه با شیطان از هم روستایی های خود خداحافظی کرده و به سمت کوهی در خاور دور رفت در آن کوه یک استاد تائوییسم زندگی می کرد که جین هوان را به شاگردی خود پذیرفت و به او مهارت شمشیرزنی آموخت پس از آنکه این جوان مهارت شمشیرزنی را آموخت، استاد به او یک شمشیر هدیه داد.

روزی استاد به "جین هوان" گفت روز نهم ماه نهم نزدیک است هر سال در این روز شیطان به میان مردم می آید و آن ها را بیمار می کند حال که تو همه مهارت ها را فراگرفته ای باید برگردی و شیطان را شکست دهی،  استاد دسته ای از شاخه زغال اخته و بطری عرق گل داودی را به جین هوان داد و او را بر درنایی سوار و راهی روستای خود کرد.

"جین هوان" همه روستایی ها را به بالای کوهی برد و به هر کدام از آن ها یک شاخه زغال اخته و یک لیوان عرق گل داودی داد و خود را نیز به پای کوه رساند و شمشیر به دست منتظر شیطان ماند شیطان به محض خروج از رودخانه بوی زغال اخته را احساس کرده و از آن ترسید در همان لحظه "جین هوان" با شمشیر به سوی او حمله برد و شیطان را از پا در آورد از آن پس، رسم کوهنوردی، نوشیدن عرق گل داودی و همراه بردن شاخه ای از زغال اخته بین مردم چین باقی ماند.

به گزارش رادیو بین المللی چین، کشورهای کره جنوبی و ژاپن نیز روز «چونگ یانگ» را به روش های مختلف گرامی می دارند مردم کره در این روز غذایی به نام "هوا جیون" می خورند و با بادبادک بازی این روز را جشن می گیرند در ژاپن هم مردم غذایی با برنج، بادنجان و دانه های بلوط می خورند.

در میان مردم چین، روز عید چونگ یانگ، به عنوان روز سالمندان هم شناخته شده است در واقع در دهه قرن ۸۰ قرن گذشته دولت های محلی در برخی مناطق کشور این روز را به عنوان روز سالمند تعیین کرده بودند تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۲، مجلس چین در مصوبه ای به طور رسمی این روز را به عنوان روز سالمند برای سراسر کشور تعیین کرد با توجه به سالمند شدن جامعه، در واقع دولت تصمیم دارد با این اقدام خود به طور قانونی حقوق سالمندان را تامین کرده و مردم را به احترام به سالمندان تشویق کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha